Vi har tidligere hatt noen korte turer med den nye EP8. Første tur var på frosne veier med en Yeti. Selv om det var mye støy fra underlaget så var vi trygge på at dette var en ganske lydløs motor.
Se vår video av testen, eller les videre under.
Kort tid etter tok vi en liten tur på en 2023 Orbea Rise med den nye EP8-RS. Denne gangen hørte vi noe klaprelyd fra motoren. Lyden var ikke ille, 2023 Orbea Rise var betydelig mer stillegående enn 2022-utgaven. Årsaken er den nye motoren og forbedret føring av kabler inni ramma.
Hva er forandret på den nye EP8?
Noen uker senere befant vi oss på Shimano sitt pressearrangement for EP6, EP8 og Auto Shift. Mitt første spørsmål var, «Hva ønsket dere å endre og forbedre på den nye EP8?».


Motoren måtte redesignes for å fungere med Auto Shift, det nye automatgiret. (Les vår test av Auto Shift her.) Både den nye EP8 og EP6 har fått ny maskinvare som behandler Auto Shift-dataene og nye porter for tilkobling av giret. Og når Shimano først gjorde endringer på motorens design så benyttet de muligheten til å dempe den nevnte klaprelyden. Dette er en klikkelyd som kun kommer når sykkelen triller over slagete underlag mens motoren ikke er aktiv.
Shimano har gjort flere endringer, blant annet har de endret formen på de innvendige drevene, og de har laget en mer solid pakning rundt kranklageret. De sier at den nye motoren er forbedret, men ikke helt lydløs.

Mindre støy fra alle motorene
Etter å ha syklet 4 forskjellige motorer i timevis er jeg ikke i tvil om at Shimano har lykkes med å redusere støyen. De nye motorene er mye mer stillegående enn den gamle EP8, kodenavn EP800. Jeg forventer at motorstøyen vil forandre seg etter hvert som motoren slites. Og jeg forventer at de nye motorene vil forbli mer stillegående enn EP800 etter hvert som de brukes og slites.

Endringer på den gamle EP8
I det siste har jeg hørt rapporter fra folk som har fått ny motor på garantien. De har fått ny EP800, de får ikke den nye modellen, EP801, ettersom den ikke er kompatibel med sykkelens batteri/BMS. Flere personer er ganske sikre på at deres nye motor er mer stillegående enn originalmotoren. Og Shimano bekrefter dette. Flere av de forbedrede delene i EP801 passer den gamle motoren, Shimano bruker nå disse i EP800 også.

Tre EP8 motorer?
Jeg bruker Shimano sine kodenavn for motorene, EP800 og EP801. Men begge motorene kalles som regel bare EP8, og det er jo litt forvirrende. Vi har den originale EP800 (2021-2022), den oppdaterte EP800 (2023-) og den nye EP801 (2023-). EP801 omtales også som EP8 gen2. Vekt er stort sett identisk for alle tre, ca 2,7 kg.

Og én EP6
Jeg hadde gledet meg til å teste EP6. Med sine 85 Nm skal den være like sterk som EP8. En rimeligere motor er en god start om man ønsker en billigere emtb. Shimano bekrefter at EP6 er samme motor som den gamle EP8, med noen endringer.

EP8s magnesiumhus er erstattet av et hus av stål. Stål er billigere og tyngre og øker motorens vekt til ca 3 kg. Og det er ikke spesielt tungt. Det er i nærheten av motorer som Specialized 2.1 og Bosch Performance CX gen 4. EP6 er også kompatibel med Auto Shift, og den har alle endringene som reduserer klaprelyden.
Sykling
På presse-arrangementet fikk alle låne sykler med EP801-motoren. Men jeg fikk byttet ut min sykkel i en med EP6. Vi satt oss på syklene og alt var fint. EP6 var sterk fra start. Akkurat som på EP8 var det mye motorkraft ved lav fart og lav tråkkfrekvens. Turen startet med noen kilometer på asfalt, på vei til stien.

Det tok ikke lang tid før jeg befant meg bakerst i gruppa. Og jeg tråkket ganske hardt. Skulle ikke dette være en rolig transportetappe? Fredrik syklet en Santa Cruz Heckler med EP801. Han la lite kraft i tråkket og hadde en rolig tur.
Vekker gamle minner
Vi har opplevd dette før. Fredrik og jeg var ute og testet sykler med den gamle EP800-motoren. Guiden vår syklet med Bosch Performance CX gen4, og han dro fra oss. Selv om EP800 er en kraftig motor så er den sterkest ved lavere fart. Om man sykler rundt motorkutt-fart så virker det som EP800 kutter litt tidligere enn andre motorer.
Kunne det være noe galt med EP6’en jeg syklet? Kanskje, men jeg tror ikke det. Jeg byttet sykkel med Fredrik og vi oppdaget at motorene kutter assistansen ved forskjellig fart, indikert av Shimano-skjermen. Alle EP801-syklene dro fra EP6-sykkelen. Jeg tror at dette er slik EP800 og EP6 er programmert. Dette kan være irriterende når man sykler fort i gruppe, men det har aldri plaget oss ellers.

Forbedret EP801
Shimano hevder at de har forbedret hvordan motorkraften leveres på nye EP8, og jeg tror det var dette vi opplevde. Vi fikk ikke sammenlignet EP801 med andre motor-merker, men vi tror ikke man blir hengende etter når man sykler i flokk med nye EP8.
På stien
De nye motorene minner oss om den originale EP8, de føles sterke når man tråkker sakte og i lav fart. Og de er like enkle å kontrollere på knotete underlag. Dette var alltid EP8s styrke. Vi kunne sykle med maks assistanse og fortsatt kontrollere motoren på våte, steinete stier.

EP-motorene støyer lite når man tråkker. Det er ingen høyfrekvent lyd som går over i et hyl når tråkkfrekvensen øker. De fleste 85 Nm+ motorer lager noe lyd når man tråkker, EP-motorene er blant de mer støysvake. Det var noe forskjell i lydnivå på syklene vi testet. Årsaken var mest sannsynlig relatert til rammens materiale og design.
Fredrik hørte ikke noe til klikke- eller raslelyden i utforkjøringene. Det gjorde ikke jeg heller. Men hadde vi husket å høre etter? Da vi gikk igjennom Gopro-opptakene kunne vi høre ulyden. Shimano har helt rett, lyden er forbedret, men ikke borte. Men, ærlig talt. Når vi ikke registrerer lyden så er den ikke et problem, ikke for oss.

Flere justeringsmuligheter
E-Tube app’en kan brukes til å justere kraft og forsterking for motorens forskjellige assistansenivå. Man kan, som før, justere innstillinger for Eco, Trail og Boost nivåene. Shimano kaller dette «Basic mode». Nå finnes det også et mer avansert alternativ, Fine Tune Mode.
Fine Tune Mode ser komplisert ut ved første øyekast. Aktiverer man alle assistansenivå så ender man opp med hele 15 nivå. Men dette er relativt enkelt. Man setter maksimal kraft for det øverste assistansenivået og minimum kraft for det nederste nivået. De 13 resterende nivåene vil fordele seg jevnt mellom Min og Maks.



Du kan bruke alle 15 nivå om du ønsker, men jeg tror ikke det er intensjonen. Motorkraften øker raskere fra stillestående for høyere assistansenivå. Man velger de nivåene med passende kraft og innslag av motorkraft. Kanskje ender du opp med mellom 4 og 7 nivå som passer din sykling. Man kan sette opp flere Fine Tune-profiler tilpasset forskjellige typer sykling.
Alle assistansenivåene i Fine Tune Mode er hva jeg kaller «statiske». De gir samme nivå av forsterking uavhengig av hvor hardt man tråkker. Trail-nivået som nå ligger under Basic Mode er det eneste «dynamiske» assistansenivået. Dette øker forsterkingen når man tråkker hardere. Shimano-motorene har alltid vært raske til å kutte motorkraften når man slutter å tråkke. Motoren fortsetter ikke å skyve i en brøkdels sekund slik andre motorer kan gjøre. Det gjør motoren enklere å kontrollere i lav fart på vanskelig underlag.
Boost nivået i Basic Mode har noe mer forsinkelse på motorkraft kuttet enn de andre nivåene. Noen foretrekker en motor som skyver litt ekstra, det kan vær en fordel i situasjoner der man er tvunget til å slutte å tråkke et kort øyeblikk.

Holdbarhet
Jeg vet naturlig nok ikke hvor holdbare de nye EP-motorene er. Vi syklet helt nye motorer, og de fungerte selvsagt helt fint. Shimano har gjort endringer på de nye motorene som bør påvirke holdbarheten. De har blant annet laget en ny pakning eller forsegling for kranklagerne. Jeg prater med Shimano om dette og mer i denne videoen.
Konklusjon
Den nye EP8 (801) fremstår som en komplett motor. Støynivået er fint når motoren er aktiv. Raslelyden som kan høres når man triller er kraftig forbedret. Dette er kanskje ikke den kraftigste motoren om man tråkker 100 omdreininger i minuttet eller mer. Den leverer likevel kraft over at bredt tråkkfrekvens-område. Kraft ved høy tråkkfrekvens er forbedret samtidig som den fortsatt er veldig god ved lavere kadens. Dette er bra av en motor som er lettere enn sine nærmeste konkurrenter.

EP6 er en behagelig motor. Støynivået er like bra som på den nye EP8. Motoren føles like sterk og generøs, så lenge du ikke prøver å sykle i nesten 26km/t. Den reduserer nok motorkraften noe tidligere enn hos andre merker. For mesteparten av min sykling merker jeg ikke dette. Det merkes kun når man skal sykle raskest mulig i gruppe. EP6 er en meget god motor for stisykling, jo mer teknisk dess bedre. Den byr på en meget god blanding av kraft og motorkontroll. Det er flott at man får så god ytelse fra en billigere motor!


