2021 Scott Genius eRide 920

2021 Scott Genius eRide 920

Scott Genius eRide er en pen sykkel. Den er på mange måter ganske lik de andre elektriske stisyklene på markedet. Men den skiller seg ut på noen områder.

2021 Scott Genius eRide 920

Annerledes cockpit

Scott har en egen hendel på styret for å stive av demperne, noe de kaller “Twinlock”. Denne er plassert på undersiden av styret, på venstre side. På de fleste sykler sitter hendelen for den justerbare setepinnen her. Vi trykket feil mange ganger ila testen, men dette er en vanesak. Trenger man egentlig å stramme eller låse demperne på en emtb? Vel, hvorfor ikke? Vi vet at noen liker Scott sin Twinlock, så det er forså vidt fint at det finnes sykler på markedet med denne muligheten. Og vi brukte den faktisk selv ved en anledning, da vi gikk tom for strøm.

Scott Twinlock hendel

En annen utfordring vi hadde med cockpit’en var plassering av bremsene. Scott har valgt Shimano MT420 bremser. Dette er rimelige og solide bremser, men det er dessverre en såkalt to-finger brems. Den er designet for at vi skal bremse med pekefinger og langfinger. Vi ønsker å holde i styret med flest mulig fingre for å ha et trygt grep i røffe utforkjøringer. Vi forsøker å flytte bremsehendelen innover mot midten av styret, for å bruke bare en finger. Men da lider bremsekraften litt, og vi når ikke hendelen til setepinnen. Det er forståelig at Scott velger litt rimelige komponenter av hensyn til pris. Men kunne de prioritert annerledes?

Utstyr

Shimano 12-delt girsystem

Genius eRide 920 har Shimano Deore gir, med unntak av bakveksleren som er Shimano XT. Kanskje kunne Scott valgt en ren Deore-gruppe, og dermed funnet rom for Shimano MT520 en-finger bremsene? Det nye 12-delte girsystemet er uansett fint. Det girer godt under belastning. Vi er veldig glade for at Scott har utstyrt 920 modellen med Fox Rhythm 36 gaffelen. Dette er en god gaffel og noe av det bedre man finner på en sykkel i prisklassen pluss/minus 65.000 kroner. FOX Float EVOL Performance demperen er også et fint valg.

Fox Rhythm 36 gaffel

Det er i det heletatt mye vi er fornøyd med. Scott har gjort et godt valg av dekk. Schwalbe Hans Dampf 29×2,6″ bakdekket er av den litt hardere Speed Grip gummiblandingen. Joda, vi kunne ønske oss litt bedre grep akkurat nå, på våte og glatte høst-stier. Men dette er et fint oppsett som kan brukes gjennom hele sesongen. Fremme sitter et Schwalbe Magic Mary med den såkalte «Soft» gummiblandingen. Dette dekket griper godt, også under denne årstiden.

Motor og batteri

Bosch Performance CX motor

For 2020-sesongen ble Scott Genius eRide ble oppdatert med siste versjon av Bosch Performance CX motoren. Dette er en god og kraftig motor som er enkel å kontrollere, også i Boost. Se en test av motoren her. Genius eRide har også det store 625 Wh batteriet som sitter integrert i aluminiumsrammen.

På stien

Stabil og trygg er den første kommentaren fra alle som testet sykkelen. Genius eRide håndterer enkelt de bratte klatringene. De ganske lange kjedestagene på 465 mm gjør at vi ikke trenger å jobbe for å holde framhjulet på bakken. Vi klatrer bekymringsløst i de fleste motbakker.

Scott Genius eRide  920

Den lange bakenden, sammen med en slakk styrevinkel på 64,8* fører til at Genius eRide har forholdsvis lang akselavstand. Den lange bakenden betyr også at vi sitter noe lenger fremover på sykkelen enn vi er vant til. Sykkelen er derfor ikke er blant de mest lekne. På flate knote-stier, i lav fart, kan den føles litt tung. Vi må hjelpe sykkelen litt rundt de trangeste svingene, og vi må ta i litt ekstra når vi ønsker å løfte framhjulet. Om du vil sprette fra tue til tue på din ferd gjennom skogen så merker du nok dette. Om du sykler med hjulene på bakken og er mest opptatt av mestring, fart eller fremkommelighet, så er Genius eRide stabil og god.

2021 Scott Genius eRide 920

Og i utforkjøringene kommer stabiliteten virkelig til sin rett. Særlig på de våte og glatte stiene vi syklet. Sykkelen holder linja si godt. Dekkene kan skli litt sideveis over våte steiner og røtter, likevel frakter sykkelen deg dit du styrer. Det oppleves trygt og udramatisk over både steinpartier og hopp.

Genius eRide geometru

Konklusjon

Scott Genius eRide 920 er sykkelen for deg som ønsker en trygg og stødig stisykkel til variert bruk. Samtidig er den sykkelen for deg som trives med høy fart i utforkjøringene.

Spesifikasjoner

Pris: 67.990 kr
Vekt: veid til 24,5kg inkl pedaler

  • Alloy Frame / Virtual 4 link kinematic VLK
    27.5″ and 29″ compatible / geo adj. / Boost 148x12mm
    150mm travel / Bosch Gen4 / Integr. removable Battery
    Range Booster Ready
  • Fork FOX 36 Rhythm Air
    Grip 3 / 3-Modes / 15x110mm QR axle
  • Rear Shock FOX Float EVOL Performace Trunnion
    3 modes / DPS / Reb. Adj.
    Travel 150mm / 185x55mm
  • Remote System SCOTT TwinLoc Suspension System
    3 modes front and rear / integ. Grip clamp
  • Drive Unit Bosch Performance CX
    Battery PowerTube 625Wh
  • Display Bosch Purion
  • Charger 4A Charger
  • Rear Derailleur Shimano XT / 12 Speed
  • Shifters Shimano SL-M6100
  • Crankset FSA CK-745 165mm / 34T
  • Chainring FSA WB345 / 34T / DM / Steel
  • Chain KMC e12S
  • Cassette Shimano CS-M6100 / 10-51 T
  • Brakes Shimano BR-MT420 4 Piston
  • Rotor Front: SM-RT30 CL 203mm / Rear: RT-EM300 CL 203mm
  • Handlebar Syncros Hixon 2.0 / Alloy 6061D.B.
    12mm rise / 9° / 780mm
  • H’stem Syncros FL2.0 / 6061 Alloy
  • Seatpost Syncros Duncan Dropper Post 2.5
    31.6mm / S size 100mm / M 125mm / L size 150mm / XL 170mm
  • Seat Syncros Tofino 2.0 Regular
    CRMO rails
  • Headset Acros Blocklock / Tapered 1.5″-1 1/8″
    OD 52/62mm / ID 44/56mm
  • Hub (Front) Shimano HB-MT400-B CL / 15x110mm
  • Hub (Rear) Shimano FH-MT410-B CL / Boost 12x148mm
  • Rims Syncros MD30 / 32H / 30mm / Pin Joint
    Tubeless ready
  • Front Tire Schwalbe MagicMary 29×2.6″
    Snake Skin / TL-Easy / SuperTrail / Addix Soft
  • Rear Tire Schwalbe Hans Dampf 29×2.6″
    Snake Skin / TL-Easy / SuperTrail / Addix Speedgrip
  • Lights Bosch Light Cable pre-installed F&R
  • Extras Syncros Trail Fender
  • Max. System Weight 128 kg

Sykkeltester Tester