Nye eOne-Sixty 9000 er en pen sykkel. Den er tilsynelate lik 2020-modellen, men det er noen viktige endringer. Den er utstyrt med Shimano sin nye motor, og med et større og tyngre 630Wh batteri. Vi forventet derfor at sykkelen skulle føles tyngre og tregere enn fjorårets modell. Men vi synes ikke at 2021 modellen var merkbart mindre kvikk og leken. Vi ble derfor litt overrasket når vi slang sykkelen på vekta. Den veide 24kg inkl pedaler og slanger. Det er rundt 1kg tyngre enn den rimeligere 2020 eOne-Sixty 8000. Vektøkningen skyldes det store batteriet, tyngre dekk samt en grovere gaffel. I tillegg har sykkelen fått en lykt fremme. Utover dette er det meste likt. Rammegeometrien er den samme. Drivverk og bremser er fortsatt fra Shimano. eOne-Sixty 9000 har komplett 12-delt Shimano XT gruppe.

Lys
Lezyne E115 er en nyere og kraftigere utgave av Lezyne E80 som jeg tidligere har testet. Lykten er ikke en kraftig lykt for rask stisykling i mørket. Likevel hjelper den godt når man sykler en litt for lang tur en høstkveld og blir overrasket av mørket. Jeg har tidligere tenkt at en elektrisk stisykkel ikke trenger den slags fastmontert ekstrautstyr. Men etter å ha testet en sykkel med lykt i fjor høst så er jeg glad for å se lykt på nye eOne-Sixty! Joda, den kunne vært litt enklere å slå av og på, det blir litt trykking i menyen hver gang. Shimano burde endre på det i en fremtidig programvare-oppdatering. Dette er uansett bra!

Ny motor
Den viktigste endringen på 2021 eOne-Sixty, og de fleste andre elektriske terrengsyklene fra Merida, er den nye Shimano EP8 motoren. Og dette er en fin motor! La oss begynne med det negative først. Det er noe ulyd fra motoren. Det er en klikkelyd når motoren griper krankdrevet. Denne lyden hører man ofte når man triller ned utforkjøringer på rufsete underlag. Utover dette har jeg bare positive ting å si om EP8. Den er kraftigere enn den gamle E8000, dette merker man hovedsakelig når man sykler med lav tråkkfrekvens. I tillegg er det lite lyd når man tråkker, og motoren har blitt mindre og lettere. Det er mye å si om EP8, les mer i denne testen av motoren.

Og nytt batteri
Endelig får man større batteri fra Shimano. Det nye 630Wh batteriet veier 3,53kg og er betydelig større enn det gamle 500Wh batteriet. Det har vært utfordrende for Merida å få plass til batteriet i ramma. I rammestørrelse Extra Small fikk de ikke plass til batteriet, så den leveres med 500Wh batteri. Størrelse Small og Medium leveres med det store batteriet, men de har måtte ofre litt av rammebeskyttelsen på underrøret. Faller man med sykkelen kan man risikere at gaffelen slår inn i det øvre festet for batteridekselet. Merida valgte dette kompromisset for å få plass til batteriet. Man får kjøpt nye fester om man skulle ødelegge det, og rammen skal ikke ta skade av dette. Denne problemstillingen gjelder ikke for de to største rammestørrelsene, Large og Extra Large.

Fortsatt kvikk, enda tryggere
2021 Merida eOne-Sixty 9000 er omtrent like kvikk og leken som den lettere 8000-modellen fra 2020. Motoren skal ha sin del av æren for dette. Sykkelen føles kvikk i frasparket og reagerer raskt når man justerer kraften i tråkket. Den nye eOne-Sixty 9000 føles tryggere og mer stabil i utforkjøringene enn den gamle modellen. Joda, den har en dyrere gaffel, den nye Fox 38 Performance Elite. Jeg liker denne gaffelen godt og den gir god kontroll over sykkelen i rufsete utforkjøringer.

Sykkelen leveres med Maxxis-dekk. Som i fjor er det Assegai 29×2,5″ fremme og Minion DHR II 27,5×2,6″ bak. Men for 2021 bruker de dekk med kraftigere dekkstamme, Maxxis kaller dette Double Down. Man kan kalle disse for lette utfor-dekk. Dekkene spretter ikke like mye over hindringer som lettere dekk kan gjøre. De bidrar til stabilitet og god kontroll i utforkjøringene.

Bør man oppgradere?
Jeg synes 2020 Merida eOne-Sixty 8000 var en kvikk og engasjerende stisykkel som var overraskende kapabel utfor. Jeg vil beskrive den nye modellen litt annerledes. 2021 Merida eOne-Sixty 9000 er en imponerende sykkel som er virkelig kapabel nedover. Samtidig er den like kvikk og engasjerende som den alltid har vært. Så, bør man oppgradere om man allerede eier en 2020-modell? Dette er dyre sykler, og de fleste av oss kan ikke bytte hvert år. Den gamle E8000 er fortsatt en sterk motor, og det er ingen ulyder fra den i utforkjøringene. Den nye EP8-motoren byr på bedre kontroll i Boost, det høyeste assistansenivået. Men mange sykler mest i Trail-moduset, da oppleves forskjellen mellom motorene noe mindre. Savner du lenger rekkevidde og en mer kapabel sykkel i utforkjøringene? Da bør du vurdere en 2021-modell. Ellers er 2020-modellen lettere, og den er fortsatt en meget god sykkel.
Spesifikasjoner
Pris: 100.000kr
Vekt: 24 kg inkl pedaler
FRAME SIZE XS, S, M, L, XL
SHOCK FOX Float DPX2 Elite
FORK FOX 38 Elite eMTB+ Air
BRAKES Shimano XT
CHAINWHEEL Shimano CRE80-12-B
DERAILLEUR (R) Shimano XT RDM8100 Shadow+ 12
SHIFTERS Shimano SL -MT800-IL / Shimano XT M8100 12
FREEWHEEL Shimano M8100
HANDLEBAR MERIDA EXPERT eTR
WHEELSET DT Swiss Spline HX1501 ONE 30 boost
TIRES Maxxis Assegai / MINION DHR II DD
DRIVE UNIT Shimano EP8
BATTERY Shimano E8036 630Wh / Shimano E8035 504Wh for XS only
DISPLAY Shimano SC-EM800