Introduksjon og test av nye Trek Fuel EXe alu

Introduksjon og test av nye Trek Fuel EXe alu

For ganske nøyaktig ett år siden lanserte Trek en ny lettvekts-emtb med karbonramme. Den fikk en mild og støysvak TQ-motor og et avtakbart 360 Wh batteri. 2023 Trek Fuel EXe føltes så naturlig og anonym på stien. Naturlig fordi motoren knapt var hørbar. Naturlig fordi motoren aktiverte og deaktiverte nærmest umerkelig. Og anonym i den forstand at de færreste kunne se at dette var en elektrisk stisykkel.

Se vår video der vi tester Fuel EXe 8 XT, eller les videre under.

Aluminiumsrammene har samme geometri som karbonrammene. De nye syklene har også den samme brikken for justering av rammegeometri, en såkalt «Mino-link chip». Sykkelen leveres originalt i Lav innstilling. Da får man en Styrevinkel på rett under 65* og setevinkel på knappe 77*. Sammen med de 440 mm lange Kjedestagene får vi en akselavstand på 1.248 mm i størrelse L. Det passer fint for oss som er rett over 180 cm høye.

2024 Trek Fuel EXe geometri

    


Fuel EXe 5 – lettvekter i en lavere prisklasse

Med aluminiumsramme blir Fuel EXe betydelig billigere. Den billigste modellen, Trek Fuel EXe 5, koster 68.499 kr. Ønsker du å oppleve naturen på en fin sykkel, en mer anonym elektrisk terrengsykkel, så er Fuel EXe 5 et godt alternativ.

2024 Trek Fuel EXe 5
2024 Trek Fuel EXe 5

Den litt spinkle Rockshox Recon Silver-gaffelen med 150 mm vandring er ikke av de mest stabile i høy fart. Og X-Fusion Pro2 med 140 mm vandring er en relativt enkel demper. Men Tektro 745-bremsene og det 12-delte Shimano Deore girsystemet er solid. Bontrager Gunnison-dekkene i størrelse 29×2,4″ er ukjente for oss. De ruller nok bedre enn de griper, og de forsterker inntrykket av at dette er en sykkel mer for tur og kos og mindre for fart og spenning.

To Fuel EXe 8

Foretrekker du fart og spenning på sti så velger du en av de to Trek Fuel EXe 8 modellene. Begge kommer med god demping fra Fox, en Rhythm 36 150 mm gaffel og Performance Float X demper med 140 mm vandring. Fuel EXe 8 modellene kommer med Bontrager XR5 Team Issue 29×2.5″ dekk både fremme og bak.

Trek Fuel EXe 8 XT

Den rimeligste av de to åtterne er Fuel EXe XT til 86.999 kr. Shimano Deore M6120 er gode bremser med 4 stempel i hver kaliper. Girsystemet er Shimano XT 12-delt, vi er glade for å ha Shimano XT girskifteren på styret.

Trek Fuel EXe 8 GX AXS

For 93.499 kr får man Fuel EXe 8 med det nye elektronisk Sram GX AXS Transmission girsystemet. Dette er et 12-delt gir som festes i sykkelramma uten bruk av girøre. Også her får man bremser med 4 stempel, denne gang er det DB8 fra Sram.

En test av Trek Fuel EXe 8 XT

I forkant av lanseringen fikk vi anledning til å teste en Fuel EXe 8 med Shimano XT mekanisk girsystem. Så, hvor lett er egentlig Fuel EXe alu? Svaret var 20,5 kg, uten pedaler. Dette er ca halvannen kg tyngre enn toppmodellen Fuel EXe 9.9 AXS. Er det så lett da, hører denne til i kategorien «superlight emtb»?

Trek Fuel EXe 8 XT
Trek Fuel EXe 8 XT

Vel, jeg mener de aller færreste elektriske lettvekts-syklene er superlette. De få syklene som nærmer seg 16 kg er superlette. Resten kaller jeg bare lettvekts-sykler, milde lettvektssykler. Og joda, 20.5 kg er lett til å være en emtb. Samtidig finnes det sykler med stort batteri og kraftig motor som ikke veier veldig mye mer. Men disse er ikke «milde». De bråker mer og har en motor som kraftig farger sykkelopplevelsen.


Orbea Rise fra Unaas

    


Rask opp?

Må en rask emtb ha en kraftig motor? Det er i alle fall en fordel når det går oppover. Trek Fuel EXe henger etter i motbakkene når resten av følget har sykler med kraftige motorer. Men Fuel EXe er meget rask i motbakkene sammenlignet med en analog stisykkel. Alternativt kan man ta det rolig, sykle i «analog-tempo» og komme uthvilt til toppen. Trek Fuel EXe har uansett lange nok kjedestag og bratt nok setevinkel til at man kan sykle opp skikkelig bratte bakker.

Trek Fuel EXe 8 XT i motbakke

Rask bort!

25 km/t på flat sti er ikke særlig raskt, i alle fall ikke om stien går relativt rett frem. Det er ikke mye hjelp i en kraftig motor når man sykler over motorkutt-hastigheten. Da er det bedre med en lett motor med lite indre motstand, en motor som er enkel å tråkke.

Vi testet TQ HPR50 motoren i fjor.

De ikke alt for grove eller myke Bontrager XR5 TI dekkene ruller godt. Det er uvant for oss å jage så mye i hastigheter over 25-26 km/t, og det er gøy! Trek Fuel EXe er en mild emtb som inspirerer oss til å gjøre jobben selv når forholdene ligger til rette. Joda, aluminiumssykkelen er tyngre en Fuel EXe karbon, men har jeg det mindre morsomt nå? Jeg får ikke sammenlignet dem side om side, men jeg har den samme følelsen på aluminiumsvarianten. Dette er inspirerende, intenst og gøy.

Trek Fuel EXe 8 XT i flatere terreng

Nedover da?

I utforkjøringene får jeg en følelse av at Fuel EXe 8 er minst like rask som Fuel EXe 9.9 AXS Carbon. Kan det være at 8’ern faktisk er raskere? Kanskje fører den økte vekta til en tryggere opplevelse utfor? Fuel EXe 8 føles så stabil og holder greit følge med grovere elektriske tungvekts-sykler i raske utforkjøringer. Det må sies at vi syklet knusktørre stier. Bontrager XR5-dekkene hadde kanskje hemmet sykkelen noe på våte og glatte stier.

Trek Fuel EXe 8 XT nedover

Et gjensyn med «haltemodus»

Vi hadde nesten glemt denne, men Fuel EXe 8 minnet oss på haltemodus, eller «limp mode». Produsenten vil forhindre at vi går strømtom, derfor låses sykkelen i lav motorassistanse ved 10% gjenværende batterikapasitet. Det kan sikkert være kjekt å få muligheten til å komme seg hjem med noe motorassistanse. Ganske lite assistanse faktisk. Men vi fulgte med på gjenværende km på skjermen og planla turen deretter. VI skulle ønske det var mulig å utnytte mer av batteriet før sykkelen går i “haltemodus”.

Konklusjon

Dette er ikke en grov enduro-orientert sykkel, men vi må si at den er god i utforkjøringene. Fuel EXe er først og fremst en allsidig stisykkel med moderat dempervandring. Den er virkelig i sitt ess på raske stier, stier der motorkraften har kuttet for lengst. I motbakkene hadde jeg foretrukket Fuel EXe over en hvilken som helst analog-sykkel. Men den er ingen gratis-billett i klatringene, slik de tyngre elektriske stisyklene er.

Aluminiumsutgaven av Fuel EXe minner mye om karbonvarianten. Joda, den er merkbart tyngre når vi løfter den opp på sykkelstativet. Men bankkontoen vil også være merkbart fullere om man velger alu over karbon. Vi synes det er flott at Trek tilbyr sin milde lettvekts-emtb i lavere prisklasser. Det gjør at flere får oppleve hva denne kategorien har å by på. Men vi savner en litt rimeligere og fornuftig utstyrt Fuel EXe 7.


    


Nyheter Sykkeltester Tester