Devinci AC gx/nx er navnet på Devinci sin groveste emtb. Den er utstyrt med 500Wh batteri og Shimano E8000 motoren, les mer om motoren her. AC har hele 180mm vandring fremme og 170mm bak. gx/nx betyr at sykkelen er utstyrt med Sram girsystem, NX girskifter og GX bakgir. Dette er funksjonelt og rimlig utstyr som burde tilfredsstille de fleste. Om man ikke lar seg imponere av girsystemet så kan man heller ta en kikk på demperne. Gaffelen er en Fox Float Performance Elite Evol. Dette mener jeg er det mest fornuftige valget i Fox Float serien, god funksjon og bra med justeringsmuligheter. Og litt bedre pris enn toppmodellen Factory. Demperen bak er fra øverste hylle, en Fox DHX2 Factory med lettvekts stålfjær. Bremsene er et nytt bekjentskap for meg, og hva skal man si, Sram Guide RE gjorde jobben. De hadde god bremsekraft som var enkel å dosere, de fungerte fint på denne turen.

Utforsyklister bruker gjerne demper med fjær, dette er første gang jeg tester en såkalt «coil shock» på en stisykkel. Og det var en positiv erfaring. Det er enkelt å justere spennet på fjæra når man skal stille inn demperen. Og denne sykkelen hadde et veldig følsomt og aktivt bakhjulsoppheng som reagerte på små ujevnheter samtidig som det var god støtte i høy fart. Den tunge bakdemperen bidrar til å dra opp vekta på sykkelen, og det er helt greit. Man forventer at en stisykkel med 170-180mm vandring er laget for utforkjøringene og dermed har litt tyngre komponenter. Dagens tur var imidlertid av det mer varierte slaget – flatt, opp og ned. Klatringene gikk lekende lett og jeg tenkte ikke over sykkelens vekt i dette terrenget. Kanskje fikk jeg god hjelp av bakdemperen som fulgte terrenget godt. I det flatere partiet på turen var det endel smal sti hvor svingene kom tett. Her fikk jeg kjørt meg litt, man merker vekten når man hele tiden må legge sykkelen fra side til side og endre retning. Men dette er en terreng-type hvor stisykler med kortere vandring har sin styrke, og Devinci AC presterte godt med tanke på at det er en langbeint og grov stisykkel. Den lengste utforkjøringen kom mot slutten av turen, og her fikk Devinci AC virkelig vist seg frem. Utforkjøringen var ganske så bratt, og sykkelen bød på en fin kombinasjon av trygghet i raske svinger og lekenhet utfor kanter og hopp.

Jeg kan vel ikke skrive en test uten å si noe om geometrien. En styrevinkel på 65,5* er ganske slakt for en allsidig stisykkel, men helt normalt for en nedover-orientert sykkel. Det virker som et fornuftig valg. Kjedestagene på ca 450mm er etterhvert å anse som en normal lengde, det er et greit kompromis mellom støtte i motbakkene og lekenhet. Jeg testet både størrelse M og L, og det bekreftet for meg at valg av størrelse kan være vanskelig. Iallefall for oss som havner i mellom størrelser. Jeg på 181cm hadde tidligere en Merida eOne-Twenty i L. Denne føltes litt stor. Nå sykler jeg på en Pivot Shuttle i M, og etter noen små tilpasninger virker det veldig riktig for meg. Så da forventet jeg at Devinci AC i Medium skulle være riktig. Men neida, etter én tur er jeg ganske sikkert på at det er L som gjelder. Man kan lese og anta mye utfra en geometri-tabell, men det viser seg ofte at antakelsene ikke stemmer helt når man får testet sykkelen.

Spesifikasjoner
180mm vandring fremme, 170mm bak, Shimano E8000 motor, Maxxis Minion 2.8″ plussdekk, god bakdemper. Vekt 24+ kg.
Pris 55.000kr
Konklusjon
Devinci AC er en grov stisykkel som viser seg fra sin beste side når farten går opp. Men det betyr ikke at dette er en kjedelig sykkel i lavere fart. I bratte motbakker holder denne nok følge med det meste av elektriske stisykler. Dette var en hurtigtest, et førsteinntrykk av sykkelen. Hva som virkelig bor i den vet man først når man har brukt tid på å tilpasse sittestilling og demping.
Pluss
- Interessant og godt valg av demping
Minus
- Noe tung