Begge syklene har den samme lette karbonrammen, denne er uendret fra 2020. Og dette er sykler som kan leveres ganske raskt. I en tid med forsinkelser og lang leveringstid så forventer importøren at de første syklene kan leveres i 2020.

Lett sykkel med EP8 motor og 504Wh batteri
Heckler kommer fortsatt med et integrert Shimano 504Wh batteri. Man kan synes at det er litt lite, jeg synes derimot at det er fint. Omtrent alle elektriske terrengsykler med kraftig motor har nå batteri med kapasitet på over 600Wh. Og sykler i 100.000 kroner klassen kan veie over 24 kg. Santa Cruz Heckler er en mellomting mellom disse tunge syklene og de milde lettvektssyklene med svakere motor og mindre batteri. Jeg tenker på sykler som Specialized Levo SL og Orbea Rise. Vektmessig plasserer Heckler seg ca midt i mellom disse to sykkelkategoriene, alt man ofrer er anslagsvis 20% rekkevidde. Heckler-modellene veier fra 20 kg til litt over 21 kg.

Liker du å dra på lange turer så blir det kanskje knapt med et 630Wh batteri også. Om man må ha med seg et ekstra batteri i sekken så er det en fordel med 504Wh batteriet. Dette er billigere, og det er greiere å bære i sekken.
2021 Santa Cruz Heckler MX

Rammen på Heckler MX er altså uendret, men geometrien er likevel forskjellig. MX betyr at 27.5″ framhjulet har blitt byttet ut med et større 29″ hjul. For at ikke krankhuset skal bli for høyt har demper-vandringen blitt redusert. Sykkelen har 140mm vandring både fremme og bak. Santa Cruz har også valgt å bruke litt lettere komponenter på MX-modellene. Dermed fremstår Heckler MX som litt mindre grov enn Heckler. Er man ikke ute etter å kjøre hardest mulig så vil man kanskje trives best med MX-utgaven.


Prisen er fra 74.000 kroner for den billigste Heckler MX med “R-kit”. Men vær oppmerksom på at denne leveres med den svakere Shimano E7000-motoren. Dette er forså vidt en fin motor med behagelig støynivå. Prisen for sykkel med EP8-motor er fra 89.000 kroner. Slik prisnivået har utviklet seg i Norge så er ikke dette ille. Dessverre. Prisen er overraskende konkurransedyktig, sammenlignet med det meste av konkurrenter. Joda, man får litt mindre batteri, men man får også en meget lett sykkel med sterk motor.
2021 Santa Cruz Heckler

Sett bort fra motor og noe oppdaterte spesifikasjoner, er Heckler lik som i fjor. Fargene er de samme. Prisen er ganske lik, men det har faktisk vært en liten prisnedgang. Den billigste modellen med “R-kit” er 3.000 kr billigere, dette skyldes nok hovedsakelig den noe svakere E7000-motoren.


Snart tilgjengelig
Som nevnt tidligere, de første kundesyklene dukker opp i år. Dagens situasjon gjør at det er noe usikkerhet rundt eksakt dato og antall sykler. Vi har således ikke fått anledning til å prøve disse syklene. Mens vi venter kan du lese om vår første prøvetur på 2020 Santa Cruz Heckler her.