”The dawn of a new era” sier Trek om den nye elektriske Fuel EX-e. Hvorfor sier de det? Fuel EX-e er en lettvekts-emtb med liten motor og batteri. Slike sykler har eksistert i noen år, hva er så revolusjonerende med Trek Fuel EX-e?
Se vår test og omtale av sykkelen, eller les videre under.
Introduksjon
Den nye Fuel EX-e er en fulldemper med 29″ hjul. Gaffelen har 150 mm vandring og bakenden byr på 140 mm. Sykkelen er kun tilgjengelig med karbonramme. Vi har testet toppmodellen og denne veier ca 19 kg, uten pedaler.

Dette er langt fra den letteste av lettvektssyklene, og det sier noe om hva Trek har tenkt. Sykkelen er utstyrt med solide komponenter. Her får vi relativt grove dekk og solide gafler. Det finnes til og med et miniverktøy i gaffelrøret. Dette er ting man ikke ser på sykler som skal være lettest mulig. Trek har tilsynelatende prioritert funksjon over vekt hele veien.

TQ HPR50 motoren
Det tyske selskapet TQ lager motoren som heter HPR50. Det er en 250 W motor med 300 W maksimal effekt og 50 Nm. HPR50 er kompakt og liten, den veier kun 1,85 kg. Vi synes motordesignet er meget interessant. Her sitter kraftuttaket, altså krankakslingen, i midten av motoren. Dette gjør at motoren kan designes enklere og mer kompakt. Men det kan påvirke kjedestaglengden. Se vår test av motoren for mer detaljer.



Avtagbart batteri
Batteriet på 360 Wh kan fjernes ved å skru ut to skruer. Det er høyst uvanlig for en lettvekts-emtb. Produsentene velger gjerne fastmontert batteri, kanskje fordi det er enklere og vektbesparende. Det finnes også en rekkeviddeforlenger, et 160 Wh batteri som passer i flaskeholderen.

Geometri
Trek har fått til kjedestaglengden til tross for motorens design. De måler 440 mm, en perfekt lengde for denne sykkelen synes vi. Bratte setevinkler har blitt normalen de siste årene, på Fuel EX-e måler den 77*. styrevinkelen måler 65*, passe slakt for en lett stisykkel. Testsykkelen i størrelse Large har 1.247 mm kjedestaglengde, det vitner om en ganske lang ramme.

Introduksjon av Trek Fuel EX-e modellene
Det finnes 6 forskjellige utstyrsnivå. De fire dyreste syklene får 820 mm brede styrer med integrert stem. De to billigste får smalere styrer og mindre grove dekk. Vi synes 9.7-modellen ser interessant ut, men hvorfor har Trek valgt 170 mm krankarmer på denne? Er det bare en skrivefeil? De fem andre har 165 mm korte armer.







Priser
Det finnes få billige sykler i superlett-kategorien. Med en prislapp på 159.999 kr er vår 9.9 AXS testsykkel blant de dyreste på markedet. Det finnes heldigvis billigere utgaver. De fleste modellene finnes i “Project One” utgave. Her kan man velge mellom tusenvis av fargekombinasjoner, og man kan endre komponenter. Fuel EX-e 9.5 koster 68.499 kr. Jeg kunne vurdert denne selv, men da med nye bremser og dempegaffel. Og et bredere styre ja.


Trek Fuel EX-e – en ny æra?
Et poeng med en superlett emtb er at den skal føles lett og kvikk, som en sykkel uten hjelpemotor. Flere sykkelprodusenter lager slike sykler, og vi synes de fungerer bra. Men de føles ikke helt som en uassistert sykkel. Vi kan merke at motoren slår inn, og vi kan merke at den skyver uten at vi tråkker. Det påvirker sykkelteknikken og opplevelsen.



TQ har lykkes meget godt med sin motor. Vi tester den på vanlig måte, og vi er ikke i stand til å identifisere nøyaktig når motoren aktiverer. Noen ganger merker vi det ikke før vi slutter å tråkke og motoren deaktiverer. Vi beskriver dette grundigere i motor-videoen. Motoren har ingen unoter som gjør at vi legger merke til den under sykling. Dette gjelder også støynivået. Om vi holder pedalfrekvensen under 80 rpm så hører vi bare dekkene og girsystemet, motoren hører vi ikke.

Motoren oppleves ulikt alle andre vi har testet. Den nye epoken Trek prater om handler kanskje om lettvekts elsykler som oppleves veldig likt en uassistert stisykkel. Betyr det at Trek Fuel EX-e først og fremst henvender seg ivrige syklister som har foretrekukket stisykler uten assistanse? Kanskje, men også ivrige elsyklister som oss trives godt på Fuel EX-e. Det blir interessant å se om denne sykkeltypen blir dominerende.

I motbakkene
Det viser seg at TQ HPR50 motoren ikke bruker all motorkraften som standard. Dette kan endres med Trek Central app’en, men den er ikke klar. Motoren forsterker nå maks 150%, ikke 200% som er maks. Og 19 kg sykkel er kanskje ikke super-lett. Vi sykler derfor inn i motbakkene med lave forventninger.

Har vi motorhjelp egentlig? Vi er litt usikre innledningsvis. Men vi bestemmer oss etter hvert for at det er brukbar hjelp i høyeste assistansenivå. Trek-importøren forteller at motoren er programmert til å tilpasse seg rytterens sykkelstil. Vi finner ikke noe mer info om dette. Men motoren oppleves uansett fin etter kort tid og vi opplevde aldri dette igjen.

Sykkelen inspirerer oss til å tråkke på. Og vi bruker selvfølgelig mer krefter enn vanlig. Det føles lett og riktig. Selv om 440 mm kjedestag er relativt kort så klatrer sykkelen godt. Den bratte setevinkelen sammen med det brede styret drar rytterens vekt frem over sykkelen. Det sørger for at framhjulet er godt plantet på bakken. Men klatring på teknisk sti krever litt tilvenning, motoren skyver oss ikke over hindringene slik vi er vant til.

På flatere stier
En allsidig stisykkel med litt mindre vandring trives selvfølgelig på flatere terreng. Fuel EX-e føles lettere enn vekten tilsier. Selv med det brede styret føles styringa rask og presis. Og vi tråkker enkelt opp nok fart til å hoppe over humper og hindringer.

Ned motbakkene
Vi kjører ned mange bakker, og vi glemmer å tenke på om sykkelen føles stabil. En elsykkel skal jo være trygg og retningsstabil. Men det er for morsomt og inspirerende, vi bruker hele stiens bredde på jakt etter morsomme linjer. Endelig prøver vi å kjøre rett linje på rufsete sti. Takket være solide dekk og en god gaffel er Fuel EX-e overraskende stabil. Den føles ikke helt som en tung, grov emtb, men dette er uansett bra.

Konklusjon
Trek Fuel EX-e med TQ-motoren tar sykkelfølelse til nytt nivå. Den er ikke lettest eller sterkest. Men den er veldig stillegående. Den er utstyrt med solide komponenter og vi lar oss inspirere til å tråkke hardere når vi er på tur.