Sykkeltester Tester

Hurtigtest: 2019 Specialized Levo Comp Carbon

Hindringene på stien virker mindre når man ser dem ved siden av det store 29″ fremhjulet, og det gir selvtillit.

2019 utgaven av Specialized Levo er en oppgradert modell og mye er endret siden 2018. Specialized har gjerne vært litt små i størrelsene og størrelse L har vært fint for meg på 181cm. Denne gangen har jeg fått en størrelse Medium til test, og det viser seg å fungere godt for meg.

Geometri

For 2019 har Levo-rammene blitt litt lenger, de er ikke lenger så små i størrelsene. Krankhuset sitter nå lavere på sykkelen, seterør og styrerør har blitt kortere. Alt dette er helt i tråd med trenden for stisykler som gjerne kalles «lenger-lavere-slakkere». Kjedestaglengden er kortet inn noen få millimeter fra forrige utgave til 455mm. Ikke spesielt kort, men for en emtb med 29″ hjul så er dette godt innenfor normalen. Styrerøret på Levo er 95mm og det er skikkelig kort, normalen er 105-120mm for Medium-rammer. Ser man på størrelse Large så er ikke styreposisjonen like lav relativt til rammens lengde. Dette blir kanskje litt tungt lesestoff, men poenget her er at jeg tror Levo i størrelse M og L kan oppleves som litt forskjellige. Medium-rammens lave styreposisjon kan dra ryttervekten litt fremover.

Mine første minutter på sykkelen foregikk på en parkeringsplass, her føltes fronten på sykkelen litt tung. Vekta viste forøvrig 21.85kg, så dette er egentlig ikke en spesielt tung emtb. Specialized Levo er enda en av de syklene som går bort fra 27,5 Pluss for 2019. Den leveres nå med 2,6″ brede dekk på 29″ hjul.

2019 Specialized Levo Comp Carbon

Klatring

De fleste av mine stiturer begynner med en steinete klatring, dette er min faste test-bakke og jeg kommer ikke alltid opp denne bakken. Mye av de store steinene kunne nå sykles rett over takket være de store 29″ hjula. Joda, steinene er store, men man kan da sykle over dem med de mindre 27,5″ hjula og. Likevel prøver jeg ikke alltid å sykle over dem når jeg har en sykkel med mindre hjul. Hindringene på stien virker mindre når man ser dem ved siden av det store 29″ fremhjulet, og det gir selvtillit. Krankarmene er 165mm korte, dette var til god hjelp over de store steinene fordi jeg unngikk at pedalene tok nedi.

Ny motor

Levo har den nye Brose 2.1 motoren, en motor som er sterkere og lettere enn tidligere utgaver. Motoren på testsykkelen er en preproduksjonsmodell uten siste versjon av programvaren, så jeg skal ikke si så mye om den. Men jeg kjenner igjen motorens karakteristikk fra mine timer på Brose 1.3. På samme måte som med 1.3 må man fokusere på å holde pedalene gående i motbakkene, stopper man opp i et øyeblikk for å finne balansen eller endre tyngdepunktet så kan det bli tungt å komme i gang igjen. Pedalene krever noe bevegelse for at motoren skal aktiveres, og i noen situasjoner er bakken så bratt at man ikke greier å rotere pedalene nok. Men dette ble bedre med litt prøving og tilpassing av sykkelteknikk. Se en test av motoren her.

Slik er det med de fleste motorer, de oppfører seg litt forskjellig og man lærer etterhvert å håndtere dette. På tross av en litt uvant motor kom jeg greit opp testbakken med Specialized Levo. Hindringene ble enkelt forsert og jeg trengte aldri å jobbe for å holde forhjulet på bakken når det ble virkelig bratt.

2019 Specialized Levo Comp Carbon
SWAT – Specialized sitt integrerte verktøy er genialt, verktøyet er enkelt å få tak i og det ble ofte brukt.

På stien

Når testbakken var unnagjort så var jeg blitt bedre venner med motoren. På flatene og under klatringer på grus kunne jeg sykle uanstrengt med god motorassistanse. Og når utforkjøringene startet så la jeg egentlig ikke noe særlig merke til motorkarakteristikk.

På samme måte som i klatretesten så gjorde hjulene at hindringene i utforkjøringene virket mindre. Jeg tok en mer direkte linje og det var enkelt å holde høy fart. Sykkelen føltes mye kvikkere og håndterbar utfor. Forklaringen er nok at jeg senket setet før utforkjøringen, da kunne jeg flytte kroppen lavere og lenger bak på sykkelen. Med kroppen i denne posisjonen kunne jeg bruke mindre kraft på å løfte fronten og fremhjulet, Levo var da en enkel sykkel å håndtere. På tross av at stien hadde noen våte parti så gikk utforkjøringene meget raskt. Jeg holdt stort sett samme fart som jeg gjorde med den betydelig grovere Specialized Kenevo, og det føltes trygt og udramatisk. Levo føltes mer racing-inspirert.

Ser og høres riktig ut

Det er kanskje marginalt mer støy fra den nye Specialized-motoren sammenlignet med den gamle motoren, likevel synes jeg støynivået på Levo er lavt. Jeg syklet innom et populært fotturområde og uvanlig nok så stirret ingen på meg og ingen kommenterte sykkelen eller antydet at jeg jukset. Dette skyldes nok en kombinasjon av design og motorens støynivå. Levo har et ganske tynt/smalt underrør, og området rundt kranken har blitt noe mer kompakt, dermed fremstår Levo mer som en vanlig sykkel enn forgjengeren. Jeg synes Levo er meget vellykket visuelt sett, den både ser og høres ut som en vanlig sykkel. Og dette betaler man litt for om man velger Levo.

Øvrige komponenter

Utstyret er forøvrig godt nok til å holde følge med sin konkurrent på disse stiene. Fox 34 Rhythm gaffelen på Levo er billigere og ikke av de aller stiveste, men det er en behagelig og forholdsvis kapabel gaffel. Sram Guide RE er skikkelig kraftige stisykkelbremser. Sram GX girsystemet er godt og jeg liker det særlig fordi den elsykkelspesikfikke girskifteren lar meg gire under belastning. Specialized har valgt å gå for den 11-delte varianten med 11-42t kassett. Det finnes girsystem med større spenn og lettere gir. Men Sram krever at man bruker NX-kassetten om man skal bruke 12-delt på emtb, dette er en ganske tung kassett. Jeg synes derfor det er greit at Specialized har gått for 11-delt girsystem.

Batteriet må også nevnes. Uvisst av hvilken grunn er det nye 500Wh batteriet som sitter på denne sykkelen 200gr tyngre enn det gamle. Går man for en av de to dyrere modellene får man det nye tyngre 700Wh batteriet. Dette tillater turer på flere timers varighet med bruk av høy motorassistanse. Jeg kommer meg aldri ut på så lange turer at 500Wh blir for lite, derfor synes jeg det er greit med et mindre og lettere batteri. Men det finnes nok mange som har behov for den økte rekkevidden.

2019 Specialized Levo Comp Carbon

Konklusjon

Specialized Levo Comp Carbon er en relativt lett sykkel med komponenter som ikke holder den tilbake. Geometrien på Medium-ramma gjør at jeg sitter lavt over sykkelen i utforkjøringene. Dette gir en følelse av trygghet, det er en posisjon som innbyr til fart og sykkelen kvikner virkelig til. Jeg liker den nye Levo-ramma godt, elsykkelkomponentene er pent integrert i ramma og den ser ikke så voldsom ut som andre emtb’er kan gjøre.

Spesifikasjoner

150mm vandring fremme og bak, Brose 2.1 motor med 500Wh batteri, Specialized 29×2,6″ dekk, Sram GX 11-delt gir, 150mm senkepinne. Vekt med pedaler 21,85kg
Pris 69.999kr

%d bloggers like this: