Orbea lanserte karbonutgaven av Orbea Rise for et par år siden. Dette var en 29er sykkel i den relativt nye “superlett”, eller “Super Light” kategorien. Sykkelen var utstyrt med en Shimano EP8-RS motor, en spesialtilpasset og mindre kraftig versjon av EP8. Med 360 Wh batterikapasitet ble sykkelen ganske lett, ned mot 16 kg for toppmodellen.
Se testen av sykkelen Rise H30, eller les videre under.
Ikke like superlett
For 2022 sesongen lanserte Orbea aluminiumsrammen, Rise Hydro. Testsykkelen er den rimeligste utgaven, Orbea Rise H30. Med en pris på 59.990 kr er dette noe av det billigste som finnes i superlett-kategorien. Orbea antydet 19-20 kg for Hydro-modellene i sin pressemelding. Men vi veier Rise H30 til rett under 21 kg, uten pedaler! Dette er i meste laget for en superlett-sykkel.

Stort batteri
I følge Orbea er aluminiumsutgaven rundt halvannen kg tyngre enn karbonvarianten. Men rammematerialet er ikke ansvarlig for hele vektøkningen. Rise Hydro kommer også med et 540 Wh batteri. Det er betydelig større enn på alle andre lettvekts emtb’er.

Hvorfor en svakere motor?
Alle Orbea Rise modellene kommer med Shimano EP8-RS. Dette er en 85 Nm EP8-motor som Orbea har nedjustert til 60 Nm. Vi skjønner at superlett-syklene har svakere motorer. Produsentene sparer vekt blant annet ved å bruke små batteri. Disse batteriene gir ikke nok strøm til de kraftigste motorene. Men her har Orbea kombinert et stort batteri med en svakere motor. Hvorfor? Vi tror Rise Hydro hadde tålt mer motorkraft. Brukeren kunne selv valgt å nedjustere motorkraften i E-Tube app’en for maksimal rekkevidde.

Shimano EP8-RS
Uansett, EP8-RS er en fin motor. Den har samme vekt, og samme raslelyd i utforkjøringene, som en vanlig EP8. Og den oppfører seg like godt på stien. I teknisk krevende terreng er den sterk og enkel å kontrollere. EP8-RS forsterker rytterens tråkk like mye som EP8, helt til man når motorens maksimale effekt. EP8-RS er derfor ikke like rask når man legger mer kraft i tråkket. Dette merkes gjerne når man tråkker raskere og nærmer seg 20 km/t.

Øvrig utstyr
H30 kommer med mange fine komponenter. Girsystemet er 12-delt Shimano med en blanding av Deore og SLX-komponenter. Marzocchi Z2 gaffelen med 140 mm vandring er overraskende god. Og Fox Float DPS demperen som håndterer 140 mm vandring er selvfølgelig fin. Setepinnen kan heves og senkes 150 mm på testsykkelen i størrelse Large. Det er bra.

Om vi skal klage på noe så må det bli bremsene. Bremseskivene kunne vært litt større enn 180 mm. Og vi liker ikke Shimano MT410/4100 bremsene med sin lange bremsehendel. Men, greit nok. De er et vanlig valg i denne prisklassen og de bremser jo helt fint. Rise kommer forøvrig med 29×2,4″ Maxxis dekk. Rekon bak og Dissector framme. Ikke spesielt grove, men lettrullende dekk.

Geometri
140 mm demping er ikke veldig mye i emtb-verden. Vi finner denne vandringsmengden på mer moderate og allsidige stisykler. Og geometritabellen beskriver en slik sykkel. Kjedestaglengden på 445 mm er fin. Ikke ekstremt kort, men fortsatt kort. Styrevinkelen på 66* anses vel som bratt i disse dager. Monterer man en 150 mm gaffel, slik Rise H15 leveres med, så havner styrevinkelen på 65.5*. Setevinkelen er på bratte 77*.


På stien med Orbea Rise H30
Vi begynner som vanlig med motbakkene. Rise H30 klatrer godt og uanstrengt. Vi kan tråkke lett i øverste assistanse-nivå og motoren forsterker tråkket ganske kraftig. Men vi kunne ønske oss et litt grovere bakdekk. På våte og tildels gjørmete stier gir Maxxis Rekon-dekket dårlig grep.

Rise Hydro er merkbart lettere enn de fleste av dagens fulldempede emtb’er. Sykkelen føles leken og kvikk på flatere sti. Til dels takket være de lettrullende dekkene.
Det er alltid interessant å teste en lettvektssykkel i utforkjøringene. Hvor mye stabilitet og trygghet har de måtte ofre? Rise H30 har ikke de groveste komponentene. Dissector framdekket vandrer litt sideveis i svinger med løst underlag. Vi er positivt overrasket over Marzochhi-gaffelen. Den mindre grove gaffelen er komfortabel. Men den henger ikke helt med i høy fart i slagete terreng. Og det forventet vi heller ikke. Med tanke på at Rise H30 profileres som en rimelig lettvekssykkel så oppleves den overraskende stabil i utforkjøringene.

Konklusjon
Orbea Rise H30 er sterkere enn de fleste superlett-syklene. Motoren kan sammenlignes med den gamle Shimano E7000. Sykkelen er lettere enn de fleste elektriske stisykler. Og den er godt priset. Orbea Rise H30 er rett og slett en morsom og allsidig stisykkel for alle de som ikke MÅ sykle i “Turbo” og “Boost mode” over alt. Den plasserer seg mellom en superlett-sykkel og en kraftig emtb.