Man kan nok si at 70.000kr er mye penger og at det er dyrt for en elsykkel. Men studerer man spesifikasjonene på Pivot Shuttle så ser man at denne er priset lavere enn mange tilsvarende utstyrte sykler. Ser man til utlandet så er Pivot priset likt med disse tilsvarende utstyrte syklene. Birk Sport har altså satt en ganske god pris på Shuttle her til lands.
Komponentene på Pivot Shuttle er stort sett fra de øverste hyller. Her finner vi Shimano XT Di2 elektronisk gir, XT Trail M8020 bremser, Fox Factory demping, DT Swiss 240s nav, Fox Transfer setepinne med 150mm vandring (strl M og opp). Og karbonramme. Særlig bremsene var en hyggelig overraskelse. Pivot har gjort noen uannonserte endringer på sykkelen i forhold til spesifikasjonene på nettsidene sine. Pivot skulle komme med XT M8000 bremsene, disse har fått litt kritikk for bremsekraften. Men sykkelen dukket altså opp med XT Trail med 4 stempel i hver bremsekaliper, kraftige og gode bremser. Og det er flere avvik fra spesifikasjonene. Denne sykkelen har Maxxis Minion DHF 2.8″ fremdekk, og ikke Maxxis Rekon 2,8″. Dette synes jeg er positivt, jeg synes ikke Rekon duger som fremdekk der jeg sykler. Bremseskiven fremme er på 203mm, ikke 180mm som spesifikasjonene sier. Dette er 3 gode endringer. Resultatet er at jeg ikke har behov for å oppgradere en eneste komponent på denne sykkelen. Ulempen at sykkelen blir tyngre. Pivot oppgir sykkelen til 19,95kg, jeg veier den til ca 21kg med pedaler (350gr).

Sykkelen er altså 700gr tyngre enn annonsert. Om vi ser på de andre emtb-ene på markedet så er Shuttle fortsatt lett, men avstanden til billigere sykler er ikke lenger like stor. Man finner endel billigere sykler fra rundt 22,5kg (uten pedaler). Er det så viktig med denne vekta da? Merker man ~2kg på en sykkel i denne vektklassen? Ja, man kan merke det. Jeg har et inntrykk av at sykler med karbonrammer er lettere å vippe fra side til side når svingene på stien kommer tett. Med en lett ramme flyttes tyngdepunktet på sykkelen noe ned. Lavt tyngdepunkt er vel så viktig som vekt. Og Pivot har jobbet for å få tyngdepunktet lavest mulig. Se på batteriet. Det sitter helt nederst på underrøret. Pivot har plassert batteriet her for å få tyngdepunktet lavest mulig, og de har boltet det fast i ramma for å spare vekt. De unngår dermed å bruke batterifestet med låssylinder som brukes på alle (?) andre emtb’er. Batterifestet veier vel noen hundre gram. Og ikke nok med det. De fleste andre elektriske terrengsykler med batteri i underrøret bruker et batteri laget for rammeintegrasjon. Pivot har valgt å bruke Shimano BT-E8010. Det er det «eksterne batteriet», det som er laget for å sitte utenpå ramma. BT-E8010 er 250gr lettere enn Shimano-batteriet laget for rammeintegrering. Og det «eksterne batteriet» er kortere og mer kompakt, noe som er med på å flytte tyngdepunktet nedover. Pivot sin batteriplassering ser ganske spesiell og upraktisk ut. Og upraktisk er den om man vil ta med seg batteriet innendørs. Da må man løsne 6 bolter. Har man ikke mulighet til å ta inn hele sykkelen så er det kjekt å kunne ta med seg batteriet. Særlig vinterstid, et batteri som holder minusgrader kan hverken brukes eller lades. Sykler man mye vinterstid og ikke kan ta sykkelen inn i varmen så vil jeg si at denne sykkelen er uegnet.

Lever sykkelen opp til forventningene da? Ja, den gjør det. Jeg liker Shimano E8000 motoren som lar meg justere kraften på de forskjellige assistansenivåene. Senkepinnen på 150mm er veldig god, og det blir vanskelig å velge noe dårligere/kortere neste gang. XT Di2 giret krever litt tilvenning, «alle» girer feil de første turene. Bryteren for tyngre gir skulle vært trukket lenger tilbake enn bryteren for lettere gir. Men det føles riktig med den presise og kontante giringen på en slik sykkel. Er det verdt det når man gjør som meg og kjører bakgiret i en stein? Tja, kanskje ikke, sånt koster tusenlapper å reparere. Shuttle har 150mm vandring fremme og 140mm bak, man tenker kanskje at dette ikke er en sykkel for de hardeste utforkjøringene. Tallene i geometri-tabellen forsterker dette inntrykket. Moderat dempervandring bak, korte kjedestag, noe kort akselavstand og et noe høyt krankhus, det skulle bety «best egnet for variert stisykling». Men Strava-tidene mine sier noe annet. Sykkelen føles kontrollert og stabil i høy fart, samtidig som den er enkel å dra med seg rundt/over hindringer. Det oppleves udramatisk når jeg setter nye personlige rekorder på flere utforpartier. Demperopphenget bak, utviklet av Dave Weagle, gjør sykkelen høyst kapabel utfor på tross av moderate 140mm vandring. Men, er Shuttle en fin sykkel for variert stisykling da? Joda, den er det og. Forholdsvis lav vekt kombinert med lavt tyngdepunkt gjør det enkelt å leke på sti. Forhjulet løftes lett utfor kanter og det koster forholdsvis lite krefter å bevege sykkelen fra side til side når svingene og hindringene kommer tett. Elektriske terrengsykler pleier å være gode til å sykle opp bratte bakker, dette skyldes mye at de har lange kjedestag. Denne sykkelen har ganske korte kjedestag på 437mm. Noe eksperimentering med sete- og styreposisjon måtte til før den fikk de gode klatreegenskapene man forventer fra en emtb.

Spesifikasjoner
Fox Factory demping, 150mm vandring fremme og 140mm bak. Shimano E8000 motor, Maxxis 2.8″ plussdekk, Shimano XT Di2 elektronisk gir, Shimano XT Trail M8010 bremser. Vekt rundt 21kg med pedaler.
Pris 69.990kr
Konklusjon
Pivot har her designet en gjennomtenkt sykkel hvor de gjør en god jobb med å optimalisere integrasjonen av batteri og motor. Styrerespons, giring, dempere og setepinne følges “thight“ og presist, ingen slark eller klunkelyder. Pivot har laget den mest allsidige og gjennomførte elektriske terrengsykkelen jeg har testet til dags dato.
Pluss
- Fin vekt og vektfordeling
- Flott utstyrt
Minus
- Upraktisk batteri-integrasjon