Test av Shimano EP8-RS, Orbea Rise motoren

Test av Shimano EP8-RS, Orbea Rise motoren

Shimano EP8 er en kraftig motor på 85Nm som veier 2,65kg. Den er blant de letteste i kategorien kraftige emtb-motorer. Orbea bestemte seg for å bruke denne på sin Rise, en lettvekts-emtb.

Orbea Rise ble introdusert med et 360Wh batteri. Jeg tror denne motoren kan trekke nærmere 20A, og det er grensen for hva denne batterikonfigurasjonen kan levere. Orbea bestemte seg for å skru ned effekten på Shimano-motoren litt og kalle den for EP8-RS. Vekten lot seg imidlertid ikke justere ned. Se vår video av testen, eller les videre under.

EP8-RS med 60Nm er den største og tyngste av motorene i lettvekts-segmentet, rundt 700g lettere enn flere av konkurrentene. Det er en betydelig vektforskjell, men det er også noen gode grunner til å velge denne motoren. Noen produsenter har utviklet egne motorer til sine lettvektssykler. Orbea har valgt en eksisterende motor, de sparer dermed penger ved å ikke utvikle en selv. Og det er litt ekstra trygghet ved å velge en motor som er så utbredt. Den har antakelig et bedre servicenettverk, det finnes mange Shimano-verksted rundt om i verden.

Orbea Rise M10 og Shimano EP8-RS
Orbea Rise M10 og Shimano EP8-RS

Forskjeller

Vi har syklet EP8 mange ganger, og EP8-RS er ganske lik. I følge den norske Orbea-importøren er det kun maks motorkraft som er redusert, fra 85Nm til 60Nm. Motorens oppførsel og 400% forsterking av rytterens kraft er uendret.



Tilhørende utstyr

Shimano EP8-RS fås både med og uten skjerm. Vi synes E7000- og EP800-skjermene er fine, men vi skulle ønske det var bedre oppløsning på batteri-indikatoren. Vi synes det burde være en indikator med rundt 10 steg på en sykkel med et lite batteri og en relativt kraftig motor. Man får også motoren uten skjerm. Shimano EW-EN100 er en liten kloss med to led-lys. Jeg synes idéen er god, men det er kun 3 steg på batteri-indikatoren. Når led-lyset endrer seg første gang så er det lite strøm igjen. Vi savner bedre oversikt over batterinivået.

E7000 og EM800 fjernbetjeningen er fin. Den er kompakt og enkel å betjene. EP8-RS støtter E-Tube app’en. Her kan vi justere motorkraft for de tre forskjellige assistansenivåene. Motoren har to forskjellige profiler, det betyr at man kan stille inn de tre assistansenivåene i profil 1, også endre dem og lagre det i profil 2. Men om du har en sykkel uten skjerm så må man inn i app’en for å skifte mellom profilene. Det er ikke noe vi gjør særlig ofte.

Noen av Orbea Rise modellene leveres med E7000 skjermen
Noen av Orbea Rise modellene leveres med E7000 skjermen

Motorkraft

EP8-RS oppleves generøs med motorkraften. Det kan være skikkelig avslappende å tråkke rolig opp motbakkene på Orbea Rise. Motoren føles sterk der man tråkker med en frekvens på 50-60 tråkk i minuttet. Men forbruket blir selvsagt høyt, og rekkevidden lav når motoren gjør mesteparten av jobben. Men om vi forsøker å sprinte opp bakken så merker vi at det er mindre kraft å hente, sammenlignet med en standard EP8.



Jeg synes dette er bra. Man kjøper ikke en mild lettvektssykkel for at den skal være rask i motbakkene. Det betyr ingen ting om man bruker noen minutter mer til toppen av bakken. Med EP8-RS kan jeg ankomme uthvilt og klar for utforkjøringa. Dette føles som en av de kraftigste motorene i lettvekts-kategorien. Og våre watt-data bekrefter dette.

Orbea Rise H30
Orbea Rise H30

Vi pleide å sykle to sykler opp en bakke, side om side, i samme gir, for å avgjøre hvem som ga mest assistanse. Nå bruker vi pedaler med wattmåler. Samme rytter sykler alle syklene opp en ca 120m lang bakke med partier på over 15% stigning. Alle syklene kjøres i samme fart, også måler vi hvor hardt vi tråkker. I de to laveste tråkkfrekvensene tester vi hvor mye motoren forsterker tråkket. I høyeste tråkkfrekvens tester vi maksimal motorkraft. Ikke en veldig presis test, men resultatene er konsistente.

I 60-kadens testen oppleves EP8-RS nesten like kraftig som den større og tyngre Bosch Performance CX på 85Nm. Dette er ikke en motor for lettvekssykler. RS-motoren gir mye hjelp og den føles sterk. Forestal EonDrive er en annen lettvekts-motor som gjør det bra i denne øvelsen.

Bosch-motoren gjør det bedre i 80-kadens testen og EP8-RS havner litt i bakleksa. Men Shimano-motoren føles god i denne testen og.

I 100-kadens testen tester vi maksimal motorkraft. Kanskje kunne resultatene vært noe annerledes om vi kjørte raskere i med lavere tråkkfrekvens. Uansett. Nå beviser Bosch Performance CX 85Nm at den er den sterkeste motoren. EP8-RS og EonDrive er begge oppgitt til 60Nm, og de yter ganske likt her.

EP8-RS og Orbea Rise kommer kun med innvendig, fastmontert batteri. Det finnes også et rekkeviddeforlenger-batteri.
EP8-RS og Orbea Rise kommer kun med innvendig, fastmontert batteri. Det finnes også et rekkeviddeforlenger-batteri.

Oppførsel

Shimano EP8 var alltid en enkel motor å kontrollere. Motoren kan brukes på teknisk krevende stier, selv med maks motorassistanse. Men på vått og sleipt underlag får man litt bedre kontroll om man reduserer motorkraften. EP8-RS kommer med litt mindre kraft som standard, så man kan si at denne er enda enklere å kontrollere enn EP8 85Nm.

Vi gjør de vanlige syntetiske testene. Vi står stille med en fot i bakken og den andre på pedalen. Pedalen må beveges, men ikke mye, før motoren aktiverer. Motoren slår inn forsiktig, det er ikke et skyv fra en motor som ramper opp når vi tråkker forsiktig. Dette gjør sykkelen enkel å kontrollere når man starter midt i en rufsete motbakke.

Orbea RIse M10

Og når vi tar foten av pedalen så kutter motoren umiddelbart. Det er ingen «overrun», der motoren fortsetter å skyve etter man har sluttet å tråkke. Dette gjør motoren enkel å kontrollere når man starter fra stillestående i vanskelig terreng. Vi kan sykle sakte igjennom skarpe svinger, så sakte at motoren aktiverer og kutter flere ganger, og vi har hele tiden full kontroll. Det er ingen plutselige og ukontrollerte skyv fra motoren.

Noen foretrekker riktignok litt «overrun». Det kan være en ulempe med mye start og stopp i lav fart. Samtidig kan det være en fordel med et vedvarende skyv når man har litt fart. Vi kan nærme oss en hindring der vi må slutte å tråkke, slik at pedalarmene ikke krasjer i bakken. Da er det kjekt at motoren fortsetter å skyve slik at vi ikke stopper i hindringen. EP8-RS vil kutte motorkraften, men det kompenseres til en viss grad av at den er rask til å starte opp igjen.

2022 Orbea Rise M10 med EP8-RS 60Nm motoren.
2022 Orbea Rise M10 med EP8-RS 60Nm motoren.

Støy

Shimano EP8 er blant de mer stillegående motorene i full-kraft-segmentet. Joda, man kan høre motoren, men den bråker mindre enn Bosch Performance CX og den gamle Shimano E8000. Men EP8-RS er ikke like stillegående som de nye lettvektsmotorene fra TQ og Fazua. Og begge variantene av EP8 kan støye når man ikke tråkker. Slik Bosch Performance CX8 også gjør. Noen synes dette er problematisk, andre ikke. Sjekk videoen over for å høre klapre-lyden.

EP8 og EP8-RS motorene har en klaprelyd i utforkjøringene

Føles naturlig?

Man kan si at det ikke er noe naturlig med en motor som skyver deg opp bakkene. Det finnes milde lettvektsmotorer som følger rytterens tråkk mer sømløst. Motorer som ikke stikker seg frem, så man nesten glemmer at de er der. Men dette er ikke en viktig parameter for alle. Om du er vant til å sykle elektrisk terrengsykkel og setter pris på følelsen av en sterk motor, da tror jeg du vil like EP8-RS.

Vi testet EP8-RS motoren på både 2022 Obrea Rise M10 (360Wh batteri) og 2022 Orbea Rise H30 (540Wh).

Konklusjon

Vi vil dele lettvekts-motorene inn i to kategorier. Noen er kompakte og designet for å gi en mest mulig naturlig sykkelopplevelse. Også har vi motorer som EP8-RS. De er større og mer synlige i ramma, og de er mer generøse med motorkraften.

Man ofrer ikke mye motorkraft med en Orbea Rise med EP8-RS motoren. Man beholder litt av emtb-følelsen og får samtidig en ganske lett sykkel. Men de letteste syklene har små batteri, så man kan selvfølgelig ikke sykle med maks motorkraft om man ønsker god rekkevidde.



Produkttester Tester