Den nye lette Cube AMS Hybrid ONE44

Den nye lette Cube AMS Hybrid ONE44

Endelig dukker det opp flere sykler med den fine Bosch Performance SX 55 Nm lettvektsmotoren. La oss starte med sykkelens navn. Innstegsmodellen ser meget interessant ut og den heter «Cube AMS Hybrid ONE44 C:68X SLX 400X 29» !

Cube har alltid hatt lange og kompliserte navn, men dette ser ut til å være ny rekord. Jeg antar «AMS» betyr noe med «all-mountain». Cube har alltid kalt sine elsykler for «Hybrid» og ONE44 betyr antakelig 140 mm dempervandring. «C:68X» er en eller annen type karbonramme, «SLX» er utstyrsnivået mens 400X nok er batteristørrelsen. Og avslutningsvis; 29 er hjulstørrelsen.

Blant de lettere lettvekterne

Det er ikke den letteste modellen på 16,2 kg som imponerer meg mest. Det er det innstegsmodellen Cube AMS Hybrid ONE44 SLX som gjør. Den minst dyre modellen her en oppgitt vekt på 17,3 kg. Det er rundt to kg lettere enn andre innstegsmodeller i denne kategorien.


Orbea Rise fra Unaas

    


CUBE AMS HYBRID ONE44 C:68X SLX 400X 29 – €5.999

La meg begynne med å beklage for at jeg ikke har norske priser. Om jeg ser på «storebror» Stereo Hybrid ONE55 SLT så kostet den €6.999 og ble priset til ca 77k NOK i 2023. Jeg tenker derfor at den nye ONE44 SLX bør havne under 70.000 kr. Men det gjenstår å se.

Dette er altså ikke en veldig billig sykkel, men prisen er absolutt konkurransedyktig. Innstegsmodellen får en140 mm Fox Performance 34 GRIP gaffel og Fox Float Performance demper. Det er bra! Og når dette kombineres med Shimano XT girsystem og dobbelt-kaliper bremser så har jeg inten ting å klage på. Greit, jeg hadde foretrukket noe mer solid enn det harde Schwalbe Wicked Will 29×2,4″ bakdekket. Men det er ikke et dårlig dekk, og det vil være et godt valg for noen.

En CUBE AMS HYBRID ONE44 som ikke finnes

Jeg tenker at Cube har plass til en rimeligere modell i AMS ONE44-serien. Hva med en sykkel med Shimano Deore 11-delt girsystem og Rockshox Lyric/Deluxe Select demping til under 60.000 kr?

CUBE AMS HYBRID ONE44 C:68X TM 400X 29 – €6.499

Er det noe poeng at jeg gjetter på norsk pris? Litt over 70.000 kr kanskje? Om du ikke synes «SLX» er grov nok så sjekk ut «TM»! Her får du Fox Performance demping, gaffelen har 36 mm innerbein og demperen har et ekstra «piggyback» reservoir. Og som om ikke det var nok, her finnes det trådløse Sram AXS GX Transmission girsystemet og kraftige Magura MT7 bremser. Vekten går naturlig nok opp og nåla stopper angivelig på 18.4 kg.

CUBE AMS HYBRID ONE44 C:68X SLT 400X 29 – €7.999

Med sine 16.2 kg er det faktisk den nest dyreste modellen som er den letteste. Den kommer med lette komponenter slik som Fox Factory demping, Maxxis Rekon/Race dekk og Shimano XTR gruppesett. Prisen ser ut til å være bra for en så lett sykkel. Man ofrer noe ytelse på grovere stier, men mye er gjort om man bytter til litt grovere dekk.

CUBE AMS HYBRID ONE44 C:68X SUPER TM 400X 29 – €8.999

Toppmodellen er priset godt under 10k euro, og den er ganske lett med sine 17,7 kg. Komponentene er fra øverste hylle. Her får man Fox Factory demping og det trådløse Sram XX AXS Transmission girsystemet.

En meget god motor – Bosch Performance SX + 400 Wh batteri

Vi fikk prøve denne motoren i fjor sommer, se testen her. Jeg har akkurat syklet nye Superior iXF som bruker denne motoren. Og jeg ble minnet på hvor godt jeg faktisk liker Performance SX med 55 Nm. Motoren føles ikke veldig sterk om man holder en lav tråkkfrekvens. Men om jeg gir på litt og øker kadensen så minner SX-motoren mer om de kraftige og tyngre +/- 85 Nm motorene. Bosch Performance SX er ikke sterk nok til å dra deg opp bratte bakker mens du tråkker sakte og knapt bidrar. I alle andre situasjoner er den stillegående, sterk og naturlig.

Cube AMS Hybrid ONE44 har også Bosch CompactTube 400 Wh batteriet som er fastmontert inni ramma. 400 Wh er 10-20 % mer kapasitet enn mange andre «superlette» emtb’er. Om det ikke er nok så kan man legge til mer kapasitet ved å kjøpe PowerMore 250 Wh batteriet som plasseres oppå rammens underrør.

Geometri

Cube har aldri flyttet grensene for moderne geometri, rammene har tradisjonelt vært litt kortere enn de mest ekstreme «long-low-slack» rammene. Med det i bakhodet så er geometrien på AMS Hybrid ONE44 overraskende moderne. Joda, 66* Styrevinkel er bratt og 1.239 mm akselavstand er ikke mye for størrelse Large. Men om man justerer styrelager-koppene til den slakke posisjonen så synker Styrevinkelen til 65.4* mens Akselavstanden øker til 1.246 mm. Dette er fine tall for en allsidig, all-mountain stisykkel.

Men Krankhushøyden reduseres fra 335 til 320 mm i den slakke innstillingen. Det er lavt, og jeg synes det er spennende. Om dette tallet er korrekt så antar jeg noen vil synes dette er for lavt. «Reach» er 473-474 mm, avhengig av styrelager-koppen, for størrelse Large. 450 mm lange kjedestag er ikke av de korteste, men det er såpass kort at sykkelen kan være leken samtidig som den føles ganske stabil.

Cube AMS Hybrid ONE44 geometry

Mine tanker

Det er gøy å se at det kommer flere sykler med den nye og lette Bosch Performance SX 55 Nm motoren. Denne motoren er såpass sterk at mange ikke vil savne de sterke og tyngre motorene med full effekt. Om jeg har rett i mine antakelser så får man her en bra utstyrt sykkel som veier 17,3 kg til rett under 70.000 kr. Jeg vil kanskje aldri huske hele navnet til Cube AMS Hybrid ONE44 C:86X SLX 400x 29. Men det er en sykkel jeg vil huske om jeg endelig bestemmer meg for å kjøpe en mild, lettvekts-emtb.


    


Nyheter