Introduserer Focus Jam2 SL – tilbake til røttene

Introduserer Focus Jam2 SL – tilbake til røttene

Visste du at den første elektriske terrengsykkelen med SL-navnet dukket opp i 2018? Det var en Focus Jam2 C SL. Den het «C SL» fordi den var «super lett» og hadde karbonramme. Vi trodde dette var fremtiden og at flere slike sykler var på vei. VI tok feil! Senere versjoner av Jam2 var tyngre sykler med store batteri. Men nå er Focus Jam2 SL tilbake for å gjøre alt godt igjen.

Rob fra emtbforums.com har sett nærmere på sykkelen. Se hans video, eller les videre under.

Fazua Ride 60 motor

Focus Jam2 SL får den nye Fazua Ride 60 motoren. Dette er en lett og kompakt 60Nm motor som yter inntil 450W. Man får kun tilgang til maksimal effekt når man bruker Boost-funksjonen, et tidsbegrenset skyv som aktiveres fra fjernbetjeningen.

Fazua Ride 60. Meget kompakt og stillegående.
Fazua Ride 60. Meget kompakt og stillegående.

Og Fazua 430Wh batteriet

Dette batteriet kan enkelt tas ut av ramma, og det synes vi er bra. Ulempen er at vekten øker noe. Batteri-festene veier litt, og det store hullet i ramma må forsterkes med ekstra materiale. Mange av dagens lettvektssykler veier 18-19kg, de billigere versjonene av Jam2 SL veier 19-20kg.

Den økte vekten skyldes også størrelsen på batteriet. Her får man 430Wh kapasitet, konkurrentene ligger på 320-380Wh. I tillegg får de 3 billigste modellene fine og grove dekk. Det er vi glade for!

Focus Jam2 SL på stien.
Focus Jam2 SL på stien.

Ladeport og rekkeviddeforlenger som tilvalg

De fleste produsentene kommer med smarte løsninger for å redusere vekten på sine lettvekts-sykler. Det ser ut til at Focus har valgt å fjerne ladeporten og spare ca 200g. Man må derfor ta batteriet ut av sykkelen for å lade det. Men, det finnes et alternativ. Om man kjøper 210Wh rekkeviddeforlengeren så ettermonteres det en port som gjør at det innvendige batteriet kan lades via rekkeviddeforlengeren.



Justerbar geometri

De fleste av dagens lette elektriske stisykler har 140-150mm demper-vandring. Focus Jam2 SL tar det et steg videre med 160mm fremme og 150mm bak. Setter man rammegeometrien til Lav & Lang, får man en akselavstand på hele 1.274mm for størrelse Large. Dette er langt! Styrevinkelen er ganske så slakk med 64,5*. Dette ser ut til å være en mer stabil og kapabel sykkel enn dagens konkurrenter med 150mm vandring. Justerer man ramma til Kort & Bratt får man 1.247mm akselavstand og 65.5* styrevinkel. Dette ligner mer på de andre lettvekts-syklene.

Focus Jam2 SL rammegeometri
Rammegeometri

Geometrien kan justeres på fire måter. Styrelager-koppen kan vris for å endre vinkelen med 1*. Så er det 4 brikker i bakramma som kan snus for å endre kjedestag-lengden mellom 440mm og 447mm.

Fire utstyrsnivå

Jam2 SL kommer med to forskjellige rammer. De to billigste får «standard carbon technology», mens de to dyreste får lettere «Carbon MAX technology» rammer. Trykk på bildene under for å se spesifikasjoner og vekt.

Priser

  • Jam2 SL 9.0: 127.990 kr
  • Jam2 SL 9.9: 94.490 kr
  • Jam2 SL 8.8: 77.990 kr
  • Jam2 SL 8.7: 68.990 kr

Våre tanker

Endelig kommer flere lette elektriske stisykler med avtagbart batteri. De fleste av dagens lettvekts-sykler har fastmontert batteri. Trenger man et avtagbart batteri så tåler man nok en liten vektøkning. Det er prisen. Jam2 SL virker grovere enn de vanlige 150mm syklene. Focus’en har grovere dekk og den kan settes opp med lang akselavstand. Jam2 SL byr på noe nytt og den virker veldig interessant.



Tester