Nye Scott Lumen eRide – test og introduksjon

Nye Scott Lumen eRide – test og introduksjon

I 2015 ble Scott e-Spark introdusert. En elektrisk fulldemper med 120mm vandring bak og 130mm fremme. Som navnet antyder var dette en elektrisk utgave av Spark, deres ritt/stisykkel. Men den elektriske Spark forsvant etter hvert. Elektriske stisykler med lite vandring slo ikke helt an. De lignet kanskje for mye på syklene med 150-160mm vandring, og det var ingen fordeler med å velge mindre vandring.

Vi fikk teste Scott Lumen eRide, se video av testen her, eller les videre under.

Nå gjør Scott et nytt forsøk med den nye Lumen eRide. Også denne er basert på Scott Spark, men den har fått et annet navn. For å forklare navnet må vi ta omveien om det engelske språk. «Lumen» betyr lys, eller «light» på engelsk. Og det er akkurat det denne sykkelen er, «light» som i «lightweight». Den lette Scott Lumen eRide har 29″ hjul og 130mm vandring både fremme og bak.

Foto: Michal Cerveny
Fredrik er klar for første prøvetur. Foto: Michal Cerveny

Varianter

Scott Lumen eRide lages i 4 versjoner, men kun to av disse kommer til Norge. Vi har testet toppmodellene, Scott Lumen eRide 900 SL. Dette er en sykkel som veier 15,8kg i strl M, men den tas ikke inn i Norge. Her til lands er det Lumen eRide 900 og Lumen eRide 910 som gjelder.



Scott Lumen eRide 900

Dette er den dyreste av modellene som tas inn til Norge, med en pris på 119.990 kr. Det er forståelig om man mener at over 100.000 kr er alt for mye for en sykkel, selv en elektrisk en. Men prisen er ikke ille om man ser på konkurrentene. Her får man en sykkel med noe av det råeste utstyret, som Fox 34 Performance Elite gaffel, Shimano XT bremser med 4 stempel og trådløst Sram GX AXS 12-delt girsystem. Scott oppgir vekten til 16,3 kg med dekkene satt opp slangeløst.

Scott Lumen eRide 910

Dette er innstegsmodellen i Lumen-serien. Det er likevel en lett og fint utstyrt sykkel. Fox 34 Rhythm-gaffelen er ikke av det råeste, letteste og stiveste, men det er en skikkelig stigaffel som fungerer bra med mindre vandring. Shimano Deore-bremsene med 4 stempel er alt jeg trenger, og det 12-delte girsystemet er en miks av Shimano XT og Deore. Vekten er nå oppe i 17,6kg med slangeløst oppsett, mens prisen er nede i 86.990 kr.

Geometri

Scott Spark har alltid vært god nedover, og Lumen har en tilsvarende rammegeometri. Styrevinkelen på 65,5* er slakk mens setevinkelen er relativt bratt, den er rundt 77* avhengig av rammestørrelse. Dette ser bra ut, akkurat slik vi forventer av en moderne terrengsykkel. Kjedestaglengden er 1.240mm i størrelse Large. Dette er kanskje litt lenger enn jeg hadde forventet. Det skyldes de noe lange kjedestagene, de er lenger på Lumen enn på den gamle elektriske Spark.

Scott Lumen eRide geometri
Geometritabell, trykk for å forstørre.

Innvendig demper

Scott forklarer at de måtte øke kjedestag-lengden noe for å få plass til demperen inne i ramma. Dette ser kult og ryddig ut synes vi! Det var ikke overraskende at Lumen fikk innvendig demper. Modeller som Patron eRide, Spark og Genius har tidligere blitt lansert med innvendig demper. Scott forteller at demperens plassering gjør at den kan festes til den stiveste delen av ramma, dermed slipper man å forsterke demperinnfestingen. I tillegg frigjør dette designet plass i ramma, plass til to flaskeholdere.

Rekkeviddeforlenger

Scott forteller at Lumen eRide er den eneste elektriske stisykkelen som har plass til to flaskeholdere. Dette var viktig for Scott. Sykkelen kan brukes med et rekkeviddeforlenger-batteri på 160Wh. Dette plasseres i underrøret, der den ene flaskeholderen sitter. Når man sykler en lengre tur med ekstra-batteriet trenger man antakelig drikke. Lumen har plass til både batteriet og en drikkeflaske.

Takket være innvendig demper er det plass til både drikkeflaske og ekstra batteri i ramma.
Takket være innvendig demper er det plass til både drikkeflaske og ekstra batteri i ramma.

Motor og batteri

Hovedbatteriet på 360Wh sitter fastmontert inne i rammens underrør. Det er altså ikke laget for å enkelt kunne fjernes. Vi vet at mange ønsker et avtagbart batteri, men det er forståelig at Scott har valgt bort dette. Et avtagbart batteri kan øke sykkelens vekt med så mye som 1 kg, og det er mye på en slik sykkel.

Batteriet på 360Wh er fastmontert i ramma.

Motoren er en TQ HPR50. Dette er en liten og kompakt motor på 50Nm. Vi tenker at Scott var avhengig av en slik kompakt motor for å få til desginet med innvendig demper. Dette er naturlig nok ikke blant de kraftigste motorene på markedet, men det er likevel god hjelp her. Motoren gir best hjelp om man ikke har for lav tråkkfrekvens.

TQ HPR50 motoren
TQ HPR50 motoren

Vi liker motoren godt fordi den er så umerkelig. Det er nesten så vi ikke merker når motoren aktiverer. Den roter ikke til syklinga med plutselige og uventede rykk. Motoren inspirerer oss til å gi på litt ekstra. Den belønner oss med god hjelp når vi tråkker på og holder kadensen over 70 tråkk i minuttet. TQ HPR50 er også en meget stillegående motor. Vi har tidligere testet denne motoren, les her om du vil vite mer.

Takket være motoren er det vanskelig for andre å oppdage at Lumen eRide er en elsykkel. Det er sjelden det er lyd fra motoren, og den er så liten at den ikke er lett å se. Lumen eRide og Spark ser til forveksling like ut.

På stien

120-130mm dempervandring er meget populært på stisykler uten motorhjelp. Vi hadde egentlig slått oss til ro med at man heller velger 140-150mm vandring på en lett emtb. Men Scott Lumen er her for å bevise at 130mm gir mening på en emtb. Lumen eRide 900 SL veier ca 16kg, 2-3kg lettere enn de elektriske lettvektssyklene vi vanligvis sykler. Og det merkes!

Scott Lumen eRide 900 SL. Foto: Michal Cerveny

Lumen eRide føles lett på stien. Den er enkel å dra med seg igjennom svingene i de bratte motbakkene. Vi stopper nesten helt opp i noen av de skarpeste svingene, og motoren er meget enkel å kontrollere når vi begynner å tråkke igjen. Kjedestagene på 450mm gir en meget god vektfordeling i bratta. Lumen er ikke den ultimate klatremaskin, slik en tung og kraftig emtb kan være. Den føles mer som en vanlig stisykkel, bortsett fra at den er mye raskere oppover.

Foto: Michal Cerveny

Lumen eRide er åpenbart ikke en utforsykkel. Den er en allsidig stisykkel som selvfølgelig tåler litt fart i utforkjøringene. Det er sjelden vi har det så gøy på enklere stier. Disse lette elsyklene er perfekte for skogssti, eller for såkalt flytsti. Vi svinger og pumper oss igjennom utforkjøringene. Vi bruker mye mindre krefter enn vi er vant til når vi setter opp sykkelen før en sving og velger ny linje etter utgangen av svingen.

Fredrik på den nye Scott Lumen eRide. Foto: Michal Cerveny

Konklusjon

Det faller naturlig å sammenligne Lumen med sykler uten motorassistanse fordi den er så ulik mange av de elektriske stisyklene vi er vant til. Inntrykket forsterkes av at TQ-motoren er liten lett og stillegående. Den leverer motorkraften så naturlig og til dels umerkelig.

Med rekkeviddeforlenger-batteriet installert kan TQ-skjermen fortelle oss at vi har over 100% batteri
Med rekkeviddeforlengeren får vi godt over 100% gjenværende batteri!

Det er et uttrykk som sier at «det blir aldri lettere, det går bare fortere». Når vi prøver å hente oss inn etter å ha kjørt hardt i flatere terreng så synes vi det beskriver Lumen eRide så godt. Dette er en sykkel som inspirerer oss til å tråkke til, og den vet å belønne en skikkelig innsats. Det er også en veldig leken sykkel som er morsom selv om ikke farten nødvendigvis er så høy.



Nyheter Sykkeltester Tester