Ny Santa Cruz Heckler SL lettvekter lanseres

Ny Santa Cruz Heckler SL lettvekter lanseres

Santa Cruz Heckler har alltid vært en ganske lett emtb. Lett til å ha kraftig motor og stort batteri. Med nye Heckler SL blir det enda litt lettere. Men Santa Cruz deltar ikke i jaget etter å presse vekten ned i 15-16 kg. De motsto fristelsen til å utstyre syklene med lette Fox 34 eller Rockshox Pike-gafler og lette dekk. Heckler SL veier mellom 18,7 og 19.5 kg.

Santa Cruz Heckler SL - høydepunkter

Utstyr og modeller

Felles for alle Heckler SL-variantene er at de kommer med solide Rockshox Lyrik 160 mm gafler og skikkelige terrengdekk. Montert på det 29″ store framhjulet sitter det Maxxis Minion DHF 2.5″ MaxxGrip. Det 27.5″ store bakhjulet er utstyrt med et Maxxis Minion DHR II 2,4″ MaxxTerra. Alle fem modellene kommer også med karbonramme, hvorav de to dyreste kommer med den letteste “Carbon CC” ramma.

Modeller og utstyr, trykk for å forstørre
Modeller og utstyr, trykk for å forstørre

Fazua motorsystem

Felles for modellene er også motor og batteri. Fazua Ride 60 og det 430 Wh store batteriet dukket opp på markedet for et knapt år siden. Det begynner å bli noen produsenter som bruker Fazua Ride 60 nå som Santa Cruz har kastet seg på.

Fazua Ride 60 motoren
Fazua Ride 60 motoren

Vi har testet Ride 60 med de første versjonene av motorprogramvaren og kan ikke utelukke at motoren har endret seg noe siden slutten av 2022. Vårt inntrykk er at Fazua Ride 60 er den nærmeste konkurrenten til TQ HPR50. De er begge kompakte og stillegående. Dette er motorer som krever at rytteren tar i litt før de gir maksimal motorkraft. Resultatet er at sykkelen både føles og ligner mer på en sykkel uten motorassistanse, samtidig som den gir god hjelp når man gir på.

Santa Cruz Heckler SL ladeport
Heckler SL ladeport

Batteriet med 430 Wh kapasitet er av de større blant lettvekts emtb’ene. Vi syklet enkelt 3 mil og over 800 høydemeter med hyppig bruk av høyeste assistansenivå. Man burde komme betraktelig lenger om man reduserer assistansen. Batteriet er forøverig fastmontert i ramma, det er ikke raskt og enkelt avtakbart.

Fazua panel med indikator for valgt assistansemodus og batteristatus.
Fazua panel med indikator for valgt assistansemodus og batteristatus.

Santa Cruz Heckler SL geometri

Jeg synes det er interessant å lese geometritabellen for Heckler SL, den bekrefter noen trender. Styrevinkelen som kan justeres mellom 64 og 64,3* er akkurat der allsidige stisykler ligger nå. Og Santa Cruz har strukket Kjedestaglengden noe, opp til ca 443 mm for den minste ramme og ca 450 mm for den største.

Santa Cruz Heckler SL geometri
Santa Cruz Heckler SL geometri, trykk for å forstørre

Det har vært om å gjøre å lage kortest mulig kjedestag i flere år. Men de siste årene har man sett at bakenden kan bli for kort og flere velger et mål på rundt 445 mm. Det er også interessant å se at lengden på baktriangelet varierer med rammestørrelsen. Det gjør at kjøreegenskapene blir likere for de forskjellige størrelsene. Øvrige mål ser fine ut med drøye 1.260 mm Kjedestaglengde og setevinkel på 77,5* i strl L. Geometrien kan justeres med en liten brikke på demperfestet.

2024 Santa Cruz Heckler SL

Pris og levering

Importøren santacruzsykler.no forteller at syklene ventes inn i løpet av november.

  • Heckler SL C R 85.000 kr
  • Heckler SL C S 95.000 kr
  • Heckler SL C GX axs 110.000 kr
  • Heckler SL CC X0 transmission axs RSV 130.000 kr
  • Heckler SL CC XX transmission axs RSV 145.000 kr
Heckler SL har selvfølgelig Santa Cruz sitt VPP-bakhjulsoppheng
Heckler SL har selvfølgelig Santa Cruz sitt VPP-bakhjulsoppheng

Mine tanker – Santa Cruz Heckler SL

Heckler SL føyer seg inn i rekken av SL-sykler som ikke er “Super Lette”. Og sånn må det egentlig være. En sykkel med fin og slakk rammegeometri og 160/150 mm dempervandring bør ha grove og solide komponenter. Dette er sykler som kan kjøres hardt, og de må ha utstyr som tåler påkjenningen. 18,5-19 kg er der slike sykler bør ligge, særlig når de har et større 430 Wh batteri. Dette er lett nok til å gi en helt annen kjøreopplevelse enn en kraftig emtb med stort batteri. Vil man ha det lettere så ser man på spinklere utstyrte modeller med mindre vandring.


Orbea Rise fra Unaas

    


Nyheter