Automatgir for sykkel? Hvem ba om det? Har ikke det vært forsøkt før, uten hell? Jeg har aldri prøvd en bil med en automatgir-kasse jeg har likt. De girer for mye eller for lite og plutselig girer de feil vei. Se vår video av testen, eller les videre under.
Den første lange prøveturen starter med noen kilometer på asfalt. Det er behagelig å sitte oppreist uten hendene på styret bortover gang- og sykkelveien. Vi sykler lenge, opp og ned bakker og rundt svinger. Det slår oss etter hvert at sykkelen girer av seg selv. Dette er jo veldig praktisk, vi slipper å ta i styret for å gire og kan alltid holde optimal fart.

Men, sykling i relativt jevn fart på en gangvei er ikke en særlig utfordrende test. Vi sykler fulldempede elsykler, og den virkelige testen foregår selvsagt på stien.
Automatgiret
Giret vi sykler er elektronisk, og det heter Shimano XT Di2 Linkglide. Systemet består av en 11-delt 11-50t kassett, M8150 bakgir og M8150 skifter. Linkglide-navnet indikerer at girsystemet er utviklet for elsykler. Man trenger dermed også motor og batteri for at automatgiret skal fungere. Auto Shift fungerer kun med den nye EP8 motoren (EP801) og EP6. Den originale EP8 (EP800) er ikke kompatibel. Av eldre XT Di2-komponenter er det vel kun skifteren som er kompatibel. Giret får strøm fra elsykkelens batteri, og man har en buffer på 150 girskift etter at batteriet er tomt.

Hva med stisykling?
Det går svakt utfor i første etappe av stisyklingen. Vi tråkker på fra stillestående, og det kommer litt lyd fra bakgiret mens det veksler til tyngre gir. Lyden er ikke plagsom, og den vekker ikke min mekaniske sympati. Jeg føler ikke for å tråkke lettere under giringen.
Ettersom stien peker nedover så triller vi flere strekker uten å tråkke. Og sykkelen er alltid i et fornuftig gir når vi begynner å tråkke igjen. Det er ikke alltid tilfellet når jeg sykler manuelt gir. Auto Shift systemet vet hvilket gir sykkelen er i, og den kalkulerer hvilket gir som er riktig basert på farten.

Free Shift
For å legge inn riktig gir når man triller må systemet gjøre mer enn å bare flytte bakgiret. Ved giring spinner motoren litt på krankdrevet, slik at kjedet kan bevege seg på kassetten. Giringen kan skje ganske ofte hvis farten varierer mye i utforkjøringene. Om man bestemmer seg for å stoppe, for å vente på tregingene bak, vil systemet gire til standard-giret. Man velger selv hvilket gir som skal være standard. For knotete stisykling ville jeg valgt et litt lett gir, og et tyngre gir for flatt eller flytsti.

Tyngre belastning
Vi fant noen skikkelig bratte bakker og forsøkte å utfordre girsystemet. Vi stoppet et girskift halvveis i prosessen, slik at kjedet lå på to drev samtidig. Også startet vi å tråkke, midt i bratta, med motoren i høyeste assistansenivå. Det var helt udramatisk, uavhengig av om vi giret opp eller ned.

Forbedret giring
Vi prøvde å være uvørne, men vi greide egentlig ikke overgå Auto Shift systemet. Det bryr seg ikke om du er midt i en bratt bakke med maksimal motorkraft, det girer uansett. Linkglide girsystemet er designet for å tåle giring under belastning. Det girer ikke like raskt som Shimano sitt 12-delte girsystem, Hyperglide+. Men Linkglide tåler mer belastning under giringen.
Og sånn må det egentlig være. Hadde automatgiret målt belastning i pedaler og motor og holdt igjen giringa så hadde ikke dette fungert like godt tror jeg. Systemet måler tråkkfrekvensen din og girer når den den blir for høy eller lav. Her er det ingen intelligens som skal gjette hva som kommer til å skje og gire deretter. Heldigvis.

Tilpassing av giret
Giret kan operere i 3 forskjellige modi, Manuelt, A1 og A2. Vi kan velge mellom disse med en ny knapp på girskifteren.
Manuelt gir fungerer som vi er vant til fra Sram AXS og Shimano Di2 gir. Men vi opplever at giringen er noe tregere med Di2 Linkglide. Det er en marginal forsinkelse fra man trykker til systemet girer. Dette skjer fordi girskiftet kun foregår på bestemte steder på kassetten. Man merker ikke noe til dette når man bruker Auto Shift.

Det finnes to modi for automatgir. Det er ingen forskjell på disse, utover det man selv setter i innstillingene. Her kan man velge mellom sti og asfalt som underlag, man kan velge hvor responsiv automatgiringa skal være og man kan velge hvilken kadens man ønsker å holde.

Vi begynte med Shimanos anbefalte innstillinger. A2 var satt til asfalt (pavement), girskift-respons sto til 4 av 5 og kadensen var 72. Giret var ikke overivrig, det hang kanskje litt etter om man plutselig kom inn i en bratt bakke, eller om farten endret seg raskt. Men det var aldri et problem, det gjorde turen ganske behagelig.
A1 var satt til stisykling (MTB), girskift-respons sto til 4 av 5 og kadensen var 72. Den eneste forskjellen var altså valg av underlag, og forskjellen var tydelig. Systemet giret oftere, og vi opplevde sjelden at vi var i feil gir. Jeg opplevde at systemet giret litt raskere kun ved å redusere kadensen til 71.



Sykler man aktivt og raskt, med stor variasjon i fart og underlag, kan man kanskje ønske seg kvikkere giring. Girskift-responsen kan økes til 5, og man kan prøve seg frem med andre verdier for kadens-innstillingen for å få et automatigir som yter godt under aktiv stisykling. Kanskje kan man sette både A1 og A2 til stisykling, den ene for rolig flytsti og den andre for aggressiv sykling i kupert terreng.

Automatgiret er foreløpig ikke laget for rittsykling, da anbefaler Shimano heller det 12-delte Hyperglide+ giret. Samtidig finnes det syklister i fabrikk-lag som tester Auto Shift. Disse bruker betaversjoner av programvaren som blant annet tillater enda høyere girskift-respons. Blir det bra nok? Hvem vet, inntil videre er ikke Auto Shift laget for rittsykling.
Er det dyrt?
Vel, ettersom Auto Shift kun fungerer med nyeste EP8 (801) og EP6 så trenger du trenger sannsynligvis en ny sykkel. Det kan jo bli dyrt.
- SW-M8150-R (skifter): 1899 NOK
- RD-M8150 (11-delt bakgir): 4149 NOK
- CS-LG700 (dyreste 11-delt Linkglide kassett): 1499 NOK

XT er Shimanos nest dyreste girgruppe for terrengsykling. For 2023 har de to billigere gruppene, Deore og SLX, forsvunnet. Hva betyr dette? Er XT nå innstegsmodellen for terrengsykling? Vel, Shimano har lansert Cues, et girsystem som erstatter de tre billigere girsystemene, Alivio, Acera og Altus. Kanskje erstatter Cues også Deore og SLX.
Cues U6070 Di2 Linkglide er et 11-delt elektronisk gir. Dette må jo være interessant? Her får man Linkglide og Auto Shift til en rimeligere penge. Men Shimano har valgt å ta bort kløtsj-funksjonen på bakgiret! Hvorfor det? Er dette 2010? Vi trenger elektroniske girsystem i lavere prisklasser, men vi trenger kløtsj!

Mine tanker
Jeg har syklet landevei i flere år og vært glad i små sprang mellom girene. Men stisykling med en emtb blir noe helt annet, jeg har nå en sykkelstil som innebærer mindre giring. Og Auto Shift fungerer fint for meg, i alle fall på de 3 turene jeg tok. Joda, det hendte at jeg ikke alltid var i riktig gir. Men det hender også når jeg sykler med manuelt gir. Og Di2 Linkglide girer når jeg havner i trøbbel med tungt gir i en bratt kneik. Den girer steder jeg ikke ville giret med manuelt gir, steder jeg heller ville gått av sykkelen. Man har også muligheten til å gire manuelt selv om man sykler i automatgir modus.

Auto Shift er ikke perfekt, men det er ikke manuelt gir heller. Auto Shift gjorde aldri rare ting som minnet meg på at jeg syklet automatgir. Det gikk overraskende fort å bli vant til dette. Ingen vil si at det er slitsomt å gire, men det var behagelig å slippe å gire selv. Er det litt slitsomt å måtte gire selv likevel?
Auto Shift er kanskje ikke for alle. Men jeg tror det fungerer for de fleste syklister, i alle fall de med litt lavere ambisjoner, som Fredrik og meg. Vi velger gjerne en sykkel med Auto Shift neste gang.





