Sykkeltester Tester

Hurtigtest: 2020 Whyte E-150 RS

Dette er en meget interessant sykkel, og det er særlig rammegeometri og tyngdepunkt som gjør at den skiller seg ut.

Whyte er et britisk sykkelmerke som importeres av Flytsti. Vi tar turen til Nøtterøy for å prøvesykle den elektriske stisykkelen Whyte E-150 RS. Dette er en meget interessant sykkel, og det er særlig rammegeometri og tyngdepunkt som gjør at den skiller seg ut. Styrevinkelen på 65* er slakk og fin, setevinkelen på 75* er bratt men ikke ekstrem. Kjedestagene er kun 440mm lange. Normale og moderne tall så langt. Men krankhushøyden på 330mm er uvanlig lav, hvilke utslag vil det gi?

2020 Whyte E-150 RS geometry

Uvanlig batteri-integrasjon

Whyte har valgt å integrere batteriet i ramma på en litt uvanlig måte. Det store 625Wh batteriet stikkes inn i underrøret fra undersiden. Bosch Performance CX motoren er tiltet oppover for å gjøre plass for batteriet. Batteriet skrus fast med flere skruer, dermed tar det fort noen minutter å ta det ut. Fordelene med denne løsningen er at man får et lavt tyngdepunkt. Samtidig sparer man både vekt og kostnader. Sykkelen veier ifølge Whyte 24,2kg uten pedaler, så noen stor vekt-gevinst har det ikke blitt. Men prisen er god. 68.930kr for en sykkel med den nye Bosch-motoren, stort batteri og topp komponenter er bra. Særlig med tanke på at kronekursen er svært ufordelaktig for øyeblikket. Se en test av Bosch-motoren her.

Whyte E-150RS test

Opp ukjente stier

Truls fra Flytsti guider oss rundt på ukjente stier på Nøtterøy. Innledningsvis sykler vi smale skogsstier i et ganske flatt terreng og syklene kjennes normale. Vi bruker anledningen til å fininnstille demperne. E-150 RS har demping fra Rockshox, Lyric fremme og Deluxe bak. Begge er toppmodellene «Select+». Og girsystemet er også fra øverste hylle. Sram X01 Eagle har 12 gir og er paret med den rimeligere NX 11-50t kassetten. Dette er en tung kassett som kommer fra et billigere girsystem. Og det synes jeg er fint. Alle drevene er av stål så det er en mer slitesterk kassett som ikke koster så mye å bytte ut når den er utslitt.

Vi møter etter hvert på motbakkene. Det er lite lange bakker her, men det er noen skikkelig bratte kneiker. Sykkelen klatrer selvfølgelig godt, men de forholdsvis korte kjedestagene krever at vi beveger oss litt over sykkelen for å holde framhjulet på bakken. Og i de steinete partiene merker vi at krankhushøyden er lav. Er man vant til å tråkke rett over steinrøysa på en sykkel med høyt krankhus så må man justere teknikken sin litt med denne sykkelen.

Whyte E-150RS test

Og ned

Og det er det verdt! Etter noen minutter med klatring står vi nemlig på toppen av en utforkjøring. Det er smalt her også, og røttene har en lei tendens til å gå på langs av stien. Heldigvis er det ikke bare røtter her, det er stein også. Vi lar guiden sykle først mens vi blindt følger sporvalget hans på de ukjente stiene. Her er det bratte skrenter og raske, rufsete svinger. Og sykkelen trives godt. Den holder oss trygt oppe mens vi forserer tekniske partier. Sykkelen er stødig i svingene. Vi har følelsen av å sitte lavt, mer inni enn over sykkelen. Vi gir det lave krankhuset mye av æren for dette. Whyte E-150 RS gir en følelse av trygghet som vi ikke hadde forventet å finne i en allsidig stisykkel med moderat vandring.

Whyte har to emtb-modeller. E-180 er den grove nedover-orienterte sykkelen mens E-150 skal være kvikkere og mindre grov. Og joda, den er kvikk på de flate partiene. Vi flyter på svingete stier og snidder trær vekselvis på høyre og venstre side. Mye takket være de korte kjedestagene er dette en kvikk sykkel på flat sti. Men vi må jobbe for moroa, vi merker at dette ikke er av de letteste stisyklene.

Whyte E-150RS test

Neste utforkjøring er slakkere og mer åpen og igjen føles sykkelen kvikk og leken. Demperen bak jevner ut det steinete underlaget og vi nærmest flyter nedover med mesteparten av vekta på bakhjulet. Det grove Maxxis High Roller ll bakdekket har solide «Double Down» sidevegger som bidrar den stødige og myke følelsen.

Konklusjon

Whyte E-150 RS er en ganske så kvikk stisykkel som er overraskende kapabel og leken i utforkjøringene. Jeg gir det lave krankhuset og det lave tyngdepunktet mye av æren for dette.

Spesifikasjoner

Pris: 68.930 kr
Vekt: 24,2 kg – oppgitt av produsent, uten pedaler

2020 Whyte E-150 RS sp
%d bloggers like this: