emtb.no - elektriske terrengsykler emtb.no - elektriske terrengsykler

Vurdering av krankmotorer for elsykkel

(Oppdatert 28.08.19) Denne teksten vil bli utvidet med omtale av flere motorer etterhvert som jeg får testet dem. Jeg skriver mest om hvordan motorene fungerer på sti. Det er de knotete/tekniske stiene som skiller, særlig når man tester med høy motorkraft. Mange motorprodusenter tilbyr programvareoppdatering til motorene sine. Det betyr at motorene kan endre karakter og egenskaper etter jeg har testet den. Dermed kan ting som stemmer i dag være galt om et år. Et eksempel er Walk Assist på 2016 Bosch Performance CX. Denne var nærmest ubruklig, men den ble veldig bra etter en programvareoppdatering et par år senere.

Oversikt:
Bosch Performance CX (2020)
Bosch Performance CX (2016-2019)
Dyname 3.0 for Rocky Mountain (2018)
Giant Syncdrive Pro (2017-2019)
Impulse 2.0 (--> 2016)
Panasonic X0 (--> 2018)
Shimano Steps E8000 (2017)
Specialized 2.1 RX (2019)
Yamaha PW (--> 2016)
Yamaha PW-X (2017-2019)




Bosch Performance CX

<< tilbake til oversikten
Bosch sin motor for stisykling heter Performance CX. Den har et veldig lite krankdrev på rundt 15 tenner og kan ikke brukes med fremgir. Med innvendig giring går krankdrevet 2,5 runder for hver runde pedalene tar. Vekt ca 4kg, testet 2018.

Test




Yamaha PW

<< tilbake til oversikten
Motor | Yamaha Yamaha har laget motorer for elsykkelbruk lenge, men det er ikke mange år siden de dukket opp på terrengsykler på det europeiske markedet. Når motoren dukket opp var den sterkere enn Bosch sine modeller og den kunne brukes med to vanlige krankdrev og fremgir. For meg holder det lenge med ett krankdrev fremme på en elektrisk stisykkel og jeg synes det er en uting at mange sykkelprodusenter velger å leve Yamaha-sykler med 2 drev og gir fremme. Man får ikke noe særlig lettere gir på en sykkel med fremgir fordi Yamaha-motoren ikke tillater noe mindre enn 32t drev. Og jeg trenger ikke de tyngste girene på en slik sykkel, det er sjelden jeg tråkker over 25km/t på flatene og sjelden mye over 30km/t i nedoverbakker. Men til alt annet enn stisykling så kan det være en fordel med flere drev fremme.

PW tilbyr 4 forskjellige assistansenivåer. Motoren slår raskt inn, men den er ikke like rask til å gi full kraft som Bosch-motoren, dermed unngår man situasjoner hvor sykkelen skyter avgårde. Men denne motoren er ikke like god i situasjoner hvor man vil løfte fremhjulet og sykle opp eller utfor en kant, Det virker som motoren noen ganger øker kraft-bidraget mens fremhjulet er på vei opp, slik at man risikerer å tippe bakover. For meg oppleves det litt uforutsigbart når denne økningen av kraft-bidrag skjer. Dette er problematisk på høyeste assistansenivå og det hjelper å gå ned til nest øverste. Men jeg opplever nest øverste nivå hos Yamaha PW som noe svakere enn nest øverste hos Bosch Performance CX, og for meg som er avhengig av motorhjelp på mine sykkelturer så ønsker jeg mest mulig assistanse. Jeg ender derfor opp med å bruke Yamaha mest på høyeste nivå, så får jeg heller tilpasse sykkelteknikken til motoren. Det er lettere å dosere motorkraften på Yamahamotoren når man sykler i vanskelig terreng, skyvet man får når motoren slår inn varer ikke like lenge her som på andre motorer, og motorkraften avtar raskt når man reduserer kraften i tråkket. Med litt trening kan Yamaha-motoren brukes nesten utelukkende på høyeste assistansenivå på sti, det får jeg ikke til med Impulse og Bosch. Starter man fra null i en bratt bakke så får man nesten umiddelbart hjelp av motoren. Man kan også skru assistansen helt av, da oppleves en sykkel med Yamaha PW-motor som relativt lett å sykle, man merker ikke mye motstand fra drivverket.

I motsetning til Bosch Performance CX er Yamahaen sterkest ved litt lavere tråkkfrekvens. Liker man å tråkke raskt (80-100 pedalomdreininger pr minutt) så forsvinner mye motorassistanse uansett hvilket assistansenivå man velger. Det kan være slitsomt å sykle i lett terreng og oppleve at motoren til stadighet slår inn og kutter. Om man er avhengig av motorhjelpen og vil belaste kroppen minst mulig så er det en fordel å ligge på lavere tråkkfrekvens. Yamahaen trives godt mellom 50 og 70 pedalomreininger/minutt og kan by på en litt roligere sykkelopplevelse.

Yamaha PW er ikke optimalt konstruert og syklene blir normalt bygget med forholdsvis lang avstand mellom krank og bakhjul. Dette resulterer som regel i mindre lekne stisykler, men de blir gjerne stødige og stabile. Testet 2016.




Impulse 2.0

<< tilbake til oversikten
Motor | Impulse 2.0 Impulse har blitt levert på sykler fra Univega, Kalkhoff og Focus her i Norge. Motoren jeg testet har girsensor som kutter motorkraft ved giring. Motoren har krankdrev av normal størrelse og ingen intern giring slik Bosch har, dermed er den ganske lett å sykler med når motoren er av. Etter hva jeg kan se leveres Impulse-motoriserte sykler kun med ett drev fremme, noe jeg synes er til det beste.

Systemet tilbyr 3 forskjellige assistansenivåer. Det er litt for få nivåer og jeg finner ikke et nivå jeg trives med, det høyeste blir for sterkt og det midterste for svakt. Motoren er sterk når den slår inn og akselererer raskt, på samme måte som Bosch Performance CX. Det oppleves som skyvet varer litt lenger på Impulsemotoren. Det gjør motoren behagelig å akselerere og sykle raskt med. Men på sti ønsker man ikke alltid at skyvet skal vare så lenge, man kan havne i situasjoner hvor sykkelen gir gass når man helst ønsker lav fart for å forsere hindringer. Sensoren for girskift oppleves til tider alt for rask til å kutte og pausen kan bli vel lang. Sammenlignet med Yamaha oppleves ikke Impulse 2.0 like responsiv på kraften som puttes inn. Motoren oppfører seg mer som Bosch Performance CX med tanke på pedalrespons og at den leverer kraft ved høyere tråkkfrekvens. Man kan skru motorassistansen helt av, da oppleves en sykkel med Impulse 2.0 som relativt lett å sykle, man merker ikke mye motstand fra motoren.

Jeg vil si Impulse egner seg godt til alt annet enn teknisk krevende stisykling. Den er generøs med kraften og man kan sykle effektivt med minimal belastning av kroppen. Impulse-systemet omfatter ofte en større batteripakke enn hva som levere med Bosch og Yamaha, dermed kan man kjøre på høyeste motornivå og fortsatt ha god rekkevidde. Det kan hende jeg er litt for streng med Impulse 2.0. Jeg har kun testet den på én sykkel, det er alltids mulig at motoren er bedre integrert/konfigurert på andre sykler.

Impulse 2.0 tillater sykklprodusentene å lage sykler med kort avstand mellom krank og bakhjul. Dette gjør det enklere for produsenten å lage lekne stisykler med geometri lik en moderne vanlig stisykkel. Testet 2016.




Yamaha PW-X

<<
tilbake til oversikten
Den forrige utgaven av Yamaha sin motor, PW, fikk kritikk for at den ikke ga noe særlig assistanse over 75 tråkk pr minutt, dette er ikke en unormal høy tråkkfrekvens. Jeg synes også det kunne være vanskelig å beregne hvordan motoren slår inn når man begynner å tråkke. Dette er forbedret i 2017 utgaven. Motoren kan fortsatt bruke med både ett og to tannhjul fremme (krankdrev). Systemet har 5 forskjellige assistansenivåer. Motoren utstyres normalt med et krankdrev på 38 tenner. Vekt rundt 3.1kg, testet 2019.

Test




Shimano Steps E8000

<< tilbake til oversikten
E8000 har ett drev fremme, normalt med 34 tenner, av typen som holder ekstra godt på kjedet. Drevet er laget av stål og er dermed ganske slitesterkt. Motoren er kompakt og gjør det enklere for sykklprodusentene å lage sykler med geometri som ligner en moderne konvensjonell stisykkel. Vekt ca 2.9kg, testet 2018.

Test




Panasonic X0

<< tilbake til oversikten
Motoren har 4 assistansenivå. Motoren assisterer villig opp til 26km/t, deretter reduseres bidraget og blir borte ved 27km/t. På enkelte sykler er denne motoren utstyrt med et krankdrev med 29 tenner. Dette kan være litt lite om man ønsker å tråkke mye over 27km/t. Motoren er forholdsvis kompakt og veier 3.7kg, testet 2018.

Test




Giant Syncdrive Pro

<< tilbake til oversikten
Denne er basert på Yamaha PW-X, motor og batteristyring er laget av Giant. I enkelte av assistansenivåene har Syncdrive Pro litt høyere maks motorkraft og gir noe mer motorassistanse ved høyere tråkkfrekvenser. Giant leverer motorne med et krankdrev på 36 tenner, dette synes jeg er en fin størrelse på en stisykkel med de nye, store kassettene. Dette er en kompakt motor med et krankdrev med 32 tenner. Den har 3 assistansenivå som kan tilpasses via en mobil app. Motoren er produsert av Brose, men motor og batteristyring er utviklet av Specialized. Vekt rundt 3.1kg, testet 2019

Test




Specialized 2.1 RX

<< tilbake til oversikten
Dette er en kompakt motor med et krankdrev med 32 tenner. Den har 3 assistansenivå som kan tilpasses via en mobil app. Motoren er produsert av Brose, men motor og batteristyring er utviklet av Specialized. Vekt ca 2.9kg, testet 2019

Test




Dyname 3.0 for Rocky Mountain

<< tilbake til oversikten
Dette er en litt annerledes motor hvor man bruker en helt vanlig krank. Kjedet går via motordrevet før det føres til krankdrevet. Dyname 3.0 føles veldig naturlig, den følger kraften i tråkket og gir ingen utjevning av tråkket eller ekstra skyv etter man har sluttet å tråkke. Vekt nærmere 4kg, testet 2019.

Test




Bosch Performance CX (2020)

<< tilbake til oversikten
Bosch har oppgradert Performance CX motoren for 2020. Det lille krankdrevet er byttet ut med et drev av normal størrelse. Det ser ut til at de fleste produsenter velger krankdrev med 34 tenner. Den nye motoren er betydelig lettere og mer kompakt. Det bygges sykler med god rammegeometri rundt denne motoren. Vekt ca 2.9kg, testet 2019.

Test