Test av Elife X – fulldempet emtb

Test av Elife X – fulldempet emtb

Elife er navnet på en butikk på Sinsen i Oslo. Her har de solgt egenutviklede elsykler i flere år. Elife X har 160 mm vandring fremme og 150 mm bak. Dette er deres første fulldempede elektriske terrengsykkel. Sindre hos Elife forteller at de selv har stått for det visuelle designet av alle deres rammer, det gjelder også rammen på den fulldempede stisykkelen vi tester.

Sykkelen er laget for å være blant de sterkeste syklene på markedet. De har i utgangspunktet laget en såkalt «SUV» sykkel, og den kraftige Haibike Flyon Allmtn har vært målestokken. Elife X er ikke fullt så kraftig. Men den er betydelig lettere, og betydelig billigere!

Utstyr som kan vedlikeholdes

Elife har også fått utviklet en ny versjon av Bafang M600-motoren. En stor fordel med Bafang-motorene er at det finnes reservedeler til dem. Elife forteller at de tenker bærekraft når de designer sykler. Deres motorer kan vedlikeholdes, uten at man mister garantien. Motorene kan åpnes opp og smøres, og utslitte deler kan byttes. Dette kan ikke gjøres på de motorene vi vanligvis sykler med, fra Bosch, Shimano, Yamaha, m.fl.

Bafang M600S med 38t krankdrev

Motor fra Bafang

Motoren er altså en Bafang M600S, utviklet for Elife. Den er basert på Bafang M600, en motor som ikke tilfredsstiller det europeiske regelverket for elsykler. Men M600S er lovlig, og den er fortsatt en meget kraftig motor. Elife oppgir den til 105-115 Nm, avhengig av hvilken programvare den leveres med. Til stisykling anbefales en programvare som gir ca 105 Nm. Men man kan be om å få 115 Nm om man ønsker. Takket være 48V systemet gir motoren god kraft selv ved høy tråkkfrekvens. Dette er den kraftigste motoren vi har syklet med.

Magneten for fartssensoren er av typen som skrus fast i en eike.

Vi opplevde at motoren slo inn litt hardt ved oppstart, men dette ble vi vant til i løpet av testen. Vi hadde også noen utfordringer med hjulmagnet og tilhørende sensor. Sensoren er tilsynelatende følsom for hvordan magneten er montert på hjul-eiken. Om sensoren ikke registrerer magneten riktig kan sykkelen registrere for høy fart og kutte motorkraften. Magneten festes med en torx T20 skrue og ikke en vanlig stjerneskrue. For sikkerhets skyld kan det være greit å ha med seg riktig verktøy på tur. Vi kommer tilbake med mer detaljert info om motoren i en egen test.

Stort batteri

Her er dekselet fjernet og vi kan se det store 840 Wh batteriet i ramma.

Batteriet har en kapasitet på hele 840 Wh, dette er blant de største batteriene på markedet. Og den kraftige motoren trenger faktisk et såpass stort batteri. Kjører man rundt 25 km/t med maks motorhjelp så blir forbruket høyt i motbakkene. Kjører man derimot med litt redusert motorkraft så kan man få meget god rekkevidde med denne sykkelen. Batteriet mangler såkalt “can bus” kommunikasjon med motoren, dermed blir avlesing av gjenværende batteriprosent litt upresis. Vi tenker at mangelen på can bus er en fordel. Det ser ut til å medføre lavere vekt og kostnad. Vi veier batteriet til 4 kg.

Øvrig utstyr

Sykkelen er utstyrt med Sram NX 12-delt girsystem. Krankdrevet har hele 38 tenner, og det liker vi. Etterhvert som kassettene har blitt større kan man også bruke større krankdrev. Da sykler man mindre i de tyngste girene og sliter mindre på kassetten. Gaffelen er en Rockshox Yari med 160 mm vandring. Dette er en fin gaffel som tåler hardkjør på sti. Det er ikke ofte vi ser en såpass god gaffel i denne prisklassen lenger. Demperen kommer også fra Rockshox, den heter Deluxe Select+. Det er en lett og fin demper som fungerer godt. Bremsene er et nytt bekjentskap for oss. Sram G2 har 4 stempel i hver kaliper. Den har helt grei bremsekraft, men de mangler kanskje litt på modulasjonen. Alt i alt er vi fornøyd med dette utstyret. Det er ujålete komponenter som takler stisykling.

Hva er Elife X laget for?

Elife har frem til nå solgt sykler laget for bysykling, pendling eller lignende. Elife X henvender seg også delvis til denne kundegruppen. Testsykkelen er utstyrt med noe så uvanlig som en støtte. Brede og lette 27,5″ plussdekk er heller ikke noe vi er glade for å se på en stisykkel. Men Elife ønsker også at deres fulldemper skal kunne brukes til skikkelig stisykling. Om ønskelig, kan komponenter byttes slik at sykkelen blir tilpasset kundes bruksområde. Og støtten er enkel å fjerne.

Førsteinntrykk

Vi syklet én tur før vi begynte å bytte deler. Pluss-dekkene er lettrullende og komfortable, de gir trygghet når man sykler på grusvei eller over trikkeskinner. Men de føles ikke trygge på sti. Dekkene gir en nummen styrefølelse og dårlig presisjon. Farten var lav i utforkjøringene, og vi var tidvis spent på hvor vi kom til å ende opp. Styret bidrar også til dette. 720 mm er alt for smalt til grovere stisykling.

Endringer

Vi monterte et 29″ hjul med et 2,5″ bredt Maxxis Assegai dekk fremme. Bak ble det montert et 2,6″ Maxxis Minion DHR ll på det orginale 27,5″ store bakhjulet. Et nytt 780 mm bredt styre ble også montert. Alt dette er endringer Elife kan gjøre, uten ekstra kostnader. I alle fall under normale omstendigheter, akkurat nå kan det være problem med tilgang på enkelte komponenter. Vi tok oss ikke bryet med å bytte bremseskive eller setepinne, men dette er endringer vi også anbefaler. 100 mm vandring på setepinnen er lite, og 180 mm bremseskiver vil være litt knapt for noen.

Vi stokket også om på plasseringen av komponentene på styret. Bremsehendlene sto for nær holkene, slik at det ble for tungt å kun bruke en finger til bremsing. Vi brukte ofte to fingre, og det er vi ikke så glade i, vi vil ha flest mulig fingre til å gi et trygt grep rundt holkene. Bremsehendlene ble flyttet litt innover på styret mens hendel til gir og setepinne ble flyttet nærmere holkene.

En helt annen sykkel

Sykkelen er nesten ikke til å kjenne igjen etter endringene. Elife X føles like trygg og allsidig som de fleste fulldempede stisykler med 29″ hjul. Og det er ikke så overraskende. Om vi ser på geometrien så har Elife X en ganske moderne og passe lang ramme. Kjedestaglengden på 458 mm er en vanlig lengde på en slik sykkel. Styrevinkelen på 66* er fin og krankhus-høyden er normal.

Setevinkelen på 74,5* er noe slakk. Det er for så vidt greit ettersom kjedestagene ikke er spesielt korte. Men om man ønsker å montere et større hjul fremme, og kanskje en lenger dempegaffel, så kan setevinkelen bli i overkant slakk. Vår testsykkel med original 160 mm gaffel og et 29″ framhjul har en styrevinkel på 65*. Setevinkelen er nede i 73,5*. Dette er helt OK, men vi trenger nok ikke gjøre den mye slakkere.

På stien

Sykkelen var god i motbakkene før vi bygget den om. Og den er minst like god nå, det nye og grove bakdekket gir bedre grep. Motoren gir god kraft og det er lett å holde farten oppe over grovt og steinete underlag. I noen klatringer kunne vi enkelt holde god fart og hoppe over små hindringer. Det har vi ikke gjort med andre sykler. En av testsyklistene kom for første gang opp et krevende «crux» med denne sykkelen.

Elife X kommer seg godt frem på tørre stier.

Elife X er ikke av de tyngste syklene, vi veide den til ca 24,5kg uten pedaler og støtte. Den kjennes likevel litt tung på flatere sti. Men dette er normalt, elektriske stisykler med 29″ hjul og litt lange kjedestag oppfører seg slik. Man må ta i litt om man vil hoppe og leke, tyngdepunktet kommer litt langt frem på sykkelen.

Ved å bytte hjul og dekk, så blir sykkelen litt høyere i fronten og lavere bak. Det gjør sykkelen litt bedre tilpasset utforkjøringene. Og vi trives godt utfor med Elife X. Nå opplever vi sykkelen som presis og stabil. Styrefølelsen er god, og vi treffer de linjene vi sikter på. Nå er det heldigvis vi som får bestemme hvor sykkelen skal gå.

Konklusjon

Elife X leveres i utgangspunktet mer som en SUV eller tursykkel. Men ikke la det stoppe deg fra å bruke den som en stisykkel. Vi ville bedt om å få sykkelen med andre hjul/dekk, bredere styre og mer vandring på setepinnen. Og kanskje større bremseskiver. Da får man en god stisykkel med sterk motor. Man får en sykkel som kan vedlikeholdes og repareres, også etter at garantien er utløpt.

Video

Spesifikasjoner

Pris: 62.000 kr
Vekt: veid til 24,8 kg inkl pedaler, vekten tippet 25 kg etter ombygging
https://www.elife.no/x

Motor – Bafang M600S, 115Nm
Batteri – Elife 840Wh (Panasonic, A-grad)
Ramme – Elife X, Toray karbonfiber
Bremser – Sram G2
Kassett – Sram NX 11-50T
Shifter – Sram NX eagle
Derailleur – Sram NX eagle
Kjedehjul –  38T Bafang
Dempegaffel – RockShox Yari 150mm
Bakdemper – RockShox Deluxe Select
Setepinne – Dropper post
Dekk – WTB 27,5*2,8″
Farge – Rød / Gul
Størrelse – M / L / XL

Sykkeltester Tester