TQ HPR50 motortest og Trek Central app

TQ HPR50 motortest og Trek Central app

I sommer testet vi den nye Trek Fuel EX-e 9.9 AXS med den nye TQ HPR50-motoren. Testen ble gjort før sykkelen var lansert, og Trek Central app’en var ikke klar. Vi merket at motoren umulig kunne være stilt til å forsterke rytterens tråkk med 200%. Ikke om vi skulle stole på watt-dataene som ble presentert på sykkelens skjerm. Vi skimtet at det sto 156% forsterking i en video Trek hadde sendt ut. Dette stemte mye bedre med tallene vi leste av. Dermed kunne vi ikke gjøre alle sjekkene vi ønsket. Vi laget likevel en video der vi testet det meste, og vi har laget en ny video nå.

Test av TQ HPR50 – del 1
Test av TQ HPR50 – del 2

Ny runde med testing av TQ HPR50

Mot slutten av sommeren fikk vi låne Trek Fuel EX-e 9.9 sykkelen igjen. Vi logget på appen og så at denne sykkelen var levert med ca 150% forsterking som standard. Nå som vi visste at motorkraft og forsterking var satt til maks så kunne vi fortsette testen.

En pent integrert og ganske lett skjerm

En nesten umerkelig motor

Vi har omtalt motorens oppførsel i detalj i den første videoen, men la meg oppsummere raskt. Motoren aktiverer meget mykt og nærmest umerkelig. Når vi begynte å tråkke så kjente vi at vi hadde motorassistanse, men vi var ikke i stand til å merke når motoren slo inn og begynte å skyve. TQ HPR50 er sånn passe rask til å aktivere, og den har ingen “overrun”. Motoren kutter raskt, den fortsetter ikke å skyve etter man har sluttet å tråkke.

Motoren er lett å kontrollere, den skyver meg ikke av gårde når den aktiverer

Det hender aldri at motoren rykker til når man er raskt av og på pedalene. Vi opplever at motoren alltid er synkron med våre bevegelser, det er ingen unoter som minner oss på at det sitter en motor her. Og TQ HPR50 er nærmest lydløs. Blir tråkkfrekvensen høy så lager motoren noe lyd, men det opplevde vi sjelden. Det lave støynivået bidrar til at vi nesten ikke merker at motoren er der. Den stikker seg ikke frem på noen måte.

TQ HPR50

Full effekt

Motoren endrer noe karakteristikk når vi tester igjen med alle innstillinger på maks. Joda, den er til å kjenne igjen. Men nå opplever vi noen forsiktige rykk, særlig i lav fart i vanskelig terreng. Motoren er fortsatt enkel å håndtere, men nå blir man i større grad minnet på at den er der. Dette er ikke overraskende, jo mer kraft motoren bidrar med, jo lettere blir det å legge merke til den. Vi skjønner hvorfor ~150% forsterking er satt som standard. Det gir den optimale opplevelsen for en som kommer fra uassisterte sykler.

TQ HPR50 har et uvanlig design med krankakslingen i midten. Mer om dette i den første videoen.

Trek Central app

Men jeg synes det er viktig at vi har tilgang til maksimal motorytelse og. Og det har vi altså, takket være Trek Central app’en. Jeg valgte å sette det øverste av 3 assistansenivå til maks kraft og forsterking. Nivå 2 ble satt noe lavere enn det som orginalt var maks assistanse, og nivå 1 ble økt forsiktig. Jeg liker det slik. Det kraftigste nivået kan brukes til transport eller situasjoner der man ønsker å hvile litt. Så veksler man mellom de to andre ved stisykling.

Trek Central app’en skal også integrere dataene fra Sram sin Smartwiz app. Det betyr at vi kan lese av lufttrykk i dekk og dempere. Forutsatt at sykkelen er utstyrt med disse sensorene. Testsykkelen har sensorene, men integrasjonen fungerte ikke for oss. Vi fikk ikke opp lufttrykk i Trek Central. Det skyldes nok at vi hadde en pre-produksjon-sykkel. Vi antar dette fungerer på syklene som er i salg nå.

Trek Central kan brukes til å spore turene våre. Og vi lastet ned kart for gps-navigering, men vi rakk ikke teste dette. App’en kan også brukes til å bestille service til sykkelen. Man blir sendt videre til Trek sine nettsider der man kan velge mellom tre forskjellige servicer eller lese om tips til vedlikehold. Man får også listet opp forhandlere i nærheten som man kan bestille service hos.

Hvor kraftig er egentlig TQ HPR50?

Med alle motorinnstillinger satt til maks kunne vi endelig teste hvor sterk motoren er. Dette er ikke enkelt å teste, det er to aspekter vi må holde styr på her. Det ene er motorens maksimale kraft, det andre er hvor mye motoren forsterker tråkket. Hvis vi sykler opp en bakke uten at motoren når sin maksimale effekt, da har vi kun testet hvor mye motoren forsterker. Vi er interessert i å vite begge deler.



Vi sammenligner TQ HPR50 50Nm med Forestal EonDrive 60Nm (Bafang) og Shimano EP8 RS 60Nm. Begge disse er av de kraftigste motorene man finner på lettvektssykler. EP8 RS er en nedjustert versjon av den vanlige EP8. Motoren er satt opp til å forsterke syklistens tråkk dobbelt så mye som HPR50. Resultatet av denne testen er gitt på forhånd. TQ motoren er designet for å være svakere. Og det er helt greit. Disse lettvektssyklene har små batteri, man kan ikke sykle rundt med full motorkraft om man vil at turen skal vare en stund. Men det er uansett interessant å se hva man kan forvente seg av HPR50.

Vi bruker wattpedaler og tester alle motorene opp vår faste testbakke.

Watt-test

Vi sykler opp en bakke med definert start og stopp punkt. Bakken sykles flere ganger med en kadens på 60, 80 og 100 tråkk i minuttet. Om testen utføres riktig så får man samme tid på alle tester med samme tråkkfrekvens. Vi bruker wattpedaler til å måle hvor hardt vi tråkker med de forskjellige motorene. Lavere effekt i tabellen betyr at motoren gjør en større andel av jobben.

60-kadens testen viser at TQ motoren forsterker kraften mye mindre enn de to andre motorene. Forestal Eondrive motoren oppleves meget sterk i denne testen, på nivå med flere av full-kraft motorene på 80-90Nm.

80-kadens testen viser at HPR50 trives med litt høyere tråkkfrekvens. Vi sykler testbakken 6 sekunder raskere samtidig som vi kun tråkker 30 watt mer enn vi gjorde med 60 kadens. Forskjellen opp til Shimano EP8 RS har krympet betraktelig.

Rolf får kjørt seg i 100-kadens testen. Her tråkket han 400W i nesten 30 sekunder, to ganger. I denne testen har alle motorene nådd sin maksimale effekt. Vi ser at forskjellen mellom motorene ikke er like stor lenger.

Motoren styres med denne kompakte fjernbetjeningen, under ser vi hendelen til setepinnen.

Resultatene reflekterer motorenes spesifikasjoner. TQ ligger etter ved lavere tråkkfrekvens fordi den ikke forsterker tråkket like mye. Og det er greit. Det bidrar til at denne motoren oppleves så fin, og det gir ganske god rekkevidde. HPR50 gir likevel bra assistanse om man tråkker på litt holder tråkkfrekvensen oppe. Den siste testen viser i praksis forskjellen mellom en 50Nm motor og en 60Nm motor. Her yter motorene maks og prosentvis forsterking betyr ingen ting lenger.

Trek Fuel EX-e og TQ HPR50

En kraftigere TQ HPR?

Vi liker å ha valget. Ønsker vi å sykle med mye forsterking så gjør vi det. Vi er såpass store at vi kan ta ansvar for eget strømforbruk, også på sykkelen. HPR50 gir oss ikke den muligheten. Vi tror motoren fint kunne forsterket tråkket vårt mer enn 200%. Men TQ velger å begrense motoren litt, og det er forståelig. Motoren vil aldri oppleves rykkete og uraffinert slik den er nå. Hele poenget med denne Trek-sykkelen og motoren er at sykling skal oppleves mest mulig lik en tråsykkel. Og det er ikke mye man ofrer, syklingen som betyr noe foregår stort sett under maks motorkraft uansett.



Men, kan ikke TQ bare lage en kraftigere versjon da? Joda, og det har de allerede gjort. Haibike Flyon-motoren, HPR120S, er en meget kraftig motor oppgitt til 120Nm. Vi anser imidlertid ikke dette for å være en ideell motor for en skikkelig stisykkel. Diameteren på motoren er for stor. Det betyr at motoren tar opp ekstra plass foran bakhjulet slik at kjedestaglengden øker. Motoren stikker langt ned under sykkelen, slik at enten bakkeklaringen blir lav eller krankhushøyden høy. Og motoren stikker langt frem og kan komme i konflikt med batteriet. Vi trenger en mellomting, en HPR75 kanskje.

Her er TQ HPR120S, også kjent som Haibike Flyon
Her er TQ HPR120S, også kjent som Haibike Flyon

TQ uttaler seg

Jeg kontaktet “Technology in Quality”, altså TQ, og mailer med Anna. Først spurte jeg om motoren kan omprogrammeres til å forsterke tråkket mer. Hun fortalte at de har falt ned på dagens innstilling etter grundig testing. Men de jobber hele tiden for å forbedre motor og programvare. Det er teoretisk mulig å øke motorens forsterking. Men er det nødvendig? Jeg tror kanskje ikke det, men hvem vet.

TQ HPR50 data
TQ HPR50 data

Videre lurte jeg på om de jobber med en kraftigere utgave av motoren? En mellomting mellom HPR50 og HPR120S. Hvor stor tenker de at motoren kan være før man får utfordringer meg bakkeklaring og kjedestag-lengde? Anna fortalte at TQ har lært endel av å først utvikle HPR120 motoren. Motorkonseptet deres er skalerbart, og jeg ikke er den første som spør etter en HPR75. Jeg tolker svaret slik at man kan lage større motorer, og at rundt 75Nm kan være gjennomførbart.



Et batteri på 360Wh

Vi prater om batteriets spesifikasjoner og detaljer i videoen. Denne gangen kjørte vi batteriet helt tom, omtrent. Forutsatt at man kjører alle syklene med ca samme motorkraft, så forventer at sykkelen har ca samme rekkevidde som Orbea Rise M og Forestal Cyon. Og det hadde den, trodde vi.

Vi fikk rundt 25km og 800 høydemeter med Rise og Cyon, og vi lå an til å komme omtrent like langt med Fuel EX-e. Men når batteriet falt til 10% så ble assistansen kraftig kuttet. Nå var det omtrent ikke hjelp å få. Det er ikke slik det skal føles å sykle med motorassistanse. Etter nesten 30km og 900 høydemeter stoppet vi, og batteriet var enda ikke tomt. Kanskje er dette en god løsning, det er uansett greit å være klar over.

TQ tilbyr en 160Wh rekkeviddeforlenger

Driftsikkerhet

Det kan være en risiko å bringe en ny motor ut på markedet. Sykkelprodusenten må forsikre seg om at ettermarkedet blir ivaretatt. Vi har tidligere sett eksempler på hvordan en dårlig etablert motorprodusent kan slite med garanti og reparasjoner. Vi antar at dette er høyt prioritert og ivaretatt av en stor og seriøs produsent som Trek. Og det ryktes at flere merker vil bruke HPR50 motoren. Da er det mer sannsynlig at TQ blir en stor og godt etablert aktør.

HPR50 har vært ute en stund nå, og noen rapporterer om problemer på emtbforums.com sitt forum. Innledningsvis var det noen rapporter fra Australia om motorer som støyet og sluttet å fungere. Dette ser ut til å være fikset. Senere var det snakk om at sykkelen ikke lot seg slå på. Problemet ser ut til å være vann i eller rundt skjermen. Disse fikk ny skjerm. I Trek sin manual står det forøvrig at man ikke skal høyttrykkspyle skjerm og fjernbetjening, disse skal kun vaskes med fuktig klut.

TQ HPR50 konklusjon

Den behagelige, kompakte og lydløse TQ HPR50 motoren skiller seg fra alle andre elsykkelmotorer jeg har testet. Motoren byr på det vi kaller en naturlig sykkelopplevelse. Det er ingen unoter fra motoren som gjør at den stikker seg ut. Dette er ikke en motor som drar deg opp bratte bakker nesten uten at du bidrar. Men tilpasser man seg motorens styrker så ofrer man ikke mye motorkraft sammenlignet med de sterkeste konkurrentene.



Produkttester Tester