Focus lager spennende elektriske terrengsykler, og endelig får jeg teste en. Det første jeg prøver å finne svar på er om Focus-syklene med 378Wh batteri er svakere enn andre sykler med større batteri. Focus sitt 378Wh batteri bruker 30 battericeller mens de fleste andre bruker 40, og noen bruker enda flere. Med færre celler reduseres batteriets evne til å levere store mengder strøm i korte øyeblikk. Jeg forventet ikke at Bold2 skulle være svak, men kunne det være mulig å merke at batteriet var en begrensende faktor? Nei, overhodet ikke. Focus Bold2 oppleves like sterk som alle andre sykler med Shimano E8000 motoren. Og det synes jeg er bra. For meg som aldri bruker opp et 500Wh batteri på en tur så er det interessant å se at et mindre batteri ser ut til å fungere like godt. Et mindre batteri gir en lettere sykkel med litt lavere tyngdepunkt. Er du av typen som vil ha større batteri, ikke mindre? Da er det greit å vite at Focus selger et batteri for utvendig montering. Dette er også på 378Wh og det monteres på underrøret, der man vanligvis har flaskeholderen. Da har man ca 750Wh batterikapasitet, og en litt tyngre sykkel.
Ca 20 kg sier badevekta at Bold2 29 Ltd veier, med pedaler. Det var dessverre den eneste vekta som var tilgjengelig på det tidspunktet, men det bekrefter antakelsen og følelsen av at dette er en ganske lett sykkel. Normalt sitter av/på-knappen på Shimano sine batteri. Ettersom Focus bruker sine egne batteri så har de laget en av/på-knapp som sitter helt øverst på overrøret, og den ser ganske fin og fancy ut. Hele sykkelen ser anonym og fin ut. Med anonym mener jeg at den ser ut som en vanlig sykkel, takket være et mindre batteri som er gjemt inni et smalt underrør. «Ltd» er innstegsmodellen i Bold2-serien. Det 10-delte girsystemet fra Shimano er funksjonelt og godt, men det er noe man finner på de rimligere syklene. Gaffelen fra Rockshox er en Sektor Silver med 120mm vandring. Gaffelen demper godt, men den er ikke blant de stiveste. Den passer likevel på en slik sykkel, ettersom den kun har 120mm vandring så trenger den ikke de groveste gaffelbeina for å fungere godt. Og en halvdemper kjøres normalt ikke like hardt som en fulldempet sykkel, dermed kan halvdemperen greie seg med mindre grove og lettere komponenter. Det finnes selvfølgelig unntak, så vurdér hvor hardt du kommer til å bruke sykkelen før du tar et valg. Bremsene er Magura MT-2, en av de billigere Magurabremsene. Dette er greie bremser som matcher resten av utstyret på sykkelen.

Det som gjorde sterkest inntrykk etter en litt kort tur på denne sykkelen er følelsen av å ha syklet på en skikkelig og forseggjort sykkel. Man kan vel si at Bold2 hører til premiumsegmentet, jeg synes ramma har en pen form og den ser kostbar ut. Og sykkelen er da også ganske kostbar, her har Focus prioritert rammedesign fremfor dyrt utstyr. Sykkelen var fin å bruke på vanskelig terreng, så vanskelig at jeg måtte gå av sykkelen flere ganger og løfte den i blant. Farten var da naturlig nok lav, og jeg satt pris på at sykkelen var relativt lett. Sykkelen fungerte selvfølgelig fint på turveiene, slik sykling stiller lite krav til utstyret. Det var fint å trille bortover grusen på en premium-sykkel.

Spesifikasjoner
Halvdemper med 120mm vandring på gaffel, Shimano E8000 motor, Continental 29×2,4″ dekk, 10-delt Shimano drivverk med 11-40t kassett, 378Wh batteri.
Pris 43.990kr
Konklusjon
En pen og forseggjort sykkel. Dette er ikke en sykkel for grovere stisykling. Til slik bruk mangler den både en høydejusterbar setepinne og en grovere dempegaffel.
Pluss
- Pen batteriinntegrasjon
Minus
- Pen batteriintegrasjon koster