Den elektriske lettvektssykkelen Pivot Shuttle SL har landet, og vi tok den umiddelbart ut på en prøvetur. Testsykkelen er en Pro X01 i størrelse Large. Se våre videoer av testen, eller les videre under.
Pivot Shuttle SL Pro X01 er den nest billigste modellen i Shuttle SL-serien. Det betyr ikke at den er særlig billig, men den er likevel meget godt priset. For 92.900 kr får man en skikkelig godt utstyrt sykkel, sammenlignet med de fleste konkurrentene.
Utstyr
Som navnet avslører kommer denne sykkelen med Sram X01 12-delt girsystem. Dette er et meget godt mekanisk gir. Girskiftene er presise, selv i våte og gjørmete forhold. Girsystemet fra Sram er, ganske overraskende, kombinert med Shimano XT bremser med dobbel kaliper. En meget god, men uvanlig kombinasjon.


Både demping og setepinne er av typen Factory, Fox sine toppmodeller. Den elsykkel-spesifikke Fox 36 Factory gaffelen med 150mm vandring er perfekt på en slik sykkel. Det samme vil jeg si om Fox Float X Factory demperen. Denne byr på 132mm vandring. Og det er både kjekt å behagelig at Fox Transfer Factory setepinnen har hele 175mm vandring.

De 29″ store Newmen aluminiumshjulene er et nytt bekjentskap for oss. De fremstår som fine, stive og solide hjul. I følge utstyrslista skal det riktignok være DT Swiss XM1700-hjul her. Sykkelen leveres orginalt med Maxxis Dissector 29×2,4″ 3C dekk. Lettvektssyklene har normalt ganske lette dekk, og Dissector er relativt grove i denne sammenhengen. Men vi tester sykkelen på våte høststier, vi foretrekker grovere knaster og gjerne mykere gummi under slike forhold.

Birk Sport hadde valgt å bytte dekk på sykkelen før testen. Det er kanskje litt dumt at vi ikke får testet den med originalt oppsett. Samtidig var vi takknemlige for Maxxis Assegai fremme og Maxxis Minion DHR ll bak under disse forholdene. Gode dekk som vi ville brukt året rundt.

Vi veier sykkelen til 19,23 kg inkludert pedaler og de grovere dekkene. Originaldekkene er til sammen ca 250 gram lettere. Vekten ville havnet på rundt 18,6kg i originalt oppsett, uten pedaler, med slangeløst oppsett. Flere av lettvektssyklene vi har testet ligger rett under 18kg, en relativt vanlig vekt for en slik sykkel altså.

Den nye Fazua Ride 60 motoren
Fazua Ride 60 blir å se på flere lettvekssykler fra flere produsenter i 2023. Dette er en relativt kraftig motor som er oppgitt til 60Nm og 450W. Maks effekt er kun tilgjengelig med Boost-funksjonen som aktiveres fra fjernbetjeningen. Det er vanskelig å time skyvet på sti, så vi brukte ikke den funksjonen så mye.

Motoren kan gi inntil 350% forsterking av tråkket. Dette er mye sammenlignet med tidligere Fazua-motorer eller sammenlignet med TQ HPR50 motoren. Det er på nivå med de kraftigste lettvekts-motorene som Shimano EP8-RS og Forestal EonDrive. Disse to er generøse med motorhjelpen når rytteren tråkker lett.

Men det er ikke om å gjøre å ha størst mulig motor på en lettvektssykkel. Disse skal ha små lette motorer og batteri. En kraftig motor tømmer de små batteriene raskt. Fazua Ride 60 er mye mindre enn Shimano EP8-RS, og rundt 700g lettere. Det er lettere å designe god rammegeometri og hjuloppheng rundt en liten motor. Ride 60 er kraftigere enn TQ HPR50, men de oppleves likevel ganske like. Begge er stillegående og byr på en naturlig sykkelopplevelse. Vi kommer tilbake med en grundigere test av motorsystemet.

Fazua batteriet kan integreres på to måter. Pivot har valgt løsningen for fastmontert innvendig batteri, det billigste og mest vektbesparende alternativet. Det finnes også en løsning for integrert avtagbart batteri. Kapasiteten er på 430Wh, merkbart større enn 320-380Wh som er mest vanlig i dag.

Pivot Shuttle SL geometri
Pivot Shuttle SL er en allround stisykkel, ofte kalt “All Mountain”. Slike sykler er designet for å være kvikke og inspirerende på flatere stier, på bekostning av egenskapene utfor. Og Shuttle SL ligner på en slik sykkel. styrevinkelen på 65,5* er fin, akkurat passe.


kjedestag-lengden på vår størrelse L er definitivt kort med sine 434mm. Lengden varierer mellom 430mm og 438mm, avhengig av rammestørrelse. akselavstanden er 1.240mm, en fin lengde for en L sykkel. Og den forteller oss at ramma er forholdsvis lang ettersom kjedestagene er korte. setevinkelen på 76,5* er passe bratt. Geometrien ser fornuftig ut, ingen ting er ekstremt her.

På stien
150mm er en moderat mengde vandring i elsykkel-verden. Akkurat slik vi forventer på en allsidig stisykkel. Men vandringen bak er overraskende kort. I denne kategorien er vi vant til å se 140-150mm. Pivot Shuttle SL har 132mm, og det er nærmest umulig å merke.

Bakhjulsopphenget er et såkalt «DW-link», et «flytende» oppheng. DW betyr Dave Weagle, dette er et anerkjent navn innen design av bakhjulsoppheng. Vi har syklet flere elektriske terrengsykler med «flytende svingpunkt», første gang i 2018. Den gang var det også en Pivot, den originale Shuttle med 140mm vandring.

Vi synes den gamle Shuttle’n var komfortabel og trygg i utforkjøringene. Men vi satt kanskje litt dypt i vandringa, slik at sykkelen var litt treg å hoppe med. Den nye Shuttle SL er langt fra treg. Kanskje hjelper den reduserte vandringsmengden. Vi kjenner igjen følelsen av å synke litt ned i vandringa, men her er det god «mid-stroke support», altså god støtte midt i vandringen.

Det betyr at Shuttle SL fortsatt er komfortabel og trygg i utforkjøringene. Bakenden oppleves behersket og trygg når det går fort på slagete underlag. Den følger terrenget fint og har godt grep ved sving og oppbremsing. Det hjelper selvfølgelig med de grovere dekkene og. Samtidig er dette en lett og kvikk sykkel som inspirerer til hopp og lek og morsomme linjevalg. Pivot Shuttle er kanskje den beste utfor av lettvektssyklene vi har testet, med 150mm vandring. Og det er jo litt overraskende når den har ca 130mm vandring bak.

Vi tråkker effektivt på flatene takket være god støtte i demperens midt-register. Og det er et fint fraspark fra bakenden når vi prøver å hoppe på eller over stiens små hindringer. Styringen er lett og rask, vi sykler rett og slett på en annen måte enn vi gjør med de tyngre elsyklene. Dette er egenskaper som burde tiltale de med bakgrunn fra stisykler uten motorstøtte. Det tiltaler i alle fall meg.

Jeg er vant til at en lettvektssykkel med moderat vandring ofrer noe egenskaper utfor. Men jeg vil si at Pivot heller har ofret litt i motbakkene. Den korte bakenden kombinert med en motor som prioriterer en naturlig sykkelfølelse er ikke ideelt for bratte motbakker. Sykkelen er balansert slik at syklisten havner litt bakpå, og det finnes motorer som gir mer hjelp når man kverner med lav frekvens. Men, dette er fortsatt en elsykkel, og den klatrer ting man ikke ville drømt om å prøve uten motorhjelp.

Konklusjon
Pivot Shuttle SL Pro X01 er aggressivt priset. Joda, prisen er høy, men man får også en topp utstyrt sykkel. Vi liker godt hvordan Pivot har prioritert her. Sykkelen er på det jevne i motbakkene, men den overrasker utfor. Mye takket være bakhjulsopphenget er Shuttle SL både behersket og trygg når farten går opp. Den er lett og leken slik en lettvekts-emtb skal være, både i moderat og relativt høy fart. Og den er stillegående, det er befriende lite ulyd fra sykkelen.