Sykkeltester Tester

Test: 2020 Specialized Levo SL Comp Carbon

En ny kategori elektriske terrengsykler er i ferd med å etableres. Disse er lettere fordi de har litt mindre batteri og motorkraft.

En ny kategori elektriske terrengsykler er i ferd med å etableres. Disse er lettere fordi de har litt mindre batteri og motorkraft. Specialized lanserte nylig en slik sykkel, den nye Levo SL med 29″ hjul og 150mm vandring. Testsykkelen er en Levo SL Comp Carbon. Dette er den billigste modellen med karbonramme og den veier ca 18,5kg uten pedaler. At den er den billigste modellen betyr riktignok ikke at den er direkte. Med dagens svake kronekurs havner denne på 75.999 kroner. Går du for innstegsmodellen med aluminiumsramme blir prisen 6.000 kroner lavere.

Så, er den sterk?

Jeg var veldig spent på hvor mye assistanse man får fra en slik mindre kraftig emtb. Sykkelen er utstyrt med en ny motor som heter Specialized SL 1.1. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 35Nm. Motoren yter respektable 240 Watt kontinuerlig effekt. Dette er jo ikke langt unna de 250 Wattene som de kraftigere elsyklene yter. Jeg var derfor spent når jeg satt meg på sykkelen første gangen og oppsøkte nærmeste motbakke. Og joda, når man sykler rolig og lar motoren gjøre mesteparten av jobben så får man god hjelp. Jeg holder uanstrengt følge med turkameraten som har en kraftigere Bosch Performance CX motor på sin sykkel. Dette virker veldig lovende. Også i skikkelig bratte klatringer på sti er det god hjelp i motoren, vi kommer opp over alt uten å slite oss ut.

Specialized SL 1.1 motor
Specialized SL 1.1 motoren

Plutselig bestemmer jeg meg for å legge inn et tyngre gir og tråkke til for å se hva motoren er god for. Og det er da man merker forskjellen mellom denne og de kraftigere emtb-motorene. SL 1.1 gir ikke et kraftig skyv som sender sykkelen av gårde, slik de andre motorene gjør. Nei, denne motoren har gitt maksimal effekt hele veien og den har ikke noe mer å gi. De kraftigere motorene kan yte over 500W i korte øyeblikk, den lille Specialized-motoren er begrenset til 240W også i spisseffekt. Og prøver man å legge inn et litt tungt gir slik at tråkkfrekvensen blir lav så merker man også at dette er en mindre kraftig motor.

Et godt kompromiss

Og det er helt greit, jeg synes det er et godt kompromiss. Det er viktig at motoren kan assistere effektivt i bratte partier, så kan jeg heller ofre kraftig akselerasjon og akseptere at jeg må gire litt oftere enn jeg er vant til. Heldigvis har Specialized valgt å utstyre sykkelen med et 12-delt girsystem med 11-50t kassett, så man har godt utvalg i lette gir. Girsystemet er forøvrig Sram NX Eagle.

2020 Specialized Levo SL test

Man merker tydelig at motoren er svakere om man forsøker å ta i gang i en bratt bakke. Man må bevege pedalene litt før motoren aktiverer. Og når den slår inn så er tråkkfrekvensen så lav at man ikke får mye hjelp. En annen ulempe med motoren er at den ikke oppleves så raffinert i Turbo, altså høyeste motorassistanse. Det oppleves som at motoren forsøker å dra seg opp i turtall uten at man selv legger så mye kraft i tråkket. Det er vanskelig å kontrollere farten. Når motoren når ønsket turtall vil den aktivere og deaktivere om hverandre, det er ikke særlig komfortabelt. Motoren trenger konstant motstand å jobbe mot i Turbo-modus. Reduserer man til Trail-moduset oppleves motoren veldig bra.

På sin kraftigere motor har Specialized noe de kaller Shuttle Mode, et modus som gir maksimal motorkraft uten at man trenger å tråkke så hardt. Dette skal få deg mest mulig uthvilt opp bakken slik at du er klar for utforkjøringen. Jeg har inntrykk av at Specialized SL 1.1 oppfører seg slik når man sykler i Turbo. Vil du at motoren skal oppføre seg pent og samtidig gi god kraft ville jeg tatt fram Mission Control appen og justert opp styrken på Trail. Så kan heller Turbo være forbeholdt de bratteste bakkene.

Vil du vite mer om motoren kan du se denne videoen.

Batteri

Specialized har valgt et lite batteri med 320Wh kapasitet på Levo SL. Det er grenser for hvor små batteri man kan bruke på en emtb. Små batteri har begrenset evne til å levere mye strøm i korte øyeblikk. Takket være den svakere motoren kan Levo SL brukes med en liten rekkeviddeforlenger på bare 160Wh. Jeg synes rekkevidden med det integrerte batteriet er grei, men det er en fordel at man kan utvide batterikapasiteten med et lite og lett ekstrabatteri som bare veier rett over 1kg. Under testen syklet vi 8km og nesten 400 høydemeter med det lille ekstrabatteriet. Nesten utelukkende i Turbo-modus. Ryttervekt var omtrent 80kg inkludert utstyr. Batteriet var ikke helt tomt, men man merket at motoren ikke ga like mye kraft på slutten.

Specialized rekkeviddeforlenger
Rekkeviddeforlengeren ser ut som en drikkeflaske.

På stien

Specialized Levo SL er altså overraskende sterk i motbakkene. Men den er ikke designet for å være en motbakkespesialist. Man må lene seg godt frem for å holde framhjulet på bakken. Dette skyldes i stor grad kjedestag-lengde, altså avstand mellom krankaksling og senter av bakhjulet, som kun er 437mm. Dette er meget kort for en emtb med 29″ hjul.

2020 Specialized Levo SL geometri

Det er i mindre ekstremt terreng at Levo SL virkelig får vist seg frem. Den lavere vekten gjør at sykkelen oppleves annerledes enn de kraftigere elektriske terrengsyklene. Det er så enkelt å håndtere sykkelen. Vi hopper og leker uanstrengt rundt på stien. Joda, man kan sykle slik på en tyngre emtb også. Men det er enklere å sykle slik på Levo SL, den inviterer og inspirerer til en mer leken kjørestil. Av alle emtb’er jeg har syklet er dette den som minner mest om en stisykkel uten motor.

2020 Specialized Levo SL test

Utfor

I de virkelig bratte og grove utforkjøringene henger Levo SL litt etter. Den oppleves ikke like trygg og stabil som de kraftigere emtb’ene. Den er nok litt mindre stabil fordi den er lettere. Men den er heller ikke designet for harde utforkjøringer. Fox 34 Rhythm gaffelen flekser litt og den greier ikke følge underlaget så godt når hindringene blir store og farten høy.

Fox Float DPS Performance demperen gjør en bedre jobb med å håndtere bakhjulet. Dessverre endte vi flere ganger opp med å kjøre med demperen halvveis låst. Rammen er designet slik at demperen stikker ut litt på venstre siden. Bryteren stikker ut til venstre når den står i åpen posisjon, dermed er det fort gjort å komme borti bryteren med venstrebeinet slik at den dyttes til «medium» posisjonen. Dette oppdager man gjerne i bunnen av utforkjøringen, når man lurer på hvorfor sykkelen fungerte så dårlig. Hadde dette vært min sykkel hadde jeg vurdert å fjerne hele bryteren og kjøre konstant i åpen posisjon. Det fungerer fint for meg som sjelden tråkker over 25km/t.

Det er ikke slik at sykkelen er dårlig i grove uforkjøringer, men man får ikke den stabiliteten og trygge oppførselen som man er vant til fra en emtb. På tross av at det kunne være litt skummelt, satt vi veldig gode tider i test-utforkjøringene med Levo SL. I mer normale utforkjøringer er sykkelen leken og inspirerende.

2020 Specialized Levo SL test

Konklusjon

Specialized Levo SL er en meget interessant sykkel. Slike mildere elektriske terrengsykler inspirerer oss til å sykle på en litt annen måte enn vi gjør på de tyngre syklene. Det koster så lite å svinge hit og dit og lete etter små kuler å hoppe på. Og når vi leker slik savner vi aldri ekstra motorkraft. Ikke en gang i de bratteste motbakkene er savnet av en kraftigere motor særlig sterkt. Selv om motoren ikke er av de raskeste til å slå inn så opplever vi aldri at sykkelen holder oss tilbake. Levo SL er kvikk og lett å håndtere.

Spesifikasjoner

Specialized Levo SL Comp Carbon: 75.999kr
WEIGHT: Veid til 18,5kg uten pedaler. Rekkeviddeforlenger-batteriet er veid til 1,06kg inkl kabel.
FRAME: FACT 11m full carbon, Integrated down tube battery, 148mm spacing, 150mm of travel
FORK: FOX RHYTHM 34 FLOAT 29, GRIP damper, 51mm offset, 2-position sweep adjust, 15x110mm, 150mm of travel
REAR SHOCK: FOX FLOAT DPS Performance, 3-position adjustment, 52.5x210mm, Rx Trail Tune

SADDLE:Bridge Comp, Hollow Cr-mo rails, 155/143mm
SEATPOST: X-Fusion Manic, 34.9mm, S: 125mm, M/L: 150mm, XL: 170mm
FRONT BRAKE: SRAM Guide R, hydraulic disc, 200mm
REAR BRAKE: SRAM Guide R, hydraulic disc, 180mm
DERAILLEUR: SRAM NX Eagle, 12-speed
SHIFTER: SRAM NX Eagle, trigger, 12-speed
CASSETTE: SRAM NX Eagle, 12-speed, 11-50t
CRANKSET: Praxis, forged M30, custom offset
CHAINRINGS: SRAM X-Sync Eagle, 94 BCD, 30T

RIMS: Roval Traverse 29, hookless alloy, 30mm inner width, tubeless ready
FRONT HUB: Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 28h
REAR HUB: Specialized Turbo, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 28h
FRONT TYRE: Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 29×2.3″
REAR TYRE: Eliminator, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 2Bliss Ready, 29×2.3″
MOTOR Specialized SL 1.1, custom lightweight motor
UI/REMOTE: Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth®
BATTERY: Specialized SL1-320, fully integrated, 320Wh

%d bloggers like this: