Test av 2022 Rock Machine Blizzard INT e70-297

Test av 2022 Rock Machine Blizzard INT e70-297

Rock Machine har valgt et ganske langt navn på denne fulldempede elektriske stisykkelen. E70 betyr at dette er den nest dyreste elektriske modellen. 297 betyr blandet hjulstørrelse, 29″ framme og 27.5″ bak. Rock Machine Blizzard INT kommer i 3 størrelser (M, L og XL). Testsykkelen i størrelse M er litt knapp for oss på rett over 180 cm. Dette er vårt første møte med Rock Machine. Og det er vårt første møte med DVO demping.

Får man en god elektrisk stisykkel for 52.900 kr i 2022? Se vår video av testen, eller les videre under.

Demping

DVO demper og gaffel er det mest iøynefallende med denne sykkelen. DVO Diamond E3 gaffelen leveres med 160 mm vandring. Dette er en elsykkel-spesifikk gaffel med ganske grove innerbein på 35 mm. Her kan vi justere returdemping og kompresjon (LSC). Vi kjører ofte kompresjonsjusteringen helt åpen på andre gafler, men på Diamond E3 legger vi på en del klikk med kompresjon. I helt åpen stilling er gaffelen livlig og dykker ved oppbremsing. Det er altså et stort spenn på LSC-justeringen, og det er bra.

DVO Diamond E3 gaffel
DVO Diamond E3 160 mm gaffelen er en innstegsmodell som kommer uten DVO sin OTT-justering

Vi ble litt forvirret av demperen. Rock Machine oppgir forskjellige navn i sine spesifikasjoner. Vi er ganske sikre på at dette er en «Jade R», en «OEM» demper som kun selges direkte til sykkelprodusentene. Dette er sannsynligvis en enklere utgave av Jade. Gaffelen er også en OEM-modell.

DVO Jade R
DVO Jade R ? med justering av returdemping og lufttrykk.

Da vi hadde funnet ut hva demperen var, ble det lettere å vite hvordan den skulle settes opp. Vi fulgte instruksjonene for Jade. Normalt bryr vi oss ikke all verdens om produsentenes instruksjoner, men DVO er nytt for oss og vi trengte litt hjelp med luftttrykket.

2022 Rock Machine Blizzard INT e70-297

Dette er en demper med fjær, gjerne kalt «coil demper». Men den har også et luftkammer, eller en blære. På første tur synes vi bakenden på sykkelen var ustabil og bakhjulet holdt ikke linja når vi kjørte fort i sving. Det viste seg at lufttrykket var alt for lavt, det lå antakelig på under 100 psi. Hvem har brukt denne sykkelen med så lavt trykk? Produsenten oppgir 170-200 psi. Vi pumpet først opp til 170 deretter til nærmere 200 psi. Og vi fikk en helt annen sykkel! Bakhjulet holdt linja godt og sykkelen tråkket mye mer stabilt.

2022 Rock Machine Blizzard INT e70-297

Øvrig utstyr

God demping er viktig synes vi, da kan man heller nedprioritere øvrige komponenter. Men Rock Machine byr jevnt over på gode komponenter. Vi er særlig glade for å finne gode 4-stempel Shimano Deore M6120 bremser. Dette er kraftige bremser med hendel for 1-finger-bremsing.

Noen vil kanskje bli skuffet over at girsystemet bare er Deore. Men ikke vi. 10-delt Deore med 11-46t kassett er et relativt slitesterkt drivverk. Det har nok av både lette og tunge gir for vår sykling. Setepinnen har 150 mm vandring, dette er ganske mye på en strl M sykkel.

Shimano Deore M4100/5120 10-delt
Shimano Deore M4100/5120 10-delt

Det 29″ store framhjulet kommer med et WTB Vigilante TCS 29×2,5″ dekk. Dette er «Tough/High Grip» utgaven. Det betyr forsterkede sidevegger og en mykere gummiblanding. Bakdekket er et WTB Trail Boss TCS 27,5×2.6″. Dette er «Tough/Fast Rolling» varianten med en hardere gummiblanding og knaster som sitter tettere enn på framdekket. Dette er solide og gode dekk, men vi kunne ønsket oss mykere gummi bak på våte og sleipe stier.

WTB Trail Boss TCS 27,5×2.6″ Tough/Fast Rolling bakdekket

Vi veier Rock Machine Blizzard INT E70-297 til 24.8 kg inkl pedaler. Dette er en helt gjennomsnittlig vekt i dag. Med tanke på at sykkelen har solid demping med «coil-shock» og et 630 Wh batteri så er vekten egentlig helt ok.

2022 Rock Machine Blizzard INT e70 specs
Spesifikasjoner, trykk for å forstørre


Motor og batteri

Vi liker Shimano EP8-motoren til stisykling. Joda, det finnes motorer som gir mer assistanse når man sykler nærmere 25 km/t. Men EP8 er kraftig og meget enkel å kontrollere på teknisk krevende sti. En grundig omtale av motoren finner du her. Rock Machine har valgt Darfon 630 Wh batteri. Det er en god størrelse, men det finnes selvfølgelig større batteri på markedet. Vekten er kun 3,3 kg, rundt en halv kilo mindre enn Shimano og Bosch sine 630 Wh batteri.

Rock Machine Blizzard INT med SHimano EP8 motor
Shimano EP8 85 Nm

Rock Machine Blizzard geometri

Det er mye som ser riktig ut i Rock Machine Blizzard INT sin geometritabell. 64* styrevinkel er ganske slakt, og vi synes 449 mm kjedestag virker lovende. Akselasvstanden på 1209 mm vitner om at dette ikke er en særlig stor størrelse M sykkel. Det samme må sies om «reach» målet på 426 mm.

2022 Rock Machine Blizzard INT e70-297 geometri
Geometritabell, trykk for større bilde.

Vi på rett over 180 cm sykler ofte M, og avstanden frem til styret virker grei når vi setter oss på sykkelen. Setevinkelen er oppgitt til 74*. Den måles fra senter av kranken opp til senter av seterørets topp. Men seterøret begynner framfor krankakslingen. Den effektive setevinkelen er ganske slakk. Det er forøvrig ganske vanlig at den effektive setevinkelen er slakkere, men det er greit å være klar over. Så når vi hever setet havner vi langt bak på sykkelen. Dermed oppleves avstanden fram til styret grei. Men sykkelen blir baktung og klatrer dårlig. Vi ender opp med å skyve setet så langt fram som mulig. Da blir avstanden fram til styret kortere, og sykkelen oppleves mindre. Det 40 mm korte styrestem’et bidrar til at sykkelen oppleves litt liten.

Hvit strek viser setevinkel slik den måles, gul strek viser hvor slakk den “effektive” setevinkelen er.

På stien

Etter å ha flyttet setet framover – og fylt nok luft i coil-demperen – så klatrer Bilzzard INT ganske bra. Vi kommer opp alle de stedene vi forventer av en sykkel som ikke er en klatrespesialist.

2022 Rock Machine Blizzard INT e70-297

Med en litt liten sykkel er forventningene større på flat sti. Og Blizzard’en innfrir. Det er god «pop» i demperen og det er lett å hoppe å sprette på stiens mange små hindringer. På tross av vekten på 24.8 kg inkl pedaler så er dette en riktig så leken sykkel. Sykkelen føles ikke spesielt grov. Det korte styrestem’et bidrar positivt til styreresponsen. Styrefølelsen er kvikk og vi bruker minimalt med krefter når vi plutselig vil endre retning.

2022 Rock Machine Blizzard INT

En leken sykkel på enkle stier, det er vanligvis ikke en rå sykkel i bratte og grove utforkjøringer. Det hjelper ikke at denne sykkelen i minste laget for oss. Og nei, farten var ikke rekord-høy når vi kjørte rett frem ned fjellsiden. Men det viste seg at Blizzard INT var rask når vi kom inn i svingete parti og måtte velge linjer. Syklisten som lå bak brukte en lang, tung stabil og stødig 29er emtb. Og han holdt ikke følge når svingene ble skarpere. Det føltes hektisk og intenst ombord på Rock Machine’n, og den holdt bra fart. Sykkelen er raskt oppe i fart igjen etter oppbremsing.

Konklusjon

Ettersom dette er første gang vi sykler med DVO så bruke vi litt tid på å stille inn dempinga. Det er ikke vanskelig. Men man må nok investere litt mer tid til justering av demping på denne sykkelen sammenlignet med f.eks Rockshox 35 Gold RL, som man ofte finner i denne prisklassen. Men så blir man belønnet med veldig mye bedre demperytelse av disse DVO-enhetene. De er i en annen liga!

Rock Machine Blizzard INT e70-297 er en meget god sykkel for pengene. Den er en god, leken og allsidig stisykkel. Sykkelen klatrer fint, men den er ikke en klatrespesialist. Den mangler nok også noe på å være like stabil utfor som en dyrere, lenger og tyngre sykkel med 38mm gaffel kan være. Rock Machine Blizzard INT e70-297 trives i utforkjøringene, samtidig har vi det gøy på mindre utfordrende stier også.



Sykkeltester Tester