Orbea Rise blir nesten ny for 2023

Orbea Rise blir nesten ny for 2023

Vi har syklet mye på Orbea Rise M10 og Rise H30 i 2022. H-serien er en aluminiumssykkel som ble lansert for årets sesong, og den fikk noen oppgradering over den litt eldre M-serien med karbonramme. Se vår video om hva som er endret, eller les videre under.

Større og mindre batteri

Syklene med aluminiums-ramme fikk et stort 540Wh batteri, og mange eiere av karbonvarianten ønsket å bruke dette batteriet. Men det var ikke mulig. Ikke før nå. For 2023 leveres fortsatt alle karbon-modellene med et 360Wh batteri, men syklene kan også bestilles med det store batteriet. Vi synes likevel det lille batteriet er interessant, det har blitt oppdatert og veier nå 1.900gr. Det er hele 300gr lettere enn den forrige utgaven.

Det oppdaterte 360Wh batteriet er ca 300gr lettere enn før.

Ladelokk

Vi synes det var unødvendig vanskelig å åpne og lukke det lille lokket til ladeporten. Aluminiums-modellene dukket opp med en mye bedre løsning. Dette lokket var helt uproblematisk å betjene. For 2023 er dette lokket også å finne på karbon-syklene.

Ladeporten som kom med aluminumsramma er mye greiere å åpne og lukke.
Ladeporten som kom med aluminumsramma er mye greiere å åpne og lukke.

Fortsatt ingen skjerm

Kun de to billigste modellene leveres med en skjerm på styret. I fjor ble resten av syklene levert med EW-EN100, en liten klump som klipses fast på bremseslangen. Vi savner normalt ikke en skjerm, men det er annerledes med disse lettvektssyklene med små batteri.

Vi er glade for at EW-EN100 enheten nå er borte.
Vi er glade for at EW-EN100 enheten nå er borte.

EW-EN100 har kun to små lys, det ene indikerer valgt motorassistanse, det andre viser batteristatus. Batteri-indikatoren lyser grønt helt til man når 20%, da bytter den farge til rødt. Lyset begynner å blinke når batteriet er nesten tomt og motoren reduserer kraften, såkalt “limp-mode”. Denne indikatoren lyser grønt nesten helt frem til batteriet er tomt. På disse syklene med små batteri ønsker vi bedre oversikt over batterinivå. Vi har brukt en Garmin-klokke/computer som viser batteri i % sammen med denne enheten.

Den nye SW-EN600 fjernbetjeningen er en fin oppgradering.
Den nye fjernbetjeningen er en fin oppgradering.

For 2023 leveres all modellene nå med den nye SW-EN600 enheten. Dette er en ny fjernbetjening som erstatter den gamle EW-EN100. Fjernbetjeningen har nå et lys som viser batteristatus i 4 nivå. Dette er merkbart bedre enn før, det grønne lyset begynner nå å blinke ved 50% gjenværende batteri. Fortsatt ikke helt bra, men bedre enn før. De to billigste modellene kan overraskende bestilles med skjerm, den nye og meget fine SC-EN600. Denne har hele 10 streker for batteristatus, dobbelt så mange som de gamle skjermene. Av en eller annen grunn er ikke dyrere Rise-modellene oppført med denne skjermen.

SW-EN600 er kanskje den fineste skjermen Shimano noen gang har laget, men den kan ikke bestilles med alle Rise-modellene.
Dette er kanskje den fineste skjermen Shimano noen gang har laget.

Den nye fjernbetjeningen har også en knapp for å skru av på på eventuelle lykter. Vi har tidligere klaget til Shimano på at man må trykke seg inn i en meny på skjermen for å betjene lyset. Det er det heldigvis slutt på nå! Det finnes også en knapp for å skru motoren av og på. Vi hadde ingen ting å utsette på den gamle strøm-knappen som satt på seterøret, men det er en fordel å ha denne på styret. Kostnader holde nede ved at Orbea slipper å installere en egen strømknapp, de slipper også a lage hull i ramma til denne

.



Samme ramme, nye motorer

Bare for å ha nevnt det, rammegeometrien er uendret for 2023. Orbea Rise kommer imidlertid med de nye Shimano-motorene. De to billigste modellene, H30 og H20 får den nye Shimano EP6 motoren. Orbea legger fortsatt inn sin programvare som begrenser motorkraften til maks 60Nm og kaller motoren for EP6-RS. Dette er en meget interessant motor, den veier ca 3kg og er billigere. Vi forventer at denne oppfører seg likt som fjorårets EP8-RS.

Den nye Shimano EP6-RS
Den nye Shimano EP6-RS

H10, den dyreste aluminiums-sykkelen får sammen med karbonmodellene den oppdaterte EP8-motoren, også kjent som EP801. Her har Shimano blant annet justert hvordan motorkraften leveres, vi forventer at den gir bedre assistanse ved høyere tråkkfrekvens. Orbea justerer selvfølgelig ned maks motorkraft og motoren fortsetter å hete EP8-RS.

Den nye Shimano EP8-RS
Den nye Shimano EP8-RS

2023 Orbea Rise med karbonramme

De europeiske prisene ligger vedlagt, her ser vi en prisøkning. Men i Norge er det annerledes. De fleste karbon-modellene justeres ned med noen hundrelapper. Unntaket er M20 som får en liten prisøkning.

  • M-LTD: 119.090 kr
  • M-Team: 109..900 kr
  • M10: 94.500 kr
  • M20: 76.990 kr

2023 Orbea Rise med aluminiumsramme

Aluminiums-syklene får en ganske betydelig nedjustering av prisen. Joda, de får også noe billigere komponenter. Vi synes det er bra. Det mange av oss trenger er godt nok utstyrte sykler til en god pris, det finner man kanskje her.

  • H10: 72.500 kr
  • H20: 63.990 kr
  • H30: 57.990 kr

Konklusjon

Orbea har forbedret det vi tidligere hadde å utsette Rise-modellene. Vi er veldig glade for at noen modeller går ned i pris! Orbea sørger for at Rise fortsatt er en meget interessant kandidat blant lettvekssyklene.



Nyheter