Jeg likte godt den gamle Levo SL. Den føltes mindre grov enn mange av lettvektssyklene som ble lansert senere, og jeg hadde ingen problemer med det. Ønsket du en grovere sykkel så kunne du heller kjøpe den grovere Specialized Kenevo SL. Nå ser det imidlertid ut til at Specialized har valgt å gjøre den nye Levo SL II litt grovere. Dempergaffelen har nå 10 mm ekstra vandring, opp til 160 mm. Bakenden har fortsatt 150 mm vandring.
Demosykler har enda ikke nådd landet, men både de og sykler som skal selges er rett rundt hjørnet. I mellomtiden kan du se Rob Rides EMTB sin video av sykkelen. Eller lese videre under.
Det var ikke bare kortere dempervandring som gav den gamle Levo SL litt ritt-vibber. Dempinga bak føltes ganske stram og progressiv, slik rittsykler med kortere vandring føles. Den gamle Levo SL føltes effektiv å tråkke, på bekostning av en myk og følsom kjørefølelse. Det nye bakhjulsopphenget føles mer aktivt og mer komfortabelt ifølge Specialized. Styrevinkelen var heller ikke særlig slak på den gamle Levo SL…


Geometri
Specialized har endret på dette og, nå oppgir de 64,25* styrevinkel på Levo SL ll. Ned fra 66*. Og styrevinkelen er selvfølgelig justerbar, så du kan også velge ned til 63* eller opp til 65,5* grader. Du har kanskje lagt merke til at det oppgis forskjellig tall for styrevinkelen på SL ll? Selv tabellen under viser et annet tall. Dette skyldes antakelig geometrijusteringen som kan gjøres i bakramma.


Det ser ut til at kampen om å ha den bratteste setevinkelen er avblåst. Specialized tar vinkelen et par knepp tilbake og har valgt 75.8* med innstillingene i tabellen over. Joda, det er fortsatt ganske bratt. Men se på seterøret, det har en knekk som gjør at den effektive seterørsvinkelen minker betydelig jo høyere man har setet.
432 mm kjedestag sørger for en kvikk og leken sykkel. Fint og kort, for kort vil noen si. Kombinert med setevinkelen som blir betydelig slakkere med en høy seteposisjon så vil nok høye ryttere ønske seg lenger kjedestag.


Ingen problem, kjedestagene kan også justeres. Det sitter en brikke på kjedestaget, rett ved bakakslingen. Denne er merket «29/27.5». Brikken kan snus om man ønsker å bytte ut det originale 27.5″ bakhjulet med et større 29″ hjul. Men den kan snus selv om man beholder det originale bakhjulet, da øker man kjedestaglengden til 442 mm.
Den tredje og siste justerbare delen sitter ved demperen. Sykkelen blir levert med denne brikken i lav posisjon. Ved å snu brikken øker man bakkeklaringen med 5 mm mens styre- og setevinkel øker med 0,5*. Vi har tidligere sett disse justeringsmulighetene på andre sykler fra Specialized.
Levo SL ll finnes i 6 størrelser kalt S1-S6. Den lille S1 ramma har mindre vandring, 144 mm bak og en kortere 150 mm gaffel.

En ny SL motor
Specialized SL 1.2 med sine 50 Nm og 320 W er betydelig kraftigere enn den gamle. Det er 18 Nm og 80 W mer enn SL 1.1 motoren. Elmotoren er den samme, men SL 1.2 får en kraftigere girboks som tåler den økte effekten.
Jeg pleier å dele lettvekts-motorene inn i to kategorier. Vi har de små og gjerrige motorene. De kan være så sterke som 60 Nm, men du må jobbe litt for å få motoren til å yte maksimal effekt. Disse er gjerne små, nesten usynlige i ramma, og de er stillegående. Så har vi de litt større og mer generøse lettvektsmotorene som gir god motorassistanse selv om rytteren tråkker forsiktig.

Etter å ha pratet med Rob fra www.emtbforums.com så forventer jeg at den nye motoren havner i kategorien «generøs og kraftig». Den gamle SL 1.1 motoren var generøs med kraften. Om man satt alle innstillinger på maks så gav den maksimal motorkraft nesten umiddelbart. Og det ser ut til at Specialized fortsetter å programmere motorkraft på denne måten. Jeg synes det er veldig bra. Ønsker du en svakere og mer forsiktig motor så sykler du med lavere motorkraft.

Jeg foretrekker de mer generøse motorene fordi de gir flere valgmuligheter. De kan transportere oss opp motbakkene mens vi får litt hvile. Ulempen er at de kan være litt større, tyngre og mer bråkete. Men SL 1.2 er ikke tung. Med sine rett under 2 kg så er den ikke mye tyngre enn motorer som den lille og lette TQ HPR50.
Og støynivået er merkbart forbedret over den gamle SL-motoren. SL 1.2 er ikke så stille som den nevnte TQ HPR50. Men dette kan være den mest stillegående av de mer generøse lettvektsmotorene.


Batteri
Specialized holder på 320 Wh batteriet fra forrige generasjon Levo SL mens mange konkurrenter velger 360 Wh og mer. Hvorfor øker ikke Specialized batteriskapasiteten bare litt? Fordi det ikke er mulig, ikke for et 48V system. Konkurrentenes 360 Wh batteri er 36V system, Om Specialized vil holde seg til 48V og øke kapasiteten så må de opp på 470-490 Wh batterier, avhengig av om de bruker 21700 eller 18650 battericeller. Disse er ikke små og lette batterier som får plass i rammens slanke underrør.

Rekkevidde
Det er ikke utenkelig at Levo SL har en rekkevidde i nærheten av konkurrentene med 360 Wh batteri. I pressemeldingen gjør Specialized et poeng av at motorsystemet er effektivt. Og det kan godt stemme. Foreløpige rapporter er at rekkevidden er sammenlignbar med 360 Wh syklene.
Basert på min korrespondanse med Specialized så er ikke motoreffektiviteten forbedret sammenlignet med SL 1.1 motoren. Så hvis du sykler med alle innstillinger på maks så blir rekkevidden dårligere på Levo SL ll. Skrur det ned motorkraften så kan du få samme rekkevidde som med forrige generasjon Levo SL.

Det finnes også en rekkeviddeforlenger, dette er det samme batteriet som ble brukt med den gamle Levo SL. Vi opplevde at det lille 160 Wh batteriet kunne bli varmt når vi syklet i høyeste assistansenivå. Vi tolket det slik at batteriet bare så vidt var stort og kraftig nok for en 240W motor. Med den nye 320W motoren så ville vi konfigurert sykkelen til å tømme begge batteri samtidig ved sykling med rekkeviddeforlengeren. På den måten vil det være uproblematisk å levere nok strøm til motoren og mindre rekkevidde vil forsvinne i varmeutvikling.
Modellene
Alle Levo SL ll som introduseres i dag har den samme 320W, 50Nm motoren og samme 320 Wh batteri. Og de kommer alle med blandede hjulstørrelser, 29″ fremme og 27.5″ bak.
2023 Specialized Turbo Levo SL ll S-Works – kr 164.000
- Fork: Fox 36 Factory, 29″, 44 mm offset, Grip 2, Kashima, 160 mm
- Shock: Fox Float X Factory Kashima, Fox Float DPS Factory (size S1)
- Brakes: Sram Code Silver Stealth 4-piston, 200 mm rotors
- Drivetrain: SRAM XX Eagle AXS Transmission, 12spd

2023 Specialized Turbo Levo SL ll Pro – kr 126.000
Vi har ikke fått detaljer om denne modellen.
2023 Specialized Turbo Levo SL ll Comp Carbon – kr 86.000
- Fork: Fox 36 Rhythm, 29″, 44 mm offset, Grip, 160 mm
- Shock: Fox Float X Performance, Fox Float DPS Performance (size S1)
- Brakes: SRAM Code RS, 200 mm rotors
- Drivetrain: SRAM GX Eagle + NX, 12spd

2023 Specialized Turbo Levo SL ll rammesett – kr 76.000
Vi har ikke fått ytterligere detaljer om medfølgende utstyr på rammesettet.
Mine tanker
Jeg likte den gamle Levo SL. Joda, den var annerledes enn de fleste konkurrentene, med lavere maksimal effekt og en lettere kjørefølelse. Men en lett kjørefølelse kan da være bra. Og maksimal effekt er ikke viktig for meg, jeg foretrekker en motor som er generøs med den kraften den har.
Likevel, Specialized har forandret på dette, og det tror jeg de har gjort rett i. Den nye sykkelen er den samme lette og kvikke stisykkelen som den gamle, men den føles etter sigende mer komfortabel på stien. Og den nye rammegeometrien bør gjøre sykkelen mer tillitsvekkende i utforkjøringene. Den nye Specialized Turbo Levo SL ll fremstår som en mer allsidig og komplett sykkel. Lavere støynivå og mer motorkraft er en fin bonus.


