Sykkeltester Tester

Test: 2020 Orbea Wild FS H25

For 2020 er Wild FS oppdatert. Den har fått ny rammegeometri og nytt utseende og den har blitt en mye mer interessant sykkel.

Wild FS modellen har vært med oss noen år, men den har aldri helt slått an. I alle fall ikke her til lands. For 2020 er Wild FS oppdatert. Den har fått ny rammegeometri og nytt utseende. Den har blitt en mye mer interessant sykkel som også selger mye bedre. Prisen er en annen grunn til at sykkelen er interessant. I en tid hvor den norske krona har blitt meget svak er det ikke lenger en selvfølge å finne gode elektriske stisykler til under 50.000kr. Wild FS H25 selges nå for 46.000kr. Unaas, som importerer og forhandler Orbea, sier at prisene vil variere gjennom året ettersom valutaen endrer seg.

Test | 2020 Orbea Wild FS H25

Utstyr

For å holde prisen lav har Orbea kuttet litt her og der. Den har de meget gode Shimano MT520 bremsene med 4 stempel i hver kaliper. Men de har valgt billige RT30 bremseskiver, og på bakhjulet sitter det en «liten» 180mm bremseskive. Bremsekraften er likevel god. Girsystemet er det nye 12-delte fra Shimano. Bakveksleren er XT og skifteren på styret er SLX. Men Orbea har valgt en billigere kassett fra Sunrace. Kassettene fra Shimano krever bakhjul med «micro-spline nav». De nye 12-delte Shimano-gruppene er presise og tåler giring under belastning. Giringen på Wild FS er dessverre ikke like presis, og giring under belastning fungerer ikke så godt. Dette skyldes Sunrace-kassetten. Jeg vil si at giringen fungerer omtrent som på fjorårets 11-delte Shimano SLX. Ikke så ille altså. Og Orbea har nok spart inn en del kroner på å velge denne kassetten som fungerer med det gamle, «vanlige» navet.

Dekselet til batteriet virker også ganske billig, og det kan være litt knotete å få inn batteriet. Det går en del kabler inni ramma, disse ligger løst og holdes på plass av en fleksibel plastplate. Om disse beveger på seg kan de komme i veien slik at det blir vanskelig å putte batteriet inn i ramma. Da kan man dra litt i kan man dra litt i kablene i toppen av ramma slik at kablene legger seg på riktig plass.

Test | 2020 Orbea Wild FS H25

Også mye bra

Men Wild FS er ikke en sykkel full av snarveier. Den har styre, stem og holker fra Race Face. Og den har gode dekk fra Maxxis. Nærmere bestemt Minion DHF fremme og Minion DHR ll bak. Begge er 29×2,6″ med EXO+ sidevegger og den gode 3C gummiblandingen. Alt dette er ting som det er lett å nedprioritere, men Orbea slår til med overraskende gode komponenter her. Motoren er Bosch Performance CX med det store 625Wh batteriet. Se en test av motoren her. Dempegaffelen er den helt nye Rockshox 35 RL Gold 160mm. Dette er en litt billigere gaffel som er å finne på mange innstegsmodeller i år. Demperen bak er den litt mer påkostede Fox Float Performance EVOL.

Testsykkelen i størrelse Large har god justerbar setepinne med 150mm vandring som standard. Vær oppmerksom på at denne setepinnen er såpass lang at syklister med innvendig beinlengde (inseam) på under 86-87cm bør vurdere å velge en setepinne med 125mm. Dette er et valg man kan gjøre når man bestiller sykkelen.

Test | 2020 Orbea Wild FS H25

Geometri

Den nye Wild FS har en moderne og fin rammegeometri med setevinkel på 76* og styrevinkel på 65.5*. Kjedestag-lengden på 455mm er nærmest blitt standard for sykler med 29″ hjul. Krankhushøyden på 345mm er passe lav, man har fortsatt grei bakkeklaring slik at man ikke slår pedalene i bakken altfor ofte. Testsykkelen i størrelse Large har et reach mål på 455mm. Det er ikke veldig langt, og Orbea Wild FS er nok litt liten i størrelsen. Og det har sin forklaring, sykkelen kommer kun i 3 størrelser. Den minste er en Small/Medium, ut fra tallene å dømme er dette en litt stor størrelse Small. Det finnes også en størrelse XL.

På stien

Orbea Wild FS klatrer godt. Kjedestaglengden og den litt bratte setevinkelen gjør at rytteren plasseres godt fremme på sykkelen og man kan sykle bratte motbakker uten at framhjulet mister bakkekontakten. Krankhus-høyden er stor nok til at man enkelt kan klatre i grovt terreng. På flatere stier kan man tenke seg at en sykkel på 25kg (uten pedaler) ikke er av de kvikkeste. Egenskapene som gjør Orbea Wild FS god i motbakker kan også gjøre den tung og treg på flat sti. Men Wild FS gjør slike antakelser til skamme. Med en akselavstand på 1.232mm er testsykkelen en litt kompakt størrelse Large. Dette gjør sykkelen overraskende kvikk og villig på flate og svingete stier. Joda, det finnes kvikkere sykler, men Wild FS presterer godt til å være en litt tung sykkel med 160mm dempervandring.

Test | 2020 Orbea Wild FS H25

Og den er relativt kvikk i utforkjøringene også. Det er ganske enkelt å løfte forhjulet når man sykler over hindringer, eller utfor kanter. Og den kvikke styringen gjør det enkelt å justere linjevalget sitt. Men mest av alt oppleves Wild FS stødig og trygg. Man kan sykle rett over ganske store hindringer takket være store hjul og slakk styrevinkel. Den nye Rockshox 35 RL Gold gaffelen er ikke av de mest raffinerte og følsomme, men den er solid og den henger med over rufsete underlag.

Konklusjon

Orbea Wild FS H25 beviser at man fortsatt får kapable stisykler til under 50.000kr. Det er en stabil sykkel som kjører godt både opp og ned, samtidig er den overraskende kvikk på flatere partier.

Video av testen

Spesifikasjoner

Pris: 45.999kr
Ramme: ORBEA WILD Full Suspension 2020 Hydroformed Alloy 160mm Travel Boost 12×148
Motor: Bosch Gen4

Demper: Fox Float DPS Performance Trunnion 3-Position Evol LV custom tune 205x65mm
Gaffel: RockShox 35 Gold RL Crown adjust Q15x110 DebonAir e-MTB 160mm
Styre: Race Face Aeffect 35 20mm Rise 780mm
Stem: Race Face Aeffect 35mm interface
Girskifter: Shimano SLX M7100
Bremser: Shimano MT501 BR520 Hydraulic Disc
Kassett: Sun Race CSMZ80 11-51t 12-Speed Metalic E-bike
Bakveksler: Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus
Kjede: KMC e12 Turbo Silver

Hjul: Orbea Tryp 30c Disc Tubeless ready
Dekk: Maxxis Minion DHF 2.60″ 120 TPI FB 3C Maxx Terra Exo+ TR
Dekk: Maxxis Minion DHR II 2.60″ 120 TPI FB 3C Maxx Terra Exo+ TR
Setepinne: OC2 Dropper 31.6mm
Sete: Selle Royal Vivo

Motor BOSCH Performance CX Cruise (25km/h) BDU450CX
Batteri BOSCH Powertube 625Wh Horizontal BBP290 DUAL BATTERY
Display BOSCH Performance Purion
Lader Compact Charger 2A (100-240V) Worldwide
Vekt: Veid til 24,98kg uten pedaler

%d bloggers like this: