Produkttester Tester

Test av den nye Shimano EP8 motoren

Ryktene har gått i månedsvis, og forventningene har vært høye. Nå er den endelig lansert, den nye Shimano EP8. Vi har prøvekjørt den.

Ryktene har gått i månedsvis, og forventningene har vært høye. Nå er den endelig lansert, den nye Shimano EP8. Grunnet pandemien arrangeres det ikke en lansering for pressen. Men vi er så heldige at vi har fått tak i en 2021 Merida eOne-Sixty med den nye motoren. Vi har også fått prate litt med Shimano sin PR avdeling. Jeg lar dem stå for introduksjonen av motoren.

Den nye Shimano EP8

Introduksjon

Shimano: “Den nye EP8 motoren er i stand til å levere 85 Nm dreiemoment for å overvinne de bratteste klatringer. Denne forbedringen på 21% sammenlignet med forgjengeren E8000 kommer sammen med en vektreduksjon på 300 gram. Vekten er nå nede i 2,6 kg takket være et motorhus av magnesium og optimalisering av interne komponenter. Den lave vekten og høye motoreffekten gjør at EP8 er blant de beste på forholdet mellom kraft og vekt.”

Shimano EP8
Sammen med EP8 motoren lanseres det en ny fjernbetjening som ligner veldig på den gamle E7000 bryteren. Den nye EM800 skjermen ligner på den gamle, men den støtter nå Bluetooth, en viktig endring. Ny E-Tube app er også på vei.

Effektiv og stillegående

Shimano hevder også at den nye motoren er mer effektiv og bruker mindre strøm. Den gamle E8000 hadde ganske lite motstand når man tråkket uten motorhjelp. EP8 skal ha 36% mindre motstand takket være forbedringer i forsegling og forbedret design av tannhjulene. Kløtsj-mekanismen skal også være forbedret. Dette gir en bedre opplevelse når man tråkker forbi motorkutt grensen på 25 km/t. Shimano hevder videre at det er mindre støy fra EP8, den skal ha samme støynivå som deres E7000 motor.

Shimano EP8 detaljer

Forbedret kjøling

Shimano nevner også kjøling. Motorhuset i magnesium og redesign av innvendige motorkomponenter gir forbedret kjøling. Og det er viktig. En elsykkelmotor har anledning til å levere mer enn 250W. Men når motoren når “termisk likevekt” kan den ikke yte over 250W for å tilfredsstille regelverket. Termisk likevekt er det punktet der motorens temperatur slutter å stige og stabiliserer seg. Man kan vel kalle det maksimal arbeidstemperatur. Fordelen med forbedret kjøling er at motoren bruker lenger tid på å nå maks arbeidstemperatur. Dermed kan motoren gi høy effekt i lenger tid før den begrenses til 250W.

Shimano har laget et ektra beskyttelsesdeksel som sitter på undersiden av motoren.

Service

Det er ikke mulig å bytte kranklager på den nye motoren heller. Men Shimano sier at det ikke er noe problem med høykvalitets forseglede lager som brukes på EP8. De forteller også at det stadig gjøres forbedringer for å forhindre trimming av motoren. Om bruker gjør endringer på motoren slik at den leverer assistanse i høyere fart, vil dette lagres i motoren og det kan leses av i forhandlerens programvare. I slike tilfeller kan ikke forhandleren kjøre service via sin programvare, og garantien vil ikke lenger være gyldig. Shimano sier de stadig forbedrer sine metoder for å oppdage om motoren er trimmet eller tuklet med.

Ny app, en viktig nyhet

Sammen med den nye motoren lanserer Shimano også ny app. Appen er ikke tilgjengelig før motoren lanseres, så vi kommer tilbake med en grundigere omtale av denne senere. Men vi er glade for å se at man har flere muligheter for å tilpasse motoren enn tidligere. Man har nå tilgang til to profiler som man enkelt kan veksle mellom fra den nye EM800 skjermen. Denne skjermen ligner for øvrig veldig på den gamle E8000 skjermen, men den har fått Bluetooth-støtte og den virker enklere å koble opp mot appen.

Ny E-Tube app

Men, hvordan er det å sykle med EP8?

Først vil jeg nevne at vi har testet en preproduksjonsmotor. Shimano kan ha gjort endringer på produksjons-modellen. Men dette er fjerde gang vi tester en preproduksjons-motor, og det er tredje gang vi tester en fra Shimano. Vi erfarer at motorens karakteristikk alltid er den samme på produksjonsmodellen. Men vi tar et lite forbehold om at noe av det vi beskriver her kan endres, enten nå eller etter fremtidige programvare-oppdateringer.

Det ligger en video nederst på siden. Den viser hvordan testingen har foregått og den gjør det kanskje litt enklere å forstå det vi forsøker å beskrive, særlig når det gjelder motorstøy.

Kan være rask til å aktivere

Den gamle E8000 er ikke lenger blant de raskeste til å slå inn. Motoren krever at man må bevege krankarmen litt før den aktiverer og gir assistanse. For eksempel 2020 Bosch Performance CX gir kraft fra stillestående. EP8 oppførte seg veldig likt E8000 innledningsvis. Men så oppdaget vi at det kommer et lite klikk fra motoren hvis vi putter foten bestemt på pedalen. Kort tid etter kommer det et nytt klikk. Det viser seg at motoren aktiverer når vi legger press på pedalen. Men den kutter igjen om man ikke begynner å sykle umiddelbart. Joda, EP8 er meget rask til å aktivere, men det krever litt tilpassing av sykkelteknikken.

Enkel å kontrollere

Når motoren har aktivert gir den umiddelbart mye kraft. Og den gjør det på en veldig god måte. Eldre motorer har gjerne gitt et skyv som kan vare noen tidels sekund når de aktiverer. Dette gjør sykkelen vanskelig å kontrollere når man begynner å sykle i teknisk terreng. På tross av at EP8 gir mye kraft raskt så er den enkel å kontrollere. Den responderer raskt på endringer i pedalkraften og den skyver ikke sykkelen avgårde uten at vi ønsker det. Den gamle E8000 og den nye Bosch Performance CX har tendenser til å skyve litt mye når motoren aktiverer.

Vi kunne sykle EP8 i høyeste assistansenivå med god kontroll i all slags terreng. Vi syklet steder der vi måtte redusere motorkraften på E8000 for å ha kontroll. Men vi fikk etterhvert problem med EP8 også. Stiene var våte under dag to av testingen. Her merket vi at det ble mer motorhjelp enn ønskelig når vi prøvde å komme oss over de sleipe steinene. Det var ekstremt glatt! Ved å redusere motorassistansen til Trail så ble det enklere å sykle. Det føltes mindre hektisk og mer kontrollert.

Om forholdene blir glatte nok så nlir EP8 vanskelig å kontrollere i Boost

Kraftig motor

Vi kjørte flere tester av motor-styrke, og vi anbefaler at du ser videoen nederst på siden for litt mer detaljer og tall. Resultatet var at EP8 forsterker kraften vi legger i pedalene betydelig mer enn hva E8000 gjør. Vi estimerte inntil 400% forsterking for EP8. Og EP8 er merkbart kraftigere enn den gamle Shimano-motoren når tråkkfrekvensen blir lav. Vi har aldri savnet mer motorkraft enn det E8000 gir. Men når EP8 leverer mer motorkraft og samtidig er lettere å kontrollere så er det lett å sette pris på den økte motorkraften.

Topp hemmelig motor-testbenk

Men alt er ikke bedre

Shimano hevder at støynivået er forbedret på EP8. Og det har de forsåvidt rett i. Det er betydelig mindre lyd fra EP8 enn fra E8000 og Bosch Performance CX. Men det gjelder kun så lenge motoren er aktiv. Det er en ulyd fra EP8 når man triller over ujevnt underlag. Altså når man ikke tråkker og motoren er inaktiv. Det er en slags klikkelyd som oppstår når krankdrevet slår mot motoren. Bosch Performance CX har den samme lyden, og de har høstet kritikk for dette. Vi har gjort grundige tester av EP8, og vår oppfatning er at støynivået i utforkjøringene ikke er konstant og like påtrengende som på Bosch-motoren. E8000 har ikke denne ulyden.

Shimano EP8 motoren kan lage litt lyd i utforkjøringene
Det er en klikke-lyd fra motoren når man kjører utfor uten å tråkke.

Fin i høyere fart

Man har full motorassistanse til rett over 25 km/t. Opp til nesten 26 km/t har man redusert, men fortsatt brukbar hjelp. Deretter reduseres motorkraften ytterligere, og ved rett over 26 km/t kutter motorkraften helt. Dette oppfattes som noe mer liberalt enn på E8000. Overgangen føles silkemyk når vi tråkker forbi farten der motoren kutter. Og det hjelper at det er lite motstand i motoren. Både Performance CX og E8000 oppleves som fine å tråkke over 25 km/t. EP8 er ikke noe dårligere, vi lurer på om den heller er litt bedre. Men det er vanskelig å si. Vi har ikke funnet en fornuftig måte å måle eventuelle forskjeller mellom de tre motorene.

Konklusjon

Det var nesten en liten revolusjon når Shimano lanserte EP8000. Vi vil ikke bruke like sterke ord om EP8. Den er bedre på det meste, men ikke alle vil akseptere ulydene man hører når man triller i utforkjøringene. Vi setter pris på at motoren er såpass enkel å kontrollere, og at det er lite støy når man tråkker. Og vi er glade for at Shimano har oppnådd en betydelig reduksjon av vekta. Vi liker EP8 veldig godt, den er nå vår foretrukne motor.

%d bloggers like this: