Slik var 2020, slik blir 2021

Slik var 2020, slik blir 2021

2020 er slutt og det er tid for å oppsummere året og spekulere i hva 2021 kan bringe. I fjorårets artikkel, “slik var 2019, slik blir 2020”, hadde vi en enkel oppgave når vi skulle spå fremtiden. Vi forventet en ny motor fra Shimano. Og vi forventet at det ble lansert mange nye eller oppgraderte modeller med denne motoren. Og slik gikk det. Shimano EP8 ble avduket i slutten av august, og mange nye og oppgraderte sykler ble lansert. I fjor så vi at de elektriske terrengsyklene ble tyngre og fikk større batteri. Og denne trenden ble forsterket i år. Sammen med den nye Shimano-motoren kom også et større 630Wh batteri. Og 2020 ser ut til å markere slutten på de utvendige batteriene. Nå har nesten alle sykler integrerte batteri. Dette ser penere ut, men det drar opp prisen og bidrar til økt vekt.

2020 Canyon Neuron:On
Det gikk kun et års tid fra Canyon introduserte Neuron:on til den ble oppdatert med innvendig batteri. Et sikkert tegn på at sykler med utvendig batteri er på vei ut.

Vi fikk testet et bra antall sykler i 2020.  I videoen under kan du se noen korte klipp av alle syklene.

Sykkeltørke

Vi kan ikke unngå å nevne pandemien. Vi hadde ikke sett for oss at produksjonen av elektriske terrengsykler skulle stoppe nesten helt opp. Samtidig sluttet folk å bruke kollektivtransport. Og folk begynte å bruke marka mer, blant annet fordi treningssentrene var stengt flere steder. Dette var noe av årsaken til at sykkelsalget økte kraftig i 2020, og flere importører gikk tom for sykler. Tilgangen på sykler blir nok ikke bedre i 2021. Det er nå lange leveringstider på noen sykkelkomponenter. Enkelte dempegafler har i dag forventet levering i januar 2022! Vi hører om produsenter som nå har inntil 8 mnd leveringstid på nye bestillinger. Men det er alltids noen produsenter som er i stand til å levere mange sykler i 2021. Om man ikke er låst til et eller noen få bestemte merker, så er det mulig å gå i butikken og kjøpe en emtb i 2021 også.

2021 Haibike
Importøren forteller at de har god tilgang på flere av Haibike sine modeller i 2021.

Lanseringer

Det var lite presselanseringer i 2020. Flere lanseringer ble avlyst og syklene ble sendt ut til butikkene uten at en samlet presse fikk teste dem først. Vi synes dette var merkelig. Produsentene kunne sendt demosyklene ut til sine importører slik at pressen i forskjellige land fikk testet syklene. Fra kundens ståsted er en sykkel-lansering det tidspunktet når mange artikler og videoer slippes samtidig. Pressen må ikke møtes i et varmere land først for å få til dette.

slik var 2020
Slik foregikk presselanseringer tidligere. Dette er fra lanseringen av GT sin Force GT-E i 2019.

Årets viktigste lansering ble også årets rareste. Den nye Shimano EP8-motoren var planlagt lansert i slutten av juli, men denne ble utsatt. Flere sykkelprodusenter satt klare for å lansere sine 2021-modeller med EP8-motor, men de måtte vente på Shimano. Etter press fra sykkelprodusentene ble lanseringsdatoen satt til 31. august. Det ville ikke bli avholdt noe arrangement for pressen. Mot slutten av august fikk vi teste en 2021 Merida eOne-Sixty 9000 med den nye motoren. Merida svarte villig på våre spørsmål, men det gjorde ikke Shimano. Pressen rundt om i hele verden fikk prøve den nye motoren, og Shimano pratet knapt med noen av oss. Dette var en merkelig lansering og det var mye usikkerhet rundt motoren i tiden etter. Det blir gjennomført sykkel-lanseringer i 2021 også, og de kommer helt sikkert til å bli gjennomført på en mye bedre måte.

Slik har vi testet nye produkter før lansering i 2020, ikke like glamorøst.

Hva kan vi forvente?

Hva blir de viktigste nyhetene for 2021? Dette er vanskeligere å spå denne gangen. Shimano, Bosch, Yamaha og til dels Specialized har nylig oppdatert sine emtb-motorer. Og de fleste sykkelprodusenter har lansert nye modeller med disse motorene. Vi vet at det er dårlig tilgang på sykler og sykkelkomponenter nå. Da kommer det vel ikke så mye nytt i 2021?

Shimano har registrert merkevarenavnene EL8, EP6 og EP4. Kanskje er noe av dette laget for emtb-bruk?

Joda. Vi tror likevel at det kommer mye interessant. Nesten ingen av de store motor-leverandørene har en lettvekts emtb-motor. Specialized har sin SL 1.1 motor, og vi forventer at de får flere konkurrenter i 2021. Vi vet at Shimano har registrert merkevarenavnene EP4, EP6 og EL8. Kanskje blir en av disse en litt svakere og lettere emtb-motor? Det er omtrent halvannet år siden Bosch lanserte sin oppdaterte Performance CX, kanskje har de noe nytt for 2021? Om en stor motorprodusent lanserer en ny type motor så er vi trygge på at flere produsenter står klare til å lansere sykler.

Rocky Mountain?

Avslutningsvis vil vi gjenta vårt ønske fra i fjor. Kommer det oppdatert motor og en eller to nye sykkelmodeller fra Rocky Mountain i 2021?

Artikler