I fjorårets artikkel om «året som gikk og året som kommer» hadde jeg en ganske ullen påstand om at 2019 blir året hvor «elsykkelen finner seg selv». Og slik ble det. De foregående årene har produsentene prøvd å designe elektriske terrengsykler som ligner mest mulig på konvensjonelle terrengsykler, og det har vært en god trend. De elektriske terrengsyklene var for få år siden noen merkelige kreasjoner med alt for stor avstand mellom senter av bakhjul og senter av krank (kjedestaglengde), alt for kort avstand mellom sete og styre (overrørlengde) og alt for høyt plassert krankhus. I 2017 dukket det opp endel sykler med forbedret rammegeometri, og i 2018 så vi elektriske terrengsykler med kjedestag som var like korte som på konvensjonelle sykler.
Men i 2019 ble jakten på kortere kjedestag avblåst. Specialized lanserte sin nye Levo med 455mm lange kjedestag, dette er rundt 10-15mm lenger enn mange konkurrenter. Flere produsenter hadde tilsynelatende kommet frem til at elsykkelen ikke skulle ha akkurat samme geometri som andre terrengsykler. Og jeg er enig. Elsykler klatrer godt, det er en god idé å ivareta denne egenskapen når man designer en ny ramme, da forsøker man å finne et kompromis mellom egenskaper opp og ned.

Den mest lekne emtb’en jeg testet av de kommende 2020 modellene var Merida eOne-Sixty. Denne har kjedestaglengde på 440mm, og det oppleves ganske kort. 2020 eOne-Sixty er en kapabel stisykkel som er betydelig bedre i utforkjøringene enn sin forgjenger. Men man ofrer noe stabilitet nedover. 2020 Trek Rail har litt lengre kjedestag på 448mm, og denne sykkelen oppleves hakket tryggere utfor samtidig som den fortsatt oppleves ganske så kvikk og leken. Det er selvfølgelig mer enn bare kjedestaglengde som betyr noe for sykkelens kjøreegenskaper. Men jeg sitter igjen med inntrykket av at sykler med kjedestaglengde kortere enn 440mm blir veldig spesialiserte, dette er sykler for folk som vet hva nøyaktig hva de vil ha.
I 2018 så vi tegn til at de brede 27,5+ hjulene ikke lenger var enerådende på elektriske terrengsykler. Og i år ble dette ganske tydelig. Produsentene har lansert sine 2020 modeller de seneste månedene, og det er langt mellom nye modeller med 27,5×2,8″ dekk fremme og bak. Mange av 2020 syklene kommer med 29″ hjul og litt smalere 2,6″ brede dekk. Den økte hjulstørrelsen er også litt av forklaringen på at jakten på enda kortere kjedestag er avblåst. Men 29″ hjul er ikke enerådende for kommende sesong. Noen sykler lanseres med 27,5″ felger og 2,6″ brede dekk. Og noen sykler lanseres med 29″ hjul fremme og 27,5″ hjul bak. Og noen sykler lanseres med de gamle 27,5×2,8″ plusshjulene, dette er gjerne sykler som er ment for mindre agressiv sykling.

Blir elsyklene lettere?
Det var ikke bare jakten på tradisjonell stisykkel-geometri som stoppet opp i 2019, jakten på lettere sykler møtte samme skjebne. Mange produsenter leverer sykler med større batteri i 2020. Bosch lanserte oppdaterte utgaver av sine motorer, og de lanserte et nytt og større batteri med 625Wh kapasitet. Så godt som alle sykkelprodusentene som bruker Bosch har valgt å selge sine eMTB’er med dette store batteriet i 2020. Og forbrukerne ser ut til å akseptere den økte vekten. Det viser seg at mange lever fint med en elektrisk terrengsykkel med god rekkevidde som veier rundt 24kg. Men, man sparer både penger og vekt på å velge en elsykkel med det gamle 500Wh batteriet, og flere produsenter tilbyr fortsatt dette.
Det er ikke bare den økte batterikapasiteten som drar opp sykkelvekta. Stort sett alle nye 2020 modeller har integrert batteri. Dette krever ekstra forsterking av ramma og bidrar til økt vekt og kostnad. Jeg har tidligere foretrukket utvendig batteri. Hvorfor betale mer for en tyngre sykkel med innvendig batteri som egentlig ikke var så mye penere? Flere av de gamle integrerte batteriene var såpass store at syklene fikk alt for grove og kraftige underrør og jeg synes ikke de så særlig mye bedre ut. Men, det har forandret seg nå. Specialized sine nye 500Wh og 700Wh batteri for 2019, Shimano sitt nye 2020 500Wh batteri og Bosch sine nye batteri for 2020 er slankere og mer kompakte. Dermed synes jeg rammene har blitt mye penere, de ser mer normale ut. Jeg har lagt lite vekt på utseendet, men det er i ferd med å endre seg. Jeg er mer positivt innstilt til å betale noen få tusen ekstra for en av disse nye syklene med innvendig batteri. Så får det heller være at vekta går litt opp. Men jeg tror ikke jakten på lavere vekt er avlyst, den er bare utsatt.

Det største som skjedde i 2019
Bosch sin lansering av 2020 motor og batteri var nok det største som skjedde i 2019. Ikke fordi motor og batteri var milevis bedre enn alt annet, for det var de ikke. Bosch hang litt etter, den gamle motoren var tung og vanskelig å designe en god ramme rundt. Bosch hentet inn konkurrentenes forsprang med den nye motoren. Det er en fin motor, men de har ikke overgått konkurrentene i stor grad. Nei, dette var en stor greie fordi det førte til så mange nye sykler. Produsentene som samarbeidet med Bosch har ventet på denne motoren, og nå kunne de endelig lansere sine nye elektriske terrengsykler. Store produsenter som Trek, Cannondale, Cube og Mondraker leverte kraftig forbedrede sykler. Og de var ikke de eneste, Scott erstattet Shimano-motorer med Bosch på enkelte modeller. Moustache, Orbea, Haibike, Focus og mange flere har lansert nye og oppgraderte modeller.
Hva med 2020?
Det ble lansert mange nye 2020-modeller i år, så da blir det vel færre nyheter neste år? Nei, jeg tror ikke det blir stille. Det ble gjort store fremskritt med rammegeometrien når Shimano lanserte sin E8000 for tre år siden. E8000 er fortsatt like lett og kompakt som sine konkurrenter, men flere av konkurrentene har nå mer stillegående og kraftigere motorer. Shimano var tidlig ute med app-støtte og mulighet for å tweake motorassistansen, men den oppleves litt utdatert. Andre produsenter har mer fleksible motorer og enklere app-tilkobling. Det er mye som tyder på at det kommer en ny Shimano-motor i 2020. Kan Shimano nok en gang flytte grensene? Ja, de kan det. Det gjenstår selvfølgelig å se om de greier det, jeg forventer en sterkere og mer stillegående motor som forhåpentligvis er litt lettere og kanskje litt mer kompakt. Og minst like viktig, jeg forventer oppdatert app og motor-programvare. Og hva skjer når det dukker opp en ny motor? Jo da dukker det opp mange nye elsykkel-modeller med denne nye motoren. Det kan godt hende det dukker opp andre nyheter og. Det er vel på tide at Rocky Mountain oppdaterer sin motor. Og da må de kanskje oppdatere sine elektriske terrengsykler også?
1 thought on “Slik var 2019 – slik blir 2020”
Comments are closed.