Produkttester Tester

Test: E-Bike Vision 360Wh og 624Wh Bosch-batteri

E-Bike Vision har batteri til blant annet Yamaha- og Bosch-systemer. Nå tester vi to “E-Bike Vision Bosch Powerpack” batteri. Det finnes 3 batteri i denne serien, disse er laget for utvendig rammemontering. Batteriene fungerer på Bosch Performance og Bosch Active Line.

E-Bike Vision Powerpack LITE 360 Wh
E-Bike Vision LITE Powerpack 360 Wh

Se testen i denne videoen på engelsk, eller les videre under.

Utfordring med garanti

Bosch godkjenner ikke bruk av 3.parts batteri og sier at garantien bortfaller. Vi skal ikke ta stilling til dette, men vi gjengir det produsent og importør forteller. E-Bike Vision er ikke bekymret for at deres batterier skal påføre skade. De anser seg selv som eksperter på batteri med minst like god kompetanse på dette som Bosch. Det anbefales at man bruker det orginale batteriet når man leverer sykkelen inn for service, el. Produsenten/importøren har kommet med følgende utsagn:

E-Bike Vision opplever ikke denne restriksjonen som noe problematisk, mest fordi de mener at deres batterier er så bra at det aldri vil skade et system, men også fordi markedet for reservebatterier starter gjerne lenge etter at det har gått to år fra sykkelen kjøpsdato – når originalbatteriene taper seg, eller går i stykker eller mistes på en eller annen måte.
Batteriene er fult kompatible med diagnoseverktøyene fra motormerkene og kan leses på lik linje som et originalt batteri. Det kommer heller ikke noe feilmelding når man kobler til, så sånn sett er det jo litt vanskelig å håndheve det. eBV har ikke hatt noen tilfeller der noe har gått i stykker på en sykkel fordi deres batterier har blitt brukt.

E-Bike Vision Powerpack 624 Wh
E-Bike Vision Powerpack 624 Wh

E-Bike Vision Powerpack LITE 360Wh

Pris: 4.999kr
Veid til: 1,8 kg
Celler: 5.000mAh (21700 10S2P)
Dette er det minste batteriet i serien.

E-Bike Vision Powerpack 624 Wh

Pris: 7.999kr
Veid til: 3,34 kg
Celler: 2.900mAh (18650 10S6P)

E-Bike Vision Powerpack 745 Wh

Ikke testet.
Pris: 10.499kr
Veid til: Ikke veid, forventer ca samme vekt som 624Wh batteriet.
Celler: ca 3.450mAh (18650 10S6P)

Orginalt Bosch Powerpack 500Wh

Pris: 8.098kr
Veid til ca 2,5kg
Celler: 3.450mAh (18650 10S4P)

De tre batteriene som testes
Fra venstre: E-Bike Vision Powerpack 360Wh, Bosch Powerpack 500Wh, E-Bike Vision Powerpack 624Wh

E-Bike Vision 624 Wh koster omtrent det samme som det orginale Bosch 500 Wh batteriet. Her får man altså 25% større kapasitet for samme pris. Bosch-batteriet er på 400 Wh finner vi til 6.800 kr, dette er betydelig dyrere enn E-Bike Vision 360 Wh. Kapasiteten på de to batteriene er ikke veldig forskjellig.

Lading

Batteriene kan lades med den orginale Bosch-laderen. E-Bike Vision har også en egen 4 ampere lader. Denne har plugg for Panasonic og overganger til Bosch og Yamaha. Dette er en kompakt lader som koster 1.149 kr.

Testsykkel 1: 2019 Ghost Hybrid Teru 2.9 med 500 Wh batteri

Sykkelen har kun gått 650km, så det originale batteriet er i god stand. Dette er Jan sin sykkel i størrelse Large. Begge batteriene passer, men flaskeholderen kommer veldig nær det store batteriet. Det er tvilsomt om man får plass til en flaske i holderen. Har man en mindre ramme så blir det nok ikke plass til hverken flaske eller flaskeholder.

Ghost Hybrid Teru - testsykkel nr 1
Ghost Hybrid Teru med 624Wh batteriet montert

Testløype

Batteriene testes i en løype på ca 20km, den sykles på rett over 60 min hver gang. Underlaget består av asfalt og grus. Deler av løypen er bratt med løst underlag. Her er det tungt å sykle og det går med mye strøm. Vi følger med på resterende rekkevidde som vises på Bosch-displayet. Vi har flere sjekkpunkt underveis i løypa, hvor vi leser av avstand og resterende rekkevidde. Rekkeviddetallene er ganske forvirrende underveis, men de virker ganske fornuftige ved turens slutt. Resterende rekkevidde er ikke et veldig interessant tall, men ettersom vi bruker samme syklist, sykkel og rute så har nok tallene en viss verdi når vi sammenligner dem. Værforhold, temperatur og hastighet er også tilnærmet lik for alle turene. Hele turen sykles med høyeste motorassistanse, Boost. Vi tar også med det originale 500Wh batteriet i denne testen

Testrunden
Løypeprofil og annen info om testløypa.
STARTGjenværende rekkeviddeBatteristreker
E-Bike Vision 360 47 km5/5
Bosch 50064 km5/5
E-Bike Vision 62478 km5/5
Trykk her for å se alle målepunktene underveis i turen

Brannstasjonen. 1,9km kun oppover
360Wh, 27km resterende rekkevidde
500Wh, 47km
624Wh, 53km

6,7km Semsvann. Terrenget siden brannstasjonen er ca 60% flatt, 40% slak motbakke
360Wh, 24km, mistet første strek på batteriindikator (4/5)
500Wh, 35km (5/5 streker)
624Wh, 51km (5/5 streker)

9,0km, Bosch 500Wh batteriet mister første strek (4/5)

10,6km bunnen av bratt bakke med grus. 50% opp og ned siden Semsvann
360, 22km (4/5)
500, 36km (4/5)
624, 51km (5/5)

11,4km toppen av bratt bakke, løst underlag
360, 16km (4/5)
500, 28km (4/5)
624, 39km (5/5)

12,5km syklet ned den bratte bakken igjen og litt videre
360, 17km (4/5)
500, 27km (4/5)
624, 40km (5/5)

13,7km Fra semsvann mot Vøyen. 30% grus 70% asfalt, marginalt oppover
360, 18km mister ny strek (3/5)
500, 32km (4/5)
624, 44km mister første strek (4/5)

16,6km til Asker sentrum, en del nedover, noe bortover, asfalt
360, 21km (3/5)
500, 37km (3/5)
624, 52km (4/5)

MÅL 20 kmGjenværende rekkeviddeRekkevidde bruktBatteri-strekerVår beregnede rekkevidde
E-Bike Vision 36019 km28 km (60%)3/5ca 34 km
Bosch 50036 km28 km (44%)4/5ca 46 km
E-Bike Vision 62454 km24 km (30%)4/5ca 65 km

Resultatet av denne testen finner man i kolonnen “Vår beregnede rekkevidde”. Nederst i denne artikkelen finner du forklaring på hvordan vi har kommet frem til disse tallene. Det er ingen store overraskelser her. Rekkevidde og kapasitet henger sammen ganske bra. Man kommer lenger med høyere kapasitet. Men kan det være forskjell i hvor effektive batteriene er?

Ghost Hybrid Teru med 360 Wh batteriet.

Effektivitet

Vi målte strømforbruket når vi ladet batteriene etter endt tur. Tallene viser hvor mye strøm som har gått med til å fylle batteriet, samt hvor mye som har gått bort i ladetap. Det forteller ikke hvor mye strøm batteriene har tatt imot. Hensikten er å se om vi kan si noe om forbruk.

BatteriStrøm trukket av lader
E-Bike Vision 360 220 Wh
Bosch 500200 Wh
E-Bike Vision 624200 Wh

Vi ser også på batteriets brutto-kapasitet opp mot estimert rekkevidde (antall Wh / estimert rekkevidde = forbruk)

BatteriEstimert rekkeviddeForbruk
E-Bike Vision 36034 km10,6 Wh/km
Bosch 50046 km10,8 Wh/km
E-Bike Vision 62465 km9,6 Wh/km

Vi legger til grunn ganske usikre tall her, det er lav presisjon på våre målinger. Ladetesten kan indikere at man har litt høyere forbruk med 360 Wh batteriet. Forklaringen på det kan være at det er høyere indre motstand i batteriet fordi det har færre celler (i parallell). Samtidig viser forholdet mellom kapasitet og rekkevidde at forbruket er omtrent likt på de to minste batteriene. Bosch-batteriet er noen år gammelt, kanskje er det aldringen som forårsaker et noe høyere forbruk?

Vi er ikke i stand til å konkludere med noe her. Basert på dataene vi har samlet så fungerer batteriene ganske likt. Men resultatene åpner for at det store 624Wh batteriet kanskje er hakket mer effektivt enn de to andre. Lavere indre mostand i batteriet kan være forklaringen. E-Bike Vision 624Wh presterer uansett meget godt i denne testen.

Jans konklusjon

Det store 624Wh batteriet gikk såvidt klar av flaskeholderen.

Jan foretrekker 624 Wh batteriet til sitt bruk. Han liker å dra på sykkelturer i marka og trenger høy batterikapasitet for å trekke en ganske tung vogn med oppakning. Underlaget er som regel dårlig på hans turer. Når han overnatter blir batteriet ofte kaldt om natta, dette reduserer rekkevidden ytterligere.  Stor batterikapasitet gir ekstra trygghet på hans turer, og det gir mulighet til å være spontan og utvide turen.

Testsykkel 2: 2021 Canyon Pathlite:On 8

Canyon Pathlite:On 8 med 624 Wh batteriet
Canyon Pathlite:On 8 med 624 Wh batteriet

Dette er en ny sykkel som har gått noen få mil. Sykkelen har Bosch-motor med dobbelt batteri. Ett på 500Wh integrert i underrøret, og ett eksternt 500Wh batteri i ramma. Det er særlig interessant å teste batteriene på denne sykkelen fordi Bosch har en relativt avansert måte å tømme batteriene på. Systemet veksler mellom hvilket batteri den trekker strøm fra, slik at batteriene tømmes jevnt. Her bytter man ikke manuelt mellom hvilket batteri som belastes. Og dette fungerer fint med E-Bike Vision batteriene. Systemet veksler som det skal og gir oss ingen feilmeldinger.

Vi syklet noen mil med det integrerte 500 Wh Bosch-batteriet sammen med E-Bike Vision 624Wh batteriet. Så vidt vi kunne se stemte beregning av gjenværende batterikapasitet, altså hvor mange batteri-streker som ble vist på displayet.

Canyon Pathlite:On 8 med 360 Wh batteriet.

Begge batteriene passer i ramma på Canyon Pathlite:on 8, men vi styrer litt med å sette dem inn. Vi må klemme ekstra for å få dem til å sitte, det ser ut til at en plastknott på ramma er litt i veien. Det viser seg at det er det samme med det originalbatteriet. Ellers er det god plass til lås og annet i denne ramma som også er strl L.

Vi spør eieren av Cayon-sykkelen hvilket batteri han ville valgt. Svaret er 746 Wh batteriet. Vi hadde ikke dette batteriet inne til test, men størrelse og vekt er identisk med 624 Wh batteriet. På hans sykkel får man aldri nok rekkevidde. Det store batteriet sammen med det integrerte Bosch Powertube 500 batteriet gir en total kapasitet på 1.240 Wh.

Vårt valg

Testen har foregått med utpregede tursykler, og det er ingen overraskelse at man foretrekker et stort batteri på disse. Men vi i emtb.no er tross alt mest opptatt av å sykle betydelig kortere turer på sti. Og vi er fascinert av det lille batteriet.

Lapierre Overvolt GLP 2 kan bruke det lille E-Bike Vision batteriet.

Har du en sykkel som akkurat ikke greier den daglige pendleturen din? Da er det selvsagt mye billigere å utvide med et 360 Wh batteri, og sykle med to batteri, sammenlignet med å kjøpe ett av de større. Vi er imidlertid mest interessert i 360 Wh batteriet fordi det er lett. Har du en fulldempet stisykkel med utvendig Bosch-batteri så vil du redusere vekta med ca 700g om du bytter til E-Bike Vision LITE 360 Wh. Vi skulle gjerne hatt dette batteriet på en sykkel som 2021 Lapierre Overvolt GLP 2 Team. Sykkelen er oppgitt til å veie 21,37 kg. Det blir 20,7 kg med det lille E-Bike Vision-batteriet. Det virker perfekt for en liten kveldstur på stiene i nabolaget!

Konklusjon

E-Bike Vision passer fint i de syklene vi har testet. Festepunktene på batteriene ser ut til å være identisk med de orginale batteriene. Det lille 360 Wh batteriet har god kapasitet. Det kan selvfølgelig ikke konkurrere med det orginale 500 Wh batteriet, men det bør være konkurransedyktig målt mot Bosch sitt 400 Wh batteri, og E-Bike Vision 360 Wh er betydelig billigere enn Bosch Powerpack 400. Det store 624 Wh batteriet yter godt, og testen indikerer at det kan være mer effektivt enn de to andre batteriene. Vi synes det er positivt at 3.partsbatteri dukker opp. De kan drive utviklingen av elsykkelbatteri raskere. Vi snakket litt om akkurat dette i vår artikkel om 3.partsbatteri til Merida.

Andre E-Bike Vision batteri

Ebike Vision har også batteri for andre system, blant annet utvendig batteri for Yamaha. Og flere batteri er på vei. Det går rykter om batteri for Shimano-systemer, og innvendige batteri for flere motorsystem.

E-Bike Vision batteri for Yamaha
E-Bike Vision batteri for Yamaha, 624 Wh og 745 Wh.

Utregninger, for de som er interessert

Vi samler inn endel data fra testløypa, blant annet noe info fra en forhandler-app for E-Bike Vision batteriene. Etter å ha gått igjennom tallene velger vi å bruke estimert rekkevidde fra Bosch-displayet. Vi leser av rekkevidde ved start og målgang. Avlest rekkevidde deles på faktisk rekkevidde, og vi får et forholdstall som forteller hvor mange km estimert rekkevidde vi mister pr km syklet. Resultatet ble at 1,4 km estimert rekkevidde tilsvarer 1 km faktisk rekkevidde for de to minste batteriene. For 624 Wh batteriet går det med 1,2 km estimert rekkevidde pr syklet km. Vi beregner rekkevidde ved å summere tilbakelagt distanse og gjenværende rekkevidde som er korrigerert med forholdstallet. Vi beregner også rekkevidde ved å ta rekkevidden rapportert ved start og korrigere den med forholdstallet. Begge regnestykkene gir samme svar. Det er dette tallet som står i tabellen over, i kolonnen som heter “Vår beregnede rekkevidde”. Dette tallet gir et brukbart estimat på de forskjellige batterienes rekkevidde i vår testløype.

Regneeksempel

360 Wh batteriet har mistet 28 km etter en tur på 20 km, 28/20=1,4. Dermed forsvant 1,4 km rekkevidde for hver km vi syklet. De gjenværende 19 km burde da holde til ca 14 km sykling (19km/1,4=14km). Total rekkevidde blir 20km+14km=34 km. Om vi tar estimert rekkevidde ved start og deler på forholdstallet, får vi omtrent samme resultat: 47km/1,4 =33,6km.

%d bloggers like this: