Moustache er en fransk produsent som oppkaller syklene sine etter ukedager. Denne sykkelen er oppkalt etter lørdag. Samedi Trail har 140mm dempervandring fremme og bak, og en geometri tilpasset allsidig stisykling. Den er ikke designet for de råeste utforkjøringene, da ser man heller på en av de andre Samedi-seriene, Race eller LT.
Utstyret på Samedi Trail 9 Carbon er funksjonelt og godt, men noen av komponentene er kanskje ikke helt hva man forventer å se i denne prisklassen. Denne sykkelen har et 11-delt XTR bakgir kombinert med SLX girskifter på styret. Jeg hadde foretrukket at både girveksler og girskifter var XT, dette vil gitt en litt annen brukeropplevelse og burde ikke øke prisen på sykkelen. Jeg liker følelsen av XT-skifteren bedre, og den har mulighet til å gire flere gir i slengen, i begge retninger. Sykkelen har en Bosch Performance CX motor. Det er et par år siden jeg brukte Bosch-motor, og den nye Performance CX er en fin motor. Jeg kunne levd fint med denne, selv om den kan være litt vanskelig å bruke på sti på det høyeste assistansenivået. Det er vel uansett ikke så vanlig å bruke «Turbo» modus på knotete sti. Dekkene er fra Maxxis og heter Rekon+ 2.8″. Sykler du mye på løst underlag så kan det være en fordel å bytte fremdekket til noe litt grovere, f.eks Minion DHF eller Minion DHR ll. Det tar litt tid før Magura Trail Sport bremsene blir skikkelig innkjørt. Men vær tolmodig, de blir etterhvert fine bremser med god bremsekraft.

Det er sjeldent positivt å finne et ukjent navn på bakdemperen. På denne demperen står det Moustache, og jeg har ikke hørt om dempere fra Moustache før. Men mine antakelser ble gjort til skamme umiddelbart. Dette er en god demper som fungerer utmerket godt på en allsidig stisykkel. Alle modellene i Trail-serien ser ut til å ha denne demperen. Demperen og opphenget til bakhjulet fungerte såpass godt ved tråkking at jeg aldri hadde behov for å låse bakdemperen. Dempegaffelen er en Fox Float Performance 34. Dette er en god gaffel, men det er den billigste i Float-serien, og man kunne kanskje håpet på en dyrere modell i denne prisklassen. Men dette er altså en sykkel med karbonramme, og det fordyrer sykkelen betraktelig. Moustache har prioritert ramme over fancy utstyr. Og det er nok et godt valg. Samedi Trail 9 C strl Medium er oppgitt til 21,9 kg, antakelig uten pedaler, og med dekk som er satt opp slangeløst. Testsykkelen i størrelse Large veide 22,9 kg med pedaler og slanger i dekkene. Dette er ikke oppsiktsvekkende lett, men det er ganske lett til å være en sykkel med Bosch Performance CX motor. Sykkelen føles til tider lettere enn hva vekta tilsier.

Sykkelens geometri bærer preg av at den er utstyrt med Bosch-motor. Kjedestagene (fra senter av krank til senter av bakhjul) er noe lenger enn på de fleste sykler med Shimano-motor. Men Samedi Trail har de korteste kjedestagene jeg har sett på en sykkel med brede pluss-dekk og Bosch Performance CX motor. Og 465mm kjedestag-lengde fungerer på denne sykkelen. Jeg opplevde aldri at geometrien hemmet meg, det var overraskende lett å løfte fremhjulet i fart. Styrevinkelen på 67,6* er ikke spesielt slak etter dagens standard. Men om fokuset ikke er nedoversykling så kan det være en fordel at ikke vinkelen er for slak. Sykkelen er presis og rask i styringa. Denne styrevilligheten, sammen med det lave tyngdepunktet, bidrar til at sykkelen føles kvikk og håndterbar når svingene kommer tett. Sykkelen føles også relativt rask og tråkkvillig på flatene.
Etter å ha sett på sykkelens spesifikasjoner så hadde jeg noe dempede forventninger. Men min oppfatning av sykkelen endret seg etter å faktisk ha syklet på den. Dette er en allsidig og kvikk sykkel som fungerer strålende til variert stisykling. Vil man ha en sykkel med Bosch Performance CX motor så ville jeg hatt denne høyt oppe på lista. Den fortjener også å være på lista selv om man ikke har motor-preferanser. Synes man at 70.000kr er mye penger så er det greit å vite at Moustache lager en Samedi 27 Trail 7 Carbon også. Trail 7 C er en litt billigere sykkel, men det ser ut til å være velfungerende komponenter på denne og.

Konklusjon
Dette er en allsidig og kvikk sykkel som fungerer strålende til variert stisykling.
Pluss
- Overraskende kvikk og allsidig stisykkel
Minus
- Litt rart valg av girkomponenter
- Kort vandring på setepinne