Brede piggdekk for terrengsykler har eksistert i flere år, men det har nesten utelukkende vært 27,5″ dekk. Siden 2019 har flere og flere elektriske terrengsykler fått 29″ hjul, men piggdekk-produsentene fulgte dessverre ikke opp. Derfor hadde vi et eget hjulsett med brede 27,5″ piggdekk til vinterbruk. Vi syklet da med Suomi Fat Freddie 27,5×3.0″ bak og 45Nrth Wrathchild 27,5×3,0″ framme. Dette er en fin kombinasjon med et bredt bakdekk som bærer godt på snøen, og et litt smalere framdekk med meget godt grep på is. Denne kombinasjonen er referansen i denne testen. Video av testen finnes nederst på siden.
NB! Piikkisika 2,6″ som vi tester her heter nå Piikkisika 2,8″. Kjøper du dagens 2,6″ får du et smalere dekk enn det vi testet. Mer info her.

Nå begynner vi endelig å få et lite utvalg av bredere 29″ dekk, og vi har med 3 slike i denne testen. Det finnes en del såkalte «mullet» sykler med blandede hjulstørrelser, disse bruker 27,5″ hjul bak og 29″ framme. Og det finnes fortsatt sykler med 27,5″ fremme og bak. Derfor har vi med 3 27,5″ dekk i testen. Disse var også med i fjorårets piggdekk-test.

Dekkbredden måles først over sideveggene. Vi synes dette er det mest interessante målet. Det sier noe om dekkets volum, noe som er viktig ved sykling på løst underlag. Vi måler også bredden på det bredeste punktet, typisk mellom sideknastene. Alle dekk er målt på felg med 30mm innvendig bredde ved 20 psi. Du legger kanskje merke til at noen dekkbredder varierer fra fjorårets test. Dette skyldes forskjell i felgbredde. Alle dekkene i årets test kan med fordel brukes på felger med mer enn 30mm innvendig bredde.

Slik testet vi
Dekkene har blitt innkjørt og kjørt over flere uker, under varierende forhold. Men selve testingen har foregått i lave temperaturer med kald og tørr snø. Et dekk som fungerer bra på tørr snø er ikke automatisk like godt på fuktig snø. Men det er vanskelig å teste alle slags forhold, vi testet under de forholdene som var tilgjengelig de første ukene etter jul.

Løssnø, -10*C
Det kan være helt umulig å sykle i dyp, tørr og løs snø, nesten uansett hvor brede dekk du har. Vi var heldige på testens første dag, vi trakk opp i høyden og syklet på et godt lag pudder over et tynt skarelag. Under skaren var det mer løs og tørr snø. Det var skikkelig tungt å sykle under slike forhold, selv med elsykkel. Man bruker hele kroppen for å holde balansen og justere vektfordeling mellom hjulene. Men det er verdt det, for det er gøy!

Referansesykkelen med Fat Freddie 27,5×3,0″ bak og Wrathchild XL 27,5×3,0″ fremme gjorde det godt i denne testen, særlig bakdekket er overlegent. Suomi Piikkisika 29×2,6″ overrasket oss. Selv om det ikke kunne måle seg helt med Fat Freddie så fungerte det bra, og det fungerte bedre enn Wrathchild 3,0″ XL som framdekk.
Resterende dekk ble for smale, og vi oppdaget lite forskjell mellom dem.

Preparert tørr snø, -10*C
Tørr snø blir egentlig aldri hard, uansett hvor hardt man tråkker den. Vi syklet litt i en kort rundløype. Alle dekkene kom seg rundt uten store problem, men det var partier hvor alle de smaleste dekkene falt igjennom og satt spor. Det gikk greit med Piikkisika 2,6″ og Wrathchild XL 3,0″, men helt bra ble det bare med Suomi Fat Freddie 3,0″.

Akebakken, -10*C
Underlaget var hardere i akebakken. Kanskje herdes den litt av friksjonen fra akebrett og plogende skigåere. Her foretrakk vi de smalere dekkene. Schwalbe Ice Spiker Pro og 45Nrth Wrathchild 2,6″ dekkene hadde godt grep. Det føltes mer kontrollert takket være litt mindre dekkvolum. Særlig Wrathchild-dekkene, med sine definerte sideknaster var rå nedover. Alle dekkene klatret denne bakken godt, men det var Wrathchild med XL-piggene som utmerket seg. Her var det en fin såle som piggene grov seg godt ned i.

Opptråkket sti, -6*C
Det er ikke uvanlig å finne stier oppgått av turgåere og hundeluftere. Disse er sjelden designet for syklende, det er smale stier med dype hull både her og der. Er forholdene tørre og løse så er det bredest mulig dekk som gjelder. Både fremme og bak. Et bredt framdekk sklir ikke like lett ut om man sykler på kanten av stien.

Denne dagen var stien hard, både i midten og på kantene. Her var det lite hjelp med brede dekk, men vi satt pris på store hjul. Det er kanter og hull i stien, og de store hjulene hjelper oss å holde retningen over dette. Det er ganske slitsomt å sykle på slike smale stier. Man bruker mye kjernemusklatur på å holde balansen når man subber borti kanten på stien.
Suomi Piikkisika rullet fint over ujevnhetene. Men de smalere Wrathchild 29×2,6″ dekkene gav god følelse og tilbakemelding fra underlaget. Sykler man raskt på slike stier så foretrekker man kanskje Wrathchild 29″.

Resultat – tørr og løs snø
1. Suomi Fat Freddie 27,5×3,0″
2. Suomi Piikkisika 29×2,6″ TLR SL (nå 29×2,8)
3. 45Nrth Wrathchild 27,5×3,0″
4. 45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 120tpi / 45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 60tpi
6. Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5×2,6″ Liteskin
Resultat – hard snø
1. 45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 120tpi
2. 45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 60tpi
3. 45Nrth Wrathchild 27,5×3,0″ / Suomi Piikkisika 29×2,6″ TLR SL (nå 29×2,8)
5. Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5×2,6″ Liteskin
6. Suomi Fat Freddie 27,5×3,0″
Dette er vår rangering basert på hvordan vi ønsker å sykle på de aktuelle forholdene. Vi omtaler hvert enkelt dekk grundigere lenger nede på siden. .

Skøytebanen, -11*C
Tørr og litt ru is med felter av tørr snø. Dette er ikke det glatteste underlaget, samtidig kan det være utfordrende å få piggene til å gripe. Referansedekkene gjorde det ganske bra her, Wratchild 120tpi med XL-pigg har meget godt grep på is. Suomi Fat Freddie bakdekket er ikke imponerende, men man tåler litt dårligere grep bak enn framme.

Ingen slår Wrathchild 120tpi med XL-pigger, men Piikkisika plasserer seg på en delt andreplass sammen med Schwalbe Ice Spiker Pro. Wrathchild 60tpi plassererer seg rett bak disse.
Resultat – is
1. 45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 120tpi / 45Nrth Wrathchild 27,5×3,0″
3. Suomi Piikkisika 29×2,6″ TLR SL / Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5×2,6″ Liteskin
5. 45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 60tpi
6. Suomi Fat Freddie 27,5×3,0″
45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 120tpi XL
Bredde: 63mm (målt mellom dekkvegger ved 20psi på i:30mm felg), 252 konkave XL-pigger, ca 1.000g, kr 2.299

45Nrth sine dekk er ganske kostbare. De store XL-piggene som sitter på 120tpi utgaven stikker langt ut av dekket. Dette gir meget godt grep på is. Men det gjør også at det er lettere å miste pigger. Det er kun pigger på annenhver sideknast, og det merkes når man svinger hardt på isen. Grepet er for så vidt godt, men om man mister grepet i en sving så slipper det brått og det er vanskelig å hente seg inn.

Dette er ikke vår favoritt på løs snø. Det er et forholdsvis smalt dekk som flyter dårligere og er mindre retningsstabilt enn de bredere dekkene. Men vi liker dekket godt på hardere snø. Dekkmønsteret ligner på det vi finner på grove terrengdekk for sommerbruk. Dekket har en definert rad med sideknaster. Knastene er grove, og det er fin avstand mellom dem. Dermed pakker ikke snøen seg så lett på dekket. Vi har godt grep i svinger og god styrefølelse. Det gjør ikke noe om sålen er dekket med noen få cm med løssnø oppå. De grove XL-piggene gir meget bra grep også på skikkelig hard snø. Vi har tidligere hatt god erfaring med å sette opp Wrathchild slangeløst.
45Nrth Wrathchild 29×2,6″ 60tpi
Bredde: 63mm (målt mellom dekkvegger ved 20psi på i:30mm felg), 252 konkave pigger, ca 1.000g, kr 1.699

60tpi utgaven er noe rimeligere og har mindre pigger. De små konkave piggene gir ikke det samme grepet som XL-piggene. Samtidig er de ikke like lett å rive ut. Dekket er bedre egnet til mellomsesongene enn 120tpi XL utgaven. Importøren forteller at dette er dekket de anbefaler til elsykler. Vi antar det er fordi det holder bedre på piggene.
Forrige vinter testet vi 45Nrth Nicotine 29×2,35″ med 222 konkave pigger. Her var vi fornøyd med svinggrepet, men det var sparsomt med pigger midt på dekket. Vi så på dette som et fint dekk for delvis bare stier, som også kunne redde oss over isete parti. Nicotine produseres ikke lenger, det ser ut til å være erstattet av Wrathchild 60tpi. Wrathchild har 30 pigger mer, og det er godt med pigger midt på dekket. Wrathchild 60tpi er et fullverdig piggdekk som griper godt ved bremsing og akselerasjon.

Om man sykler aggressivt og lener sykkelen hardt over i svingene så merker man at det også her kun er pigger på annenhver sideknast. Vi mister grepet ganske tidlig. Men ettersom farten ikke er for høy så slipper dekket kontrollert. Det er fortsatt noe grep igjen når dekket begynner å skli sideveis, så vi kan fortsette å sykle svingen i en litt videre bue enn planlagt.
På samme måte som med Wrathchild 29×2,6″ 120tpi så er dette dekket litt smalt for sykling i løsere snø. 60tpi utgaven har det samme grove dekkmønsteret som gir godt grep i sving og god følelse med underlaget. Grepet på skikkelig hardpakket underlag er godt, men kanskje ikke like ekstremt som Wrathchild 120tpi med de grove XL-piggene. Vi har tidligere hatt god erfaring med å sette opp Wrathchild slangeløst.
Threads Per Inch
Tpi står for «threads per inch». Inni et dekk finner vi en struktur av sammenvevede nylontråder. Tpi forteller oss hvor mange slike nylontråder det er per tomme. Et høyere tall betyr at trådene er tynnere. Da får man gjerne et dekk som er mer fleksibelt og former seg bedre til underlaget. Men de tynnere trådene kan også gjøre dekket mindre motstandsdyktig mot punkteringer. Dekk med høyere tpi er gjerne dyrere. Vi opplever ikke at nylonstrukturen gjør Wrathchild 60tpi til et dårligere dekk. Forskjellene vi opplever skyldes nok størrelsen på piggene. Vekten er ganske lik for begge versjonene. Men det er ikke prisen, det er fint at 60tpi-utgaven er endel billigere.
Suomi WCX Piikkisika 29×2,6″ TLR SL 120tpi (nå 29×2,8″)
Bredde: 67mm (målt mellom dekkvegger ved 20psi på i:30mm felg), 408 spisse pigger, ca 1.300g, kr 1.549

NB! Dette dekket har byttet navn for -21/22 sesongen. Dekket vi testet heter nå 29×2,8″. Kjøper du 29×2,6″ får du et smalere dekk enn det vi testet!
Vi synes at 63mm brede dekk er litt i smaleste laget for sykling på løsere snø. Det var derfor gledelig å se at Piikkisika målte så mye som 67mm på en felg med 30mm innvendig bredde, ved 20 psi. Dette var ikke helt overraskende, Suomi har tidligere vist at de kan lage skikkelig brede piggdekk. Når et dekk er bredt så er det også høyt. Piikkisika er såpass stort at det ikke får plass i ramma på alle sykler med 29″ hjul. Det passet fint på 29er testsykkelen, Trek Rail. Dekket passer også i gaflene på begge testsyklene, Rockshox Yari og Fox 38.
Piikkisika finnes også i 29×2,25″. Vi har ikke testet dette, men en eier av dekket forteller oss at det måler nærmere 64mm på i:30mm felg. Suomi oppgir også at det finnes et 29×2,4″ dekk på sine nettsider. Vi tenkte umiddelbart at dette var et godt dekk for de som ikke har plass til 29×2,6″, men importøren forteller oss at dette dekket ikke finnes. Det er en feil på Suomi sine nettsider.
Piikkkisika 2,6″ er et godt dekk på løsere underlag. Det bærer ikke like godt som referanse-bakdekket, Suomi Fat Freddie 27.5×3,0″. Det er ikke store forskjeller, men vi opplever tilfeller hvor Fat Freddie bærer oss og ikke Piikkisika. Men Piikkisika er bedre i løsere snø enn referanse-framdekket, Wrathchild 27,5×3,0″. Suomi-dekket har mye større omkrets, det er dermed mer stabilt over spor i løssnøen. Piikkisika er faktisk litt bredere målt over sideveggene enn Wrathchild 3,0″. Suomi-dekket får dermed en stor dekkflate mot snøen, og det flyter bedre enn Wrathchild 3,0″.

På hardere underlag merker vi det store dekkvolumet. Dekket spretter litt mer over underlaget enn de smalere dekkene i testen. Piikkisika har et høyt antall pigger som sitter i ganske små knaster. Det er ingen grove sideknaster her. Dekket føles ikke veldig presist og stabilt når man kjører raske svinger på fast eller hard snø.
Piikkisika er blant de beste dekkene på is. Det er godt med pigger fordelt utover hele bredden av dekket. Piikkisika er like godt som Schwalbe Ice Spiker Pro her. Framdekket kan kan vandre litt sideveis om man kjører over ruglete og ujevn is, men det mister ikke grepet. Om man svinger litt for brått på isen vil dekket slippe gradvis og det er mulig å beholde kontrollen. Vi sykler ikke like rask på isen som med Wrathchild 120tpi XL. Men Piikkisika har godt grep, det føles forutsigbart og trygt.

Noen problem
Dette dekket har bokstavene “TLR” i navnet. Dette betyr Tubeless Ready, altså at dekkene kan settes opp slangeløst. Vi forsøkte dette, men vi ga til slutt opp. Væsken som skal tette dekket ved punktering lakk ut gjennom sideveggene. Vi etterpumpet og brukte dekket i en uke, men det lakk fortsatt. Suomi har hatt litt problem med produksjonen av de første dekkene. Vi har også noe sideveis kast i begge dekkene, men det var ikke ille og vi merket det ikke under sykling. Suomis nye eiere jobber med å forbedre produksjonen.
Et billigere Suomi Piikkisika
Det finnes også en billigere 60tpi variant av Piikkisika som kostet 1.349 kr når vi startet testen. Prisen er nå redusert til 1.099 kr, noe som er en god pris sammenlignet med konkurrentene. Denne utgaven har stiv kanttråd, det betyr at dekket ikke kan foldes, slik man ser på bildet over. Vektøkningen skal i følge Suomi være knappe 100g. Vi blir ikke overrasket om vi trives like godt med denne billigere utgaven.
45Nrth Wrathchild 27,5×3,0″ 120tpi XL
Bredde: 65mm (målt mellom dekkvegger ved 20psi på i:30mm felg), 252 konkave XL-pigger, ca 1.000g, kr 2.299

Dette er framdekket på vår referansesykkel. Som 29″ utgaven er også dette et dyrt dekk, og det er lett å rive ut de grove piggene. Isgrepet er like godt på dette dekket. Det griper godt og tåler god fart. Det slipper imidlertid brått, og det er vanskelig å hente seg inn igjen. Dekket har pigger i annenhver sideknast. Kanskje burde det hatt pigger i alle. Men vi snakker nå om skikkelig aggressiv sykling, vi er godt fornøyde med dekket slik det er.
Wrathchild er smalt til å være et 3,0″ dekk, men det er fortsatt blant de bredeste dekkene på markedet. Det måler kun 65mm over sideveggene på vår litt smale 30mm felg. Måler man over sideknastene får vi nærmere 72mm. Man kan med fordel bruke dette dekket på en felg med 35mm innvendig bredde eller mer. På grunn av det beskjedne dekkkvolumet flyter Wrathchild 3.0″ merkbart dårligere på løs snø enn Piikkisika 29×2,6″ og Suomi Fat Freddie 3,0″. Vi merker også at dette Wrathchild-dekket ikke er like stabilt som de nevnte dekkene i oppkjørt eller oppgått snø. Sykler vi over gamle fotspor så henger dekket seg lettere opp, dette skyldes nok hovedsakelig at dekkets rullediameter er mindre enn hos flere av konkurrentene.

Wrathchild 3,0″ fungerer godt på litt hardere snø, det har samme dekkmønster som de andre Wrathchild-dekkene. Grep i sving og ved klatring er godt. Også på dette underlaget foretrekker vi litt større dekk som ikke henger seg opp i hull og kanter. 29×2,6″ dekkene håndterer dette bedre.
Det finnes også et rimeligere 45Nrth Wrathchild 27,5×3,0″ 60tpi til 1.699 kr. Vi har ikke testet dette, men vi forestiller oss at det kan være et fint bakdekk fordi det ikke mister like mange pigger som 120tpi utgaven. Dette er et godt alternativ for de som ikke har plass til Suomi Fat Freddie 3,0″. Vi har tidligere hatt god erfaring med å sette opp Wrathchild slangeløst.
Schwalbe Ice Spiker Pro EVO Liteskin 27,5×2,6″
Bredde: 62mm (målt mellom dekkvegger ved 20psi på i:30mm felg), 344 spisse pigger, 1.000g, utgått og erstattet av «Ice Spiker Pro TLE DD»

Ice Spiker Pro fungerer merkbart bedre i løs snø enn de gamle 2,1″ og 2,25″ piggdekkene fra Schwalbe. Men det kommer til kort i denne testen. Ice Spiker Pro er det dekket i testen med minst kontaktflate mot snøen og kortest hjulomkrets. Med en bredde mellom sideveggene på kun 62mm er Ice Spiker Pro det smaleste dekket i testen, med minst volum. Det bærer derfor ikke så godt og det er mindre stabilt i løssnøen.
Dekket er mye bedre på hardpakket snø. Her Ice Spiker Pro har godt grep i klatringene og er ganske stabilt i svingene. Vi merker også at det relativt lille dekket ikke er like stabilt i opptråkket og ujevn snø. Ice Spiker Pro kan likevel være et godt valg. Sykkelen oppleves mer kvikk og leken med disse dekkene. Dette er et mer inspirerende og morsomt dekk på jevne, harde snøstier og hopp.

Schwalbe Ice Spiker Pro er blant de beste dekkene på is, kun slått av Wrathchild 120tpi med XL-piggene. Vi føler oss trygge på isen med Ice Spiker Pro.
Vi har hatt litt problemer med å sette opp Liteskin Evo-versjonen slangeløst. Det var noe lekkasje fra sideveggene, men det ble tett til slutt. Den nye versjonen av Ice Spiker Pro kalles “TLE DD”. TLE betyr Tubeless Easy, det skal etter sigende være enkelt å sette opp slangeløst. Ice Spiker Pro TLE DD er litt tyngre, med det er også billigere enn de andre dekkene i testen.
Suomi Fat Freddie 27,5×3,0″
Bredde: 73mm (målt mellom dekkvegger ved 20psi på i:30mm felg), 348 spisse pigger, 1.500-1.600g, kr 1.499

Dette er bakdekket på referansesykkelen, og det er et dekk vi liker godt til sykling på snø. Det er et skikkelig bredt dekk som ikke får plass i alle rammer. For oss som sykler en del i snø så har det vært viktig å ha en sykkel som har plass til dette dekket bak.
Dekket har sin styrke i løs snø. Kjører man på hard snø så merker man det store dekkvolumet, det spretter lett over ujevnheter. Vi har kjørt dekket på en smal 30mm felg i denne testen. Fat Freddie kan med fordel kjøres på felg med minimum 35mm innvendig bredde, gjerne mer. Det vil forbedre egenskapene på løs snø ytterligere. Som framdekk har det en nummen styrerespons, det føles ikke like trygt i raske svinger på litt hardere underlag. Dette er en av grunnene til at vi valgte Wrathchild 3.0 XL som referansedekk fremme.

En annen årsak er grep på is. Et dekk med 348 spisse pigger burde gripe godt på is. Men Suomi har tidligere slitt med produksjonskvaliteten. I våre Fat Freddie-dekk sitter piggene alt for dypt i knastene og is-grepet er for dårlig. Andre rapporterer om bedre grep på isen enn det vi opplever. Våre dekk sitter også ganske løst på felgen, det gjør at vi ikke er så glad i å sette dem opp slangeløst. Vi planlegger å skaffe oss et nytt sett og kjøre en ny test når Suomi får i gang produksjonen av Fat Freddie igjen. Suomi har hatt stopp i produksjonen etter at de gikk konkurs, men de er nå i gang med nye eiere. Suomi Fat Freddie var med i vår forrige piggdekktest, sjekk ut den om du vil vite mer om dekket.
Vi har nå testet et nytt sett med Suomi Fat Freddie, og de fungerer meget godt på is. Vi tenker at de presterer relativt likt Schwalbe Ice Spiker Pro og Suomi Piikkisika.
Kombinasjoner og testvinnere
Vi ble glade i kombinasjonen Suomi Piikkisika 29×2,6″ fremme og Suomi Fat Freddie 27,5×3,0″ bak på mullet sykkelen. Og vi likte Piikkisika fremme og bak på 29″ sykkelen. Disse to oppsettene er testvinnere. Dette er gode dekk for snøsykling som også har bra grep på is.

Ønsker man smalere dekk så ville vi vurdert 45Nrth Wrathchild 29×2,6″. På mullet-sykler kan man kombinere med Wrathchild 27,5×3,0″ bak. Man velger 120tpi-utgaven med xl-pigg om man ønsker det ultimate grepet på is, og 60tpi om man vil ha litt billigere og mer holdbare dekk. Vi ville vurdert 120tpi fremme og 60tpi bak. Trenger man ikke brede dekk så sparer man penger på å velge Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5×2,6″.

Video av testen
Endringer
(15.01.21) Suomi Piikkisika 29×2,4″ finnes ikke, feil på produsentens nettsider.
(21.01.21) Lagt til video
(okt. 2022) Lagt til info om Piikkisika
1 thought on “Test av brede piggdekk til terrengsykkel – 2021”
Comments are closed.