Nyheter Sykkeltester Tester

Den nye Specialized Levo er her!

Vi har sett nærmere på den nye Specialized Levo, og vi har syklet en kort tur på den. Du kan se denne engelske videoen der vi deler alle våre tanker om sykkelen. Her går vi igjennom mange detaljer. Eller du kan lese videre.

Specialized Levo S-Works

Batteri

Den forrige Levo-modellen ble introdusert for 2019 og den var en nyskapende sykkel. Den hadde en ny og interessant måte å integrere batteriet på. Det finnes sykler hvor det er enklere å ta batteriet inn og ut. Men Specialized sparer en del vekt. Dette er fortsatt god løsning, og den videreføres på den nye Levo. Batterikapasiteten er den samme, 700 Wh. Men det er gjort endringer på kontakten som kobler batteriet til motoren. Den er nå mer solid og vanntett. Man kan bruke et gammelt Specialized-batteri på den nye sykkelen. Det forutsetter at man bytter plastdekselet som sitter nederst på batteriet.

Nytt design på kontakten mellom motor og batteri.
Specialized har laget en ny løsning for å koble batteriet til motoren.

Motor

Det har vært spekulert i om Specialized ville slutte å bruke Brose-motoren. De har hatt problemer med holdbarheten på Specialized 2.1 Rx-motoren. Dette ble imidlertid utbedret i fjor. Motoren fikk noen nye innvendige komponenter, blant annet et nytt belte. Specialized forteller at problemene ble løst og at den nye motoren viser seg å være holdbar. Den viktigste årsaken til dette er programvare-endringene som ble gjort i motorstyringen. Brose-motoren lever dermed videre under navnet Specialized 2.2.

Specialized 2.2 Rx
Specialized 2.2 er basert på en Brose-motor.

Oppdatert og justerbar geometri

Geometritabellen avslører at den nye Specialized Levo er en helt annen sykkel enn den gamle. Styrevinkelen er redusert med 1,5* og måler nå 64,5* i standard-innstillingen. Men dette kan justeres. Det følger med en ekstra kopp til styrelageret som kan settes inn to veier. Med denne koppen kan man endre styrevinkelen til å bli en grad slakkere eller brattere, altså 63,5* eller 65,5*.

Specialized Levo geometri
Geometri for alle innstillinger. Vi testet sykkelen slik den leveres, i HIGHI+MIDDLE. Trykk på bildet for å forstørre.

Og det er ikke alt. Det sitter en liten justeringsplate i bakhjulsopphenget som Specialized kaller «Horst Link chip». Chip’en står i høy posisjon som standard. Bytter man til lav posisjon så reduseres styrevinkelen med en halv grad. Videre senkes krankhuset med 7 mm, ned til 344 mm. Kjedestag-lengden påvirkes også. Den økes med 6 mm, fra 441 mm til 447 mm. Setter man alt i laveste innstilling øker akselavstanden på testsykkelen fra 1255 mm til nesten 1270 mm. Styrevinkelen blir 63*. Dette er tall man forbinder med skikkelig grove sykler.

Specialized Levo justerbar geometri

Levo leveres nå i det Specialized kaller “S-størrelser” (S-Sizing). De lanserte dette første gang på Kenevo-modellen. Det er ikke noe nytt at en syklist kan velge forskjellige størrelser for å få en sykkel med litt forskjellige egenskaper. Men Specialized tilpasser geometrien slik at man har flere størrelser å velge blant.

Specialized  S-sizing
Trykk for å forstørre.

Hjul

Nye Levo er en sykkel med blandede hjulstørrelser. En såkalt «mullet» sykkel med 27,5″ hjul bak og 29″ framme. Specialized var tidlig ute med 29er hjul, så jeg er kanskje litt overrasket over at de har valgt et mindre bakhjul denne gangen. Men det gir mening, og jeg begynner å ane en trend mot at sykkelprodusentene går over til blandede hjulstørrelser nå. Dette synes jeg er en god trend. Jeg liker at bakhjulet er mindre. Det gir mer plass til å bevege seg over sykkelen i bratte utforkjøringer. Og det gjør det mulig å lage en ramme med kortere kjedestag.

Specialized Levo Pro
Specialized Levo Pro gen3

Modellene

Syklene som lanseres nå er Levo S-Works og Levo Pro. Testsykkelen er en Specialized Levo S-Works, og det er en uoppnåelig sykkel for oss. Prisen er 164.999 kr. Pro-modellen koster 134.999 kr.

Nye Specialized Levo spesifikasjoner
Trykk for å forstørre.
Specialized Mastermind TCU
Sykkelen har fått et display på rammma. Specialized kaller det “Mastermind TCU”. En pen løsning synes vi.

På stien

Vi fikk ikke mye tid på stien, men vi fikk gjort oss et førsteinntrykk. Den nye Levo ser ut som en helt annen sykkel enn den gamle. Den ser mye grovere ut, selv når den justerbare geometrien står i standard-innstillingene. Men den oppleves ikke slik nødvendigvis. Joda, dette er en kapabel sykkel som gir selvtillit nedover. Men den oppleves ikke tung og treg på flatene. Vårt inntrykk er at den føles minst like kvikk som den forrige utgaven av Levo. Med korte kjedestag kan man tenke seg at den sliter litt i klatringene. Men neida. Den relativt bratte setevinkelen flytter oss framover på sykkelen og den håndterte enkelt de bratte kneikene på testrunden.

Specialized Levo gen3

Konklusjon

Vi er ganske imponert over hva Specialized har laget her. Dette er en solid oppgradering og en meget allsidig sykkel. Vi ser frem til å teste sykkelen over lenger tid når snøen har sluppet taket.

2022 Specialized Levo gen3

%d bloggers like this: