Sykkeltester Tester

Test av 2021 BESV TRS 1.1

Denne gangen tester vi et for oss ukjent merke, BESV. Dette er et merke som forhandles av Birk Sport. BESV eies av Darfon, som igjen eies av PC-selskapet Asus. Darfons leder er angivelig sykkelinteressert, og selskapet er en godkjent tredjepartsleverandør av batterier til Shimano motorsystem. Det betyr at autoriserte Shimano-verksted også håndterer service og garanti på Darfon-batteri.

Vi har som vanlig laget en video av testen, vi sier mye av det samme i videoen som i artikkelen. Se videoen, eller les videre under.

God pris

Og BESV har selvfølgelig et Darfon-batteri. Kapasiteten på 500Wh imponerer nok ingen, likevel synes vi det er greit at sykkelen ikke har større batteri. Det holder både prisen og vekten nede. BESV TRS 1.1 koster 42.900kr, og det synes vi er en god pris. For noen få år siden jaktet vi på den første kapable elektriske stisykkelen til under 40.000 kr. Vi fant den egentlig ikke, og siden har prisene skutt i været, takket være blant annet råvaremangel og leveringsproblem. Derfor er vi ganske overrasket over å se en sykkel med den gode Shimano EP8 motoren og integrert batteri til en såpass god pris nå.

BESV TRS 1.1 batterideksel

Utstyr – snarveier?

Så hvordan kan BESV levere en så billig sykkel? Har de jukset litt eller tatt noen snarveier? Joda, de sparer penger på å velge et mindre batteri. Men 500Wh var normal størrelse for bare to år siden. Ellers er sykkelen godt utstyrt. Shimano XT 12-delt girsystem er noe av det bedre og dyrere på markedet. BESV har ikke «jukset» og valgt en billigere skifter, det står XT på den óg. Ifølge spesifikasjonene er demperen en Rockshox Monrach RT3. En god demper, men en utgående modell. På sykkelen sitter det en Rockshox Deluxe Select+. Vi vet ikke hva som er riktig, og det betyr ikke så mye. Begge er uventet gode på en sykkel i denne prisklassen.

Vi er ikke like begeistret for Rockshox 35 Gold RL gaffelen. Den er fullt brukbar til skikkelig stisykling, men vi skulle ønske BESV hadde prioritert litt annerledes. Vi hadde akseptert et billigere girsystem for å få en dyrere gaffel. Dekkene er heller ikke våre favoritter. Vi liker Maxxis Minion DHF og DHR ll, men den hardere 2C gummiblandingen mangler litt grep på våte stier. Vi tenker at 3C gummiblandingen er et bedre valg her til lands.

Den justerbare setepinnen har 125 mm vandring på rammer i størrelse Medium og Large. Dette er helt greit. Noen vil nok ønske seg mer, men vi opplever sjelden at setet er i veien. Bremsene er Shimano MT420. Dette er en vanlig brems i prisklassen under ca 55 tusen, og den byr på god bremsekraft, takket være 4 stempel per kaliper. Vi synes bremsehendelen er litt lang, og det blir vanskelig å bruke den med bare én finger. Men greit nok, vi kan ikke be om mer i denne prisklassen.

Geometri

BESV TRS 1.1 geometri

BESV TRS kommer kun i 3 størrelser; S, M og L. Kjedestagene er ikke altfor lange med sine 450 mm. Kombinert med den ikke altfor slakke styrevinkelen på 66,5* og litt kortere dempegaffel, blir ikke akselavstanden særlig lang. Akselavstanden på testsykkelen, i størrelse Large, er 1220 mm. Dermed føles ikke sykkelen spesielt stor. Er du rundt 185-190 cm lang blir kanskje BESV TRS i størrelse L litt liten. Men den var fin for oss på 181-183 cm.

På stien

BESV TRS 1.1 på Synnfjell

Vi kan nesten ikke huske sist vi testet en sykkel med 27,5″ hjul framme og bak. Det er også lenge mellom hver gang en testsykkel har en dempegaffel med mindre enn 160 mm vandring. BESV TRS har 140 mm vandring bak og 150 mm framme. Og den har altså 27,5″ hjul. Sykkelen får derfor en ganske lav front. Dette bidrar til at BESV TRS 1.1 klatrer godt. Joda, et større framhjul øker fremkommeligheten på stien, det kan være en fordel på grov sti. Men TRS 1.1 har god geometri og sittestilling til å håndtere bratte motbakker. EP8-motoren fra Shimano bidrar også til gode egenskaper i motbakkene. Motoren gir god kraft og er samtidig enkel å kontrollere.

Og sykkelen er like god på flatere sti. De små hjulene og den moderate akselavstanden gjør at TRS 1.1 oppleves kvikk og leken. Dette er mer en stisykkel enn en nedoversykkel. Likevel trives den godt i utforkjøringene. BESV TRS 1.1 er designet mer for lek enn for toppfart i bratte unnabakker.

Konklusjon

BESV TRS 1.1 er den billigste sykkelen vi har testet de senere årene. Og det er absolutt en kapabel stisykkel. TRS 1.1 har en meget god motor og flere andre komponenter av overraskende høy kvalitet, og den har ingen store mangler.

BESV TRS 1.1

Spesifikasjoner

Pris: 42.900 kr
Vekt: ca 23,9 kg uten pedaler

%d bloggers like this: