
Hadde du gitt opp og trodde at Ibis aldri ville lage en emtb? Vel, det gjorde de, her er Ibis Oso. En sykkel med 155-170mm vandring og en prislapp på 127.000kr. Det har vært lekket bilder av den nye Ibis Oso i flere dager, og ryktene skjøt fart etter at Zakka nylig tok 12.plass i e-endurorittet i Finale Ligure.

Rent!
Noen har reagert litt på det kraftige staget til bakhjulet, og mangelen på kjedestag. Jeg synes dette ser bra ut. Joda, staget er skikkelig kraftig, og sykkelen ligner ikke på Ibis sine andre modeller, som f.eks Ibis Ripmo. Jeg synes Oso ser bedre ut! Er det lov å si? Eller er det bare jeg som er miljøskadd etter flere år med emtb? Designet på bakramma lager en fin linje som flyter over i rammens underrør. Og jeg liker den presise integrasjonen av demperen.

Og litt rotete
Ibis Oso er ikke en absolutt toppspesifisert sykkel. Kablene for det 12-delte Sram GX giret sammen med en Lupine 900 lumen lykt gjør at området rundt styret ser litt fullt ut. Et trådløst girsystem uten synlige kabler ser gjerne bedre ut, men det er ingen overraskelse at dette mangler på Oso. Ibis er typisk ikke det dyreste av “high end” sykkelmerkene. Og jeg synes utstyrsnivået på Oso ser veldig riktig ut.

Shimano XT bremsene med 4 stempel, Fox 38 Performance gaffelen og Fox Performance Elite X2 demperen er alle meget gode komponenter som ikke er av de aller dyreste. Maxxis dekkene kommer i den kraftige utgaven med DoubleDown sidevegger, Assegai fremme og Disector bak. Sykkelen har til og med et integrert baklys. Probike.no forteller at sykkelen veier 24kg i størrelse L. En høyst respektabel vekt for en sykkel med stort, avtagbart batteri, lykter og grove dekk.

Bosch Smart System 750
Bosch Performance CX er ikke en ny motor, men det er Bosch Smart System med et stort 750Wh batteri. Flere sykler lanseres nå med dette oppsettet, og vi ser at det integreres på forskjellige måter. Noen kommer med et batteri som ikke enkelt kan tas ut. Det er lettere å få plass til batteriet i ramma når det ikke gjøres avtagbart. Ibis ville ha et batteri som enkelt kan tas ut. Det gjør at man kan ta med kan batteriet innendørs for lading eller lagring. Et avtagbart Powertube 750 krever en form for kompromis. Ibis valgte å utstyre rammestørrelse Small med et mindre 625Wh batteri. Det er fornuftig, det er lettere å få plass til 750Wh batteriet i de større rammestørrelsene.

Nok nå, hva med geometrien?
Det er ikke bare batteriet som varierer med rammestørrelse, Oso er en ganske forskjellig sykkel i størrelse S og XL. De to minste størrelsene har blandede hjulstørrelser, 27.5 bak og 29″ fremme. Det mindre 27.5″ bakhjulet muliggjør korte kjedestag på 439mm- Størrelse L og XL har 29″ hjul i begge ender og 444mm kjedestag. Selv setevinkelen er forskjellig. Den er hele 79* for XL, 78* for L og 77* for de to minste.


Jeg synes dette er fornuftig. Om man vil ha tilsvarende kjøreegenskaper på sykler med forskjellig rammestørrelse må de ha et mest mulig likt forhold mellom sykkelens lengde foran og bak krankhuset. En stor størrelse har et langt framparti og trenger lenger kjedestag for å beholde samme balanse. styrevinkelen er lik for alle størrelser, og jeg ser ikke noen grunn til at det skal være annerledes. krankhushøyden på 341/340mm er ganske lav, akkurat slik jeg liker det.


Vandringen kan økes
Sykkelen kommer standard med 170mm gaffel. Men Ibis sier at både 180 og 190mm er en mulighet. Det er også dobbelt-krone gaffel. Bakenden med sine 155mm har en 205x60mm demper. Bytter man til 205x65mm får man 170mm vandring. I følge Ibis er Oso både stødig og responsiv, slik Ibis Ripmo er, uansett hvilken vandringsmengde man kjører med.

Og se på det DW-link bakhjulsopphenget. Dette er et flytende design med et virtuelt svingpunkt. Bakhjulet beveger seg rundt et punkt i ramma som sitter et annet sted enn der boltene til bakramma sitter. Det ser litt uvanlig ut at alle boltene sitter så høyt på ramma. Det ser for meg ut som et “mellomhøyt svingpunkt” design (mid-high pivot point).

Konklusjon
Det er gøy at Ibis vil være med. Omtrent alle store sykkelprodusenter tilbyr nå en emtb. Ibis Oso henvender seg nok til de som liker grove stier, og særlig til de som liker å gjøre egen oppgraderinger og tilpasninger. Vi liker at sykkelen kan brukes med forskjellig vandringsmengde, ikke bare fremme.
