Specialized var tidlig ute med en mild lettvekts-emtb da de lanserte Levo SL i 2020. Man kan argumentere for at en sykkel på 18-19 kg ikke er superlett. Men det er lett nok til å gi en helt annen sykkelopplevelse enn man får på en +/- 25 kg tung sykkel. Se vår video av testen eller les videre under.
Det er imidlertid ikke bare vekten som er avgjørende for opplevelsen. En mild emtb er gjerne en litt mer anonym sykkel i den forstand at den ligner mer på en sykkel uten assistanse. Redusert motorkraft og batterikapasitet gjør at syklene brukes på en litt annen måte. Det blir viktigere hvordan sykkelen fungerer når man sykler med lite til ingen motorkraft. Flere av syklene i denne kategorien er også meget stillegående.

Den nye Specialized Levo SL
Den gamle Levo SL var en leken og morsom sykkel på det vi kan kalle «vanlig sti». Demperoppsettet føltes litt stramt, det ga assosiasjoner til mer tråkkeffektive sykler med kortere vandring. Geometrien vitnet også om en mindre grov sykkel, med 437 mm korte kjedestag og ganske kort akselavstand. Den nye Specialized Levo SL kan ligne litt på den gamle, men den kan også være helt annerledes.

Ny rammegeometri
styrevinkelen oppgis nå til 64,6*. Med alt av rammejusteringer satt til slakkeste innstilling måler styrevinkelen 63*. Dette er slakt for denne sykkelkategorien og hele 3 grader mindre enn forgjengeren! kjedestaglengden er også justerbar, man kan velge 442 mm eller 432 mm. Sykkelen kommer som standard med den samme korte akselavstanden som den gamle modellen, 1.208 mm for størrelse S3.


Vi kjørte testen med styrevinkelen i slakkeste posisjon, korteste kjedestaglengde og krankhushøyden satt til lav. Dette gir følgende tall.
- styrevinkel: 63,8*
- setevinkel: 76*
- krankhushøyde 346 mm
- akselavstand: 1.217 mm
Specialized Levo SL Comp Carbon – spesifikasjoner
Dette er en fint utstyrt sykkel, og vi hadde ikke forventet noe annet når prisen er 100.000 kr blank. Vi liker at gaffelen har 36 mm brede innerbein og at den nå har 160 mm vandring. Den er en Fox 36 Rhythm. Dette er en litt rimligere Fox-gaffel, men jeg liker den godt. Fox Float X Performance demperen håndterer 150 mm vandring og er enda bedre.

Levo SL er en såkalt «mullet», med 29×2.3″ dekk fremme og 27.5×2.3″ bak. Specialized har valgt relativt grove Butcher T9 Grid Trail og Eliminator T7 Grid Trail-dekk, det liker vi. Sram Code RS-bremsene er også grove og fine i utforkjøringene.


Girskifter og bakveksler er Sram GX. Det er fint at kassetten har 52 tenner på det største drevet. En lettvektssykkel kan godt ha lettere gir enn hva vi behøver på en sterk emtb. X-Fusion setepinnen kan senkes med 150 mm. Det er en fin lengde for en sykkel i størrelse S3, som noen kanskje ville kalt Medium. Med disse solide og gode komponentene veier Levo SL Comp Carbon 18,6 kg, uten pedaler.

Den nye Specialized SL 1.2-motoren
Vi har laget en egen test av motoren, les den for mer alle detaljene. Kortversjonen er at SL 1.2 er oppgitt til 50 Nm og 320 W maks. Den nye motoren er både sterkere og enklere å kontrollere enn den gamle SL 1.1. Dette er en veloppdragen motor som er generøs med motorkraften. Vi kan tråkke rundt 70 W i pedalene og få 300 W jevnt fra motoren. Men til stisykling vi velger å skru ned hvor mye motoren forsterker tråkket. Da opplever vi at motoren har et overskudd av kraft samtidig som rekkevidden blir god.




En ny dimensjon
Sett den nye Levo SL opp med kort akselavstand og bratt styrevinkel og du har en kvikk og morsom sykkel som ligner litt på fjorårsmodellen. Vi syklet altså med slakk styrevinkel og økt akselavstand. Sykkelen har nå en grovere og litt lenger 160 mm gaffel og et bakhjulsoppheng som føles mer aktivt. Alt dette gjør den nye Levo SL til en stødigere og tryggere sykkel i utforkjøringene. Følelsen av en rittsykkel-demping er borte.

Nedoversykling
Testsykkelen var størrelse S3. Det er en litt liten størrelse for oss på rett over 180 cm, og det er sjelden en fordel når det går raskt nedover. Vi ble derfor ganske overrasket over utforegenskapene til nye Levo SL. Vi holdt følge med de grovere og tyngre syklene vi hadde med på tur. Når Levo SL lå i front, hadde syklistene bak nok med å holde følge. Levo SL er ikke den ultimate nedover-sykkelen, men den har blitt betydelig mer kapabel. 2023 Specialized Levo SL Comp Carbon er overraskende behersket og trygg i grovt og bratt terreng.

Flatere stier
Den store gevinsten av å sykle en litt liten rammestørrelse henter man ut i flatere terreng. Det er dette Levo SL er laget for. En kortere akselavstand gjør sykkelen lett å håndtere på trange svingete stier. Det er lettere å få med seg sykkelen opp over hindringer eller hopp. Den slakke styrevinkelen er ikke en fordel i dette terrenget, og vi hadde nok gått opp en grad eller to på styrevinkelen om vi hovedsakelig hadde syklet snillere terreng.
Den gamle Levo SL var meget morsom og engasjerende på flate stier, den inspirerte oss til å tråkke over motorkutt-fart. Og den nye modellen gir den samme opplevelsen. Joda, den har litt grovere og tyngre komponenter. Kan det være den er et knepp tregere enn forgjengeren? Vi har ikke sammenlignet direkte og vet derfor ikke, men det oppleves ikke slik.

Oppover
Synes du at oppturen er turens opptur? Da er det greit å vite at lettvekts-elsyklene gir en helt annen opplevelse i klatringene. En lettvekter kan gi god hjelp, men Levo SL har ikke det samme kraftoverskuddet som en sterkere og tyngre emtb. Man skyter ikke over hindringer på samme måten, og man har lite kraft når man starter midt i en bakke i et tungt gir. Motoren trenger noen rotasjoner før den gir maks kraft.

Med den nye Specialized 1.2-motoren får man god hjelp i motbakkene. Motoren kan være generøs i høyeste assistansenivå, slik at man kommer uthvilt opp. Vår faste klatretest-bakke kan være en utfordring selv på tørt føre. Levo SL kom seg opp den steinete og bratte klatringa selv under våte og sleipe forhold. Levo SL blir aldri en ekstrem klatrer, men den er blant de bedre av lettvektssyklene.

Konklusjon
Den nye Specialized Levo SL er en meget interessant lettvektssykkel. Den er like leken som forgjengeren, men den har blitt en bedre sykkel i bakkene, både opp og ned. Vi ble overrasket over hvor stabil og trygg den var blitt i utforkjøringene. Den nye og sterkere motoren løfter inntrykket på flere måter. Sykkelen er behagelig og enkel å kontrollere med høy motorassistanse, og støynivået er behagelig.