Mye har endret seg med de elektriske stisyklene siden de dukket opp. For 5 år siden hadde en emtb brede pluss-dekk og utvendig batteri med nøkkel. Pluss-dekkene og utvendig batteri er mer eller mindre borte. Jeg synes ting har utviklet seg til det bedre, utvilsomt. Men nøkkelen har vi ikke blitt kvitt.

Er det ikke kjekt med nøkkel til batteriet?
Joda, med litt fantasi kan man tenke seg tilfeller hvor den fortsatt er kjekk å ha. Kanskje er det en fordel med fastlåste batteri på utleiesykler? Men på en elektrisk stisykkel er nøkkelen i de fleste tilfeller en ulempe. Jeg mener nøkkelen har skapt flere problemer enn den har løst. I tillegg til å låse opp ting, er nøkler som skapt for å mistes.
Komplekst, fordyrende og tungt
Et annet problem er batteri som faller ut eller ikke sitter skikkelig fast. Batterifester må kalibreres når sykkelen klargjøres, dette gjøres ikke alltid av butikken. Og festene kan bevege på seg over tid. Jeg har justert batterifestene på flere sykler, med både innvendig og utvendig batteri. Dette er ikke selve nøkkelen sin skyld. Men omtrent alle sykler med batterinøkkel har slike justerbare batterifester. Disse festene er unødvendig kompliserte, og de veier endel. Festene og låssylinder kan veie nærmere et halvt kilo.

Lett uten nøkkel
Akkurat nå lanseres det minst like mange mange lettvekts-sykler som tradisjonelle, tunge elektriske stisykler. Man vil naturlig nok at en lettvektssykkel skal være lettest mulig, derfor kommer disse uten batterinøkkel. De aller fleste kommer med batteri som ikke enkelt kan tas ut.

Fastmontert batteri
Den enkleste løsningen er å fastmontere batteriet i ramma. Da kan man bruke enkle og lette braketter for å feste batteriet. I tillegg slipper man å lage hull i ramma for å ta batteriet inn og ut. Og man slipper ekstra forsterking av ramma rundt åpningen. Dette kan doble vektbesparelsen. I tillegg blir produksjonen enklere og billigere. Dette er ikke en ny løsning. Allerede i 2018 testet jeg en Focus Jam2 med innvendig, fastmontert batteri.

Men for noen er det viktig å ha et avtagbart batteri. Kanskje har man ikke plass til å ta inn sykkelen for å lade batteriet. Og batteriet må lades i varme omgivelser om vinteren. Holder batteriet minusgrader tar det ikke lading. Det er også en stor fordel at det holder romtemperatur når man skal ut å sykle vinterstid. Dette kan i noen tilfeller løses ved at man har et rekkeviddeforlenger-batteri. Da bruker man kun dette når det er kaldt. Det kan også være avgjørende å fjerne batteriet om man skal transportere sykkel på bil. Det er ofte en vektgrense på 20 kg på sykkelstativ for tilhengerfeste.

Batteri som stikkes inn i bunnen av ramma
Specialized viste frem en god løsning på sin 2019 Levo. De laget et lite hull i bunnen av ramma hvor batteriet stikkes inn og festes med en bolt. Her slipper man store batterifester og det trengs lite forsterking av ramma. Vekten av batteriet kommer også lavest mulig. Denne løsningen forutsetter at fronten av motoren tiltes oppover, slik at den ikke blokkerer åpningen til batteriet. Ikke alle liker dette utseendet. Området rundt kranken blir noe stort og klumpete. I tillegg blir det vanskeligere å lage en god og vanntett løsning for å koble strømkabelen til batteriet. Specialized oppdaterte sin strømplugg og forbedret denne for 2022.

Andre produsenter har siden valgt samme løsning, men jeg er overrasket over hvor få det er. Det er noe mer tidkrevende å ta ut batteriet. Men jeg tror ikke det er av stor betydning for de fleste, ikke på en emtb. Trek har valgt å skru fast batteriet i underrøret med to små unbrakoskruer på sin Fuel EXe. Den nederste skruen holder både batteri og et deksel som skjuler åpningen til batteriet. Det tar noe tid å å fjerne batteriet. Men det viktigste er at batteriet er avtagbart, og designet øker ikke vekten av betydning.

Tradisjonell innfesting uten nøkkel
Flere produsenter har valgt å beholde batterifestene, men kvitte seg med nøkkelen. Dette gir lite eller ingen uttelling med tanke på vekt. Men jeg synes likevel det er en forbedring å slippe nøkkelen.

Sent 2019, på Merida sin eOne-Sixty lansering, introduserte Shimano et nytt 504 Wh batteri. Nøkkel og låssylinder var borte. Nå skulle batteriet tas ut med en 4 mm unbrakonøkkel. Merida og flere andre, integrerte unbrakonøkkelen i bakakslingen slik at den alltid var med på tur. Jeg synes kanskje det var vanskelig å se hvor man skulle stikke unbrako’en for å få ut batteriet, men dette var uansett bra. Det finnes flere løsninger for bruk av unbrakonøkkel. Jeg synes Birk har en enkel og grei løsning. Alt de har gjort er å bytte ut den vanlige låssylinderen med en ny sylinder som bruker unbrako i stedet for nøkkel.
Bosch sitt 750 Wh Smart System batteri dukker nå opp på flere og flere sykler. Dette er et langt batteri, så langt at det er vanskelig å få plass til det i ramma. Batterifestene må dermed vike, det er ikke plass til dem. Noen velger å fastmontere batteriet. Moustache skrur fast batteriet med en skrue på toppen av underrøret. Skruen betjenes kun med fingrene, og man vipper batteriet ut som vanlig via et langt hull i underrøret. (???) Rammen må fortsatt forsterkes rundt åpningen, men man sparer vekt på batteriinnfestingen.


Forsvinner ikke umiddelbart
Jeg tror det vil fortsatt være mulig å kjøpe emtb med nøkkel til batteriet i mange år. Men batteri med nøkkel vil ikke være den dominerende løsningen på de nye syklene som lanseres. Dette var en enkel løsning som vi godtok de første årene. Nå er tiden kommet for at produsentene finner smartere løsning på batteri-integrasjonen.