Sykkeltester Tester

Hurtigtest: 2020 Santa Cruz Heckler S

Det har lenge vært spekulert i om Santa Cruz vil lage en elektrisk terrengsykkel. Her har vi svaret.

Det har lenge vært spekulert i om Santa Cruz vil lage en elektrisk terrengsykkel. Her har vi svaret. Den forrige utgaven av Heckler var en stisykkel med 160mm vandring og et enklere bakhjulsoppheng. Jeg synes det var en undervurdert sykkel. Det er gøy å se at Heckler er tilbake.

2020 Santa Cruz Heckler S

Prisen starter på 70.000kr. Det er selvfølgelig veldig mye penger, samtidig er det en god og konkurransedyktig pris. Merida sin nye eOne-Sixty 8000 koster det samme og Specialized Levo Comp med aluminiumsramme koster noen få tusenlapper mindre. Sykkelen jeg tester er et hakk dyrere enn innstegsmodellen og koster 80.000kr


Testsykkelen er størrelse medium og har et Reach-mål på 445mm. Setevinkelen er 76 grader og styrevinkelen er 65,5 grader. Kjedestaglengden er 445mm og krankhuset er ikke veldig lave 346mm. Ikke en ekstrem geometri, men gode og moderne tall.

Utstyr

Sykkelen jeg skal sykle på har utstyrsnivå «S» og er en godt utstyrt sykkel. Alle Heckler-modellene har CC karbonrammen, den dyreste og letteste rammen i Santa Cruz-verdenen. Gaffelen er den elsykkel-spesifikke Fox Float 36 mens demperen er en Rockshox Super Deluxe Select+. Dette er gode og grove komponenter som byr på 160mm vandring fremme og 150mm bak. Girsystemet er det 12-delte Sram GX Eagle med 11-50t kasset. Bremsene kommer også fra Sram, nærmere bestemt den grove og kraftige Code R modellen.

2020 Santa Cruz Heckler S

Motoren er Shimano E8000. Selv om det finnes nyere motorer fra flere konkurrenter så er E8000 fortsatt et godt valg. Den er fortsatt blant de letteste og mest kompakte motorene. Og selv om det ikke er den kraftigste motoren på markedet så tilbyr den en god blanding av kraft og kontroll, det er viktig på teknisk sti. Se en test av motoren her. Noen vil hevde at et 504Wh batteri er alt for lite i 2020. Det er dårlig nytt for de som mener rekkevidde er det viktigste. Men et mindre batteri har sine fordeler. Det veier mindre, og det er enklere å bygge en lett ramme rundt et fysisk mindre batteri. For 2020 lanseres det mye elsykler på rundt 24-25kg. Disse har store batteri på 630Wh eller mer, og de har gjerne 29″ hjul og lang akselavstand.

2020 Santa Cruz Heckler S

På stien

Heckler er en helt annen sykkel. Vekt uten pedaler er oppgitt til 21,67kg, og man merker at sykkelen er noen kilo lettere når man sykler. For meg på 181cm er størrelse Medium litt liten, og jeg liker det. Sykkelen er kvikk og lett håndterlig. Den inspirerer meg til å leke og sprette rundt på stien. Dette er en engasjerende sykkel som oppmuntrer meg til å tråkke hardere. Kjedestagene på 445mm er bortimot den perfekte lengden. Det er enkelt å løfte fremhjulet bare ved å lene seg litt bakover. Samtidig er de lange nok til at jeg kan klatre det meste av bratte bakker. Slik sykling krever riktignok at jeg beveger meg en del over sykkelen, og det gjør det hele enda mer engasjerende.

Man hører Shimano-motoren i blant, særlig når man belaster, men i utforkjøringene er det ganske så stille. Heckler er en godt sammenskrudd sykkel med minimalt med støy fra innvendig kabelføring og drivverk. Den føles solid. Den er kanskje ikke revolusjonerende på noen måte, men den er velbygd. Velbygd og kvikk.

2020 Santa Cruz Heckler S
Ladeport og strømknapp tilsynelatende utsatt plassert, uproblematisk sier importøren

Jeg var spent på å se hvordan Santa Cruz hadde greid å implementere VPP bakhjulsopphenget sammen med en motor. Og det ser ut til at de har lykkes med det uten å ty til kompromiser. Heckler har det Santa Cruz kaller «Low link VPP», med noen små modifikasjoner. Den nedre linken er montert noe høyere på ramma enn på andre sykler fra samme produsent. Dette kan få konsekvenser, kanskje for tråkkeffektiviteten. Men det er som regel ikke et problem på en elsykkel. Og det fungerer fint på Heckler, den tråkker godt. Videre er dempinga bak aktiv samtidig som den har god støtte midt i registeret.


Konklusjon

Santa Cruz har ikke satt en helt ny standard for elsykler, men de har laget en skikkelig god sykkel. Dette er ikke en lang og tung sykkel for maks stabilitet i utforkjøringene. Det er en engasjerende sykkel for vanlige stier, skarpe svinger, raske utforkjøringer, bratte motbakker, rett og slett vanlig stisykling. Og den føles som en Santa Cruz.

Pluss
+Kvikk og lett
+Velbygd

Minus
-Relativt billig, men fortsatt mye penger
-Noen vil mene batteriet er for lite

Se en video av testen

Spesifikasjoner

Kit S
Pris: 80.000 kr
Vekt: Oppgitt til 21.67kg (uten pedaler)
Fork: FOX 36-E Float Performance, 160mm, 27.5″
Shock: RockShox Super Deluxe Select+
Rear Derailleur: SRAM GX Eagle
Shifters: SRAM GX Eagle Single Click, 12spd
Crankset: Shimano M8000 Crank Arms 165mm
Cassette: SRAM XG1275 Eagle 10-50T
Chain: SRAM GX Eagle 12 SPD

Brakes: SRAM Code R
Brake Rotors: Avid Centerline 200mm
Headset: Cane Creek 40 IS Integrated Headset
Bars:Santa Cruz Di2 Carbon, 25mm rise
Stem: Race Face Aeffect R
Grips: Santa Cruz Palmdale Grips
Front Hub: DT 370 15×110 32H
Rear Hub: DT Swiss 370, 12×148, XD, 32h
Rims: Race Face ARC HD 30 27.5″ Rims
Spokes: DT Swiss Competition
Tires: Maxxis Minion DHR II, 27.5×2.6 EXO+ TR

Seat Post: RockShox Reverb Stealth, 1X Lever, MatchMaker, 31.6
Chainguide: E13 LG1+ 34t Shimano STEPS Specific
Saddle: WTB Silverado Pro
Battery: Shimano 504Wh Integrated
Drive Unit: Shimano DU-E8000
Display: Shimano Display Unit E7000
Remote: Shimano E7000 Mode Switch

%d bloggers like this: