Mange har hørt om Buddy Electric, selskapet som lagde elbiler. Den norske bilproduksjonen er avsluttet, men selskapet lever videre. Buddy driver fortsatt med bærekraftig persontransport, nå som sykkelprodusent. Vi har sett nærmere på og testet Buddy sX1. Prisen er mellom 49.000 kr og 69.000 kr, avhengig av hvor mye utstyr man legger til. Dette er en helt ny sykkel som blir tilgjengelig i et begrenset antall i høst. Se en video av testen, eller les videre under.
Ikke en terrengsykkel
La oss ta det åpenbare først. Nei, Buddy sX1 er ikke en terrengsykkel. Og ja, vi i emtb.no ønsker likevel å teste den. Vi sykler faktisk ikke bare fulldempede stisykler. Vi bruker sykkel til transport av både oss selv og barn eller varer i sykkelvogn. Jeg eier til og med vanlige sykkelklær, så jeg tok på meg Levis Commuter-buksene mine og tok med meg sykkelen…

På stien
Okei da, vi er emtb.no, det var uunngåelig. Buddy sX1 er åpenbart ikke satt opp for dette, den har lettrullende dekk og ingen demping. Eller, noe demping har den. Sykkelen kan kjøpes med setepinne og styrestem med innebygget demping. Og det fungerer faktisk. Kinekt-setepinnen byr på noen titalls millimeter vandring, og det er overraskende komfortabelt. Joda det gynger litt, kanskje burde den ha litt returdemping kombinert med stålfjærene? Men det er nok unødvendig. Det hadde komplisert designet, og produsenten hevder det fungerer bedre uten. Buddy tar 1.900 kr for setepinnen, og vi ville hatt den.

Dempingen fra styrestem’et oppleves ikke like aktiv, man kjenner knapt at styret beveger seg. Men dempingen er der. Det gjelder ikke bare på sti, bygater kan være fulle av ujevnheter, skjøter, brostein, osv. Når man sykler uten demping kan man oppleve slag som forplanter seg opp til skuldre, og kanskje helt opp til hodet. Disse er nesten helt borte med Vecnum stem’et. Buddy tar 2.700 kr for dette. Ja, det er en del kroner for et stem. For meg hadde det vært fristende å spare disse pengene. Men stem’et løfter komforten betydelig, så det burde være med.

Singlespeed på elsykkel?
Et sted man kan spare penger er på girsystemet. Man kan velge Rohloff innvendig gir, og Kindernay-gir kommer etter hvert. Men om man vil spare 12.000 kr kan man kjøpe Buddy sX1 uten gir. Vi var veldig spent på å teste det. Hvor tungt er det å komme i gang? Kan man sykle bratte motbakker? Hvor fort kan man tråkke?


La oss ta det siste først. Sykkelen er ganske tungt giret og jeg kan tråkke den over 40 km/t. Da tråkker jeg fort. Det er ikke en tråkkfrekvens jeg ønsker å holde lenge, men det er greit når man ønsker å tråkke opp farten for å trille raskt ned en slak bakke. Vi synes tråkkfrekvensen er behagelig helt opp til der motorassistansen kutter, ved ca 27 km/t. Man kan velge størrelse på krankdrev for å tilpasse utvekslingen.

Den bratteste motbakken i området er på over 15%. Først prøvde vi å starte fra stillestående. Vi satt en fot på pedalen og sparket litt fra med den andre. Motoren aktiverte raskt og vi begynte å bevege oss. Vi tråkket stående, farten var ikke mer enn vi trengte for å holde balansen. Det hjalp ikke å tråkke hardere, vi fikk ikke opp farten. Så vi forsøkte å tråkke roligere og sykkelen fortsatte i samme fart. Bratte motbakker er en utfordring, men motoren er meget sterk og drar oss opp det meste. Når vi kom inn i bakken med fart så gikk det mye bedre, selv om farten falt betydelig. Vi holdt god fart i bakker med rett under 10% stigning.

Buddy sX1 på veien
Jeg synes singlespeed fungerer overraskende godt. Det fungerte mer enn godt nok i mitt bratte nabolag så lenge jeg ikke skulle transportere unger i vogn. Singlespeed har noe for seg. Det gir en fin følelse å sykle uten avbrudd for giring. Joda, det kan oppleves som et kompromiss i noen situasjoner. Men fordelene er betydelige, lavere pris på sykkel, mindre vedlikehold, redusert vekt og økt driftssikkerhet. Velger man sykkelen med navgir så får man en mer allsidig sykkel som fungerer bedre med tung last.

Sykkelen er komfortabel på veien, mye takket være setepinnen med demping. Men også takket være en oppreist sittestilling. Det føles effektivt å tråkke denne sykkelen. Det er lite motstand i motoren over 27 km/t, og det er minimalt med motstand i drivverket.

Sykkelen finnes kun i en størrelse og den tilpasses rytteren. En lav rytter kan ikke bruke stem og setepinne med demping. De må velge kortere stem og setepinne som ikke har plass til demperenheten. Et kortere stem vil gi sykkelen en litt raskere og kvikkere styrefølelse. Men det betyr lite på en slik sykkel. Buddy oppgir at sykkelen passer ryttere fra 160 cm, og de har en X1 sykkel som passer ned til 150 cm.

Bærekraft og resirkulering
Buddy ønsker å levere bærekraftige og miljøvennlige produkter. De skriver følgende på buddyelectric.no:
For oss i Buddy Electric er miljø og klima svært viktige temaer. Vi bekymrer oss for de klimautfordringene verden møter idag og ønsker å bidra til økt fokus gjennom en rekke miljøtiltak.
Rammen utgjør en betydelig del av en sykkels klima- og miljøavtrykk, og Buddy mener de har laget “verdens mest bærekraftige sykkelramme”.

Mer miljøvennlig ramme
Rammen lages av karbonfiber-rester fra annen produksjon. De henter blant annet rester fra en av BMWs fabrikker. Karbonet kvernes opp, dermed brytes de lange karbonfibrene opp til korte fiber. Dette er vanlig prosedyre ved resirkulering av karbonfiber. Ulempen er at materialet degraderes. De korte fibrene gjør materialet svakere. Det er begrenset hva vi kan bruke resirkulert karbonfiber til i dag.

Men Buddy kan bruke materialet. Og når sykkelen en gang kasseres kan rammen resirkuleres på nytt. Buddy forteller at de er de første som har pant på en sykkelramme. Rammen returneres til butikken og sendes til fabrikken. Der kvernes den opp og blir til deler av en ny ramme. I dag brukes nærmere 40% resirkulert materiale i prosessen. Buddy starter konservativt, men de planlegger at andelen skal økes. De tester nå med høyere andel resirkulert materiale.

Rammene produseres også uten epoxy og løsemiddel. Karbonet blandes med et hemmelig og patentert mel. Dette varmes opp til en moderat temperatur slik at det blir flytende. Massen helles i en ramme-form hvor den begynner å stivne. Deretter injiseres vann. Vannet blandes ikke inn i massen, men det presser materialet ut i formen. Samtidig kjøles materialet ned og herdes. Prosessen kalles Water Injection Technology (WIT), og det er angivelig første gang noen har klart å produsere en sykkelramme med denne teknologien.

Raskt og effektivt
Det tar 90 sekunder å støpe en slik ramme. Den er da herdet og klar til å fjernes fra formen. Dette gjøres av maskiner. Ettersom rammene produseres i Tyskland, må dette være en rask automatisert prosess for at det skal være lønnsomt.

Om vi oppsummerer så ser vi at fordelene er mange. Væsken som former rammen går i et lukket system. Det er lite utslipp med denne produksjonsmetoden. Man har funnet et bruksområde for resirkulert karbonfiber, og materialet kan resirkuleres flere ganger. Prosessen krever lite energi, noe som reduserer CO2-utslipp. Og transporten til det europeiske markedet er selvfølgelig kort når produksjonen skjer i Tyskland. Her sparer man ytterligere CO2-utslipp.

Sterk ramme
Buddy sX1 rammen har et særegent design. Den er designet av den kjente norske designeren Bård Eker. Rammens overrør er trukket langt ned. Dette gjør det lett å stige over rammen når man skal av og på sykkelen. Men, her har man en ramme med korte karbonfiber og et lavt overrør. Hva betyr dette for rammestyrke og vridningsstivhet? Buddy forteller at rammen er forsterket med ekstra materiale i utsatte områder for å lage en stiv ramme. Likevel veier rammen mindre enn om den hadde vært produsert av aluminium. Demosykkelen med en ramme av konvensjonell karbonfiber er marginalt lettere enn den støpte rammen.

Ja, vi syklet en preproduksjonsmodell. Så vi må ta Buddys ord for at den støpte og resirkulerte rammen er like god, eller bedre. Testsykkelen virker i alle fall meget solid. På stien var det ingen uønsket fleks å spore. Vi opplevde ingen fleks og vridning mellom frem- og bakhjul når vi kjørte slalåm i høy fart. Gaffelen skal ha noe innebygget fleks for å dempe slag fra underlaget, men det var vanskelig å skille dette fra styrestemets demping.
Gjenbruk av batteri
Buddy tenker bærekraft og gjenbruk i alle ledd. Batteriet er selvfølgelig ikke glemt. De har et samarbeid med Yedlik, et selskap som reparerer og bygger batteri. Yedlik bytter om nødvendig enkeltceller på defekte batteri slik at batteriet kan leve videre.

Sachs motor
Mange elsykkelmotorer er ikke særlig bærekraftige i den forstand at de er forseglede enheter som er vanskelige å vedlikeholde. Buddy sX1 leveres med en motor fra tyske Sachs. Dette er en forseglet enhet og produsenten har ikke tilrettelagt for at den kan vedlikeholdes. Sachs har utviklet en skikkelig tetting av kranklagrene slik at levetiden optimaliseres.

Buddy sX1 kan også brukes med Bosch- eller Bafang-motor. Det sitter ut utskiftbart adapter i bunnen av ramma som gjør at andre motorer kan brukes.
Øvrig utstyr
Det er ikke så mye utstyr igjen å prate om. Sykkelen har en støtte. Og den kan leveres med skjermer og bagasjebrett. Shimano XT M8100 bremsene er meget gode. Batteriet har 650 Wh kapasitet og 48 V driftsspenning. Skjermen kommer fra Sigma, og fjernbetjeningen er kompakt og fin.

Maksimal driftssikkerhet
Om man velger å bruke 50.000 kr eller mer så forventer man nok et transportmiddel man kan stole på. Kanskje brukes sykkelen til transport av barnehagebarn og jobbsykling. Om sykkelen havarerer, kan det bli utfordrende å dekke hverdagens transportbehov.

Buddy forteller at de har tenkt på dette. Havarerer motoren så bytter Buddy denne ila kort tid. De har valgt driftssikre innvendige girsystem, eller singlespeed som krever minimalt med vedlikehold. Disse kombineres med beltedrift som gir en lydløs opplevelse. Beltet ruster dårlig (!) og det krever lite vedlikehold/vask.

Spennende å følge
Vi ønsket å teste Buddy sX1 av flere grunner. Det er interessant med singlespeed. Det er interessant å se at det kan produseres gode og konkurransedyktige sykler i Europa. Og det er ekstra interessant at det kan gjøres på en forsvarlig og mer bærekraftig måte. Det blir interessant å se om Buddy kan etablere seg som en stor aktør i sykkelbransjen.
