Vi har igjen testet en 29er sykkel med 150/160 mm vandring. En Birk e-Furious LTD som veier 26,3 kg inkludert pedaler. Er dette nok en grå 29er emtb? Nei, eller jo, den er grå. Men den har et skjær av lilla og grønt i sollyset.

Birk e-Furious LTD føres av Birk Sport. Dette er egentlig en BESV TRS 1.1. I Norge har den fått nytt klistremerke på underrøret og selges den under merkevaren Birk.
Se vår video av testen, eller les videre under.
Utstyr
Det er ikke bare fargen som skiller e-Furious fra 29er syklene vi vanligvis tester. Denne sykkelen er utstyrt med en solid og grov Rockshox Zeb RC gaffel med 160 mm vandring. Dette er høyst uvanlig på en 150-160 mm sykkel som koster 56.900 kr. I denne prisklassen er vi vant til å finne betydelig billigere og dårligere gafler. Demperen er mer vanlig i dette segmentet, en Rockshox Deluxe Select. Ikke på samme nivå som gaffelen, men det er fortsatt en fin demper.

Shimano XT M8120-bremsene er heller ikke noe vi forventer å finne i denne prisklassen. Dette er gode bremser med 4 stempel i hver kaliper, bremser man gjerne finner på langt dyrere sykler. Sammen med girskifter og girveksler utgjør dette et nesten komplett Shimano XT gruppesett. Unntaket er en Sunrace-kassett. Og det kan være smart, denne har flere ståldrev enn XT-kassetten og vi håper den er mer slitesterk. Kjedet kommer fra KMC. Vi har opplevd at kjeder fra andre produsenter girer dårligere på Shimano Hyperglide+ system, men det girer helt greit sammen med Sunrace-kassetten.

Pene dekk?
Man legger raskt merke til Maxxis Minion «tan wall» dekkene i størrelse 29×2.6″. Den lysebrune stripen på dekkveggen gjør at sykkelen skiller seg ut. Det er et par ting vi ikke liker med disse dekkene. De kommer kun med Maxxis sin «2C» gummi. Dette er en hardere gummiblanding som ikke er ideell på våt sti. På tørt føre kan det være et godt dekk. Dekket har også de tynneste sideveggene i Maxxis Minion-serien. Vi tenker at en sykkel med en grov 38 mm gaffel godt kan leveres med mer solide dekk. Men prisen tatt i betraktning, dette er ikke noe stort problem. Dekkene vil fungere fint for de som ikke kjører hardt.

Motor og batteri
Hva kan man ellers forvente av en sykkel til godt under 60.000 kr? Et lite batteri? Nei, her får man et Darfon-batteri på 720 Wh. Batteriene som leveres av Shimano sine samarbeidspartnere er ofte relativt lette sammenlignet med originale Shimano og Bosch-batteri. Darfon 720 Wh veier 3,8 kg, det samme som Shimano BT-E8036 på 630 Wh! Shimano-sertifiserte verksted håndterer garanti og reparasjon av Darfon-batteriene.

Motoren er en Shimano EP8 85 Nm. Vi liker denne godt, særlig til sykling på rufsete sti. Motoren er sterk ved lav tråkkfrekvens, samtidig som kraften er enkel å kontrollere. Det finnes imidlertid motorer som gir mer assistanse når man nærmer seg 25 km/t. Les vår test av motoren her.

Geometri
Birk e-Furious har lange kjedestag på 465 mm. Dette medfører at vår testsykkel i størrelse Medium har en akselavstand på hele 1.240 mm. Vi synes styrevinkelen på 65* er et godt valg på denne sykkelen. setevinkelen oppgis til rekordlave 70*. Jeg vet ikke hvordan de har kommet frem til dette tallet. Kanskje er det vinkelen på øverste del av seterøret? setevinkelen oppleves ikke spesielt slakk, vi sitter godt plassert over kranken.


Vi som er rett over 180 cm høye velger ofte størrelse Large, men Medium kan og passe. Denne sykkelen i Medium virker fin for oss. Når sykkelen har lang akselavstand så tåler man ofte å velge en litt liten rammestørrelse. Birk/Besv oppgir at Medium passer folk mellom 174 og 187 cm. Sykkelen finnes også i størrelsene Small og Large.

På stien
Testen begynner med motbakkene. Og Birk e-Furious LTD er som skapt for bratte motbakker. Den lange bakenden gjør at vi sitter godt fremme på sykkelen, framhjulet har god kontakt med underlaget.

Alle sykler fungerer på flate og enkle stier, men noen er morsommere og mer inspirerende enn andre. E-Furious med lang akselavstand og høy egenvekt er ikke designet for lek på trange stier. Og det er greit, man velger sykkel utfra hva og hvordan man sykler. I dette terrenget er Birk’en stødig og stabil. Den ruller over det meste og holder linja godt.

Og det samme kan sies om egenskapene i utforkjøringene. I lavere fart er den stødige og stabile sykkelen treg igjennom skarpe svinger. Når svingene kommer tett, må man bruke litt krefter for å svinge raskt. E-Furious er ikke det man kaller en kvikk og leken sykkel. Nei, den er stabil og tillitsvekkende! I raske utforkjøringer over rufsete underlag kommer akselavstanden og de lange kjedestagene til sin rett. Vi sitter ganske sentralt på sykkelen, rammegeometrien sørger for at vi får en del vekt over framhjulet. Dette gir godt grep i svinger. Den grove og gode gaffelen bidrar også til at e-Furious holder linja godt over stein og røtter.

Konklusjon
De som leter etter kreative linjer eller hindringer man kan hoppe over vil nok foretrekke en lettere sykkel med en kortere bakende. Den nye Birk e-Furious fokuserer på tur og trygghet. Den er en sykkel som tar seg fram nær sagt over alt. Særlig om den utstyres med dekk med mykere gummi. Utstyrsnivået er meget godt. Bremser, gaffel og det 720 Wh store batteriet utmerker seg særlig. Dette forventet vi ikke på en sykkel til 56.900 kr.
