2024 Scott Voltage eRide – mild men grov

2024 Scott Voltage eRide – mild men grov

Tiden for milde og ganske lette, jeg mener «superlette» elektriske stisykler har virkelig kommet. Det lanseres mange sykler om dagen, og de fleste er lette sykler med mindre batteri og motorkraft. Scott er nå ute med sin andre lettvekter, 2024 Scott Voltage eRide. Det jeg synes er mest spennende med lettvektssyklene som lanseres er å se hvilken motor de har.


    


TQ HPR50 motor

Scott valgte TQ HPR50 motoren på Voltage eRide. Det er ikke overraskende, Scott bruker allerede TQ-motoren på den lettere Scott Lumen eRide. Dette er en meget behagelig motor. Motorkraften slår inn så forsiktig og nesten umerkelig. Jeg kan ikke si nøyaktig når motoren aktiverer, men jeg tråkker av gårde og kraften er der. Og den gir god hjelp når jeg øker farten og tråkker fortere, i nærmest total stillhet. Les vår test av TQ HPR50 motoren for mer detaljer. Batteriet har 360 Wh kapasitet og er fastmontert i ramma.

Integrert motor og demper

Jeg tror det er en annen, viktig grunn til at Scott har valgt den kompakte TQ-motoren. Både Lumen og den nye Voltage eRide har demperen integrert i ramma sammen med motoren. Scott trenger nok en liten motor for å få til dette. Dekselet på undersiden av rammen brukes ikke for å ta ut batteriet, det tillater oss å justere demperinnstillinger og lufttrykk.

Linjene er så rene på nye Scott Voltage eRide, jeg liker rammens utseende. Denne sykkelen med 160/155 mm vandring og 29″ hjul ligner på Scott Genius. Man skal være over snittet sykkelinteressert for å se forskjell på dem.

En av disse sykkelene er ikke motorisert. Kan du se hvilken? Scott Genius til venstre og Scott Voltage eRide til høyre.
En av disse sykkelene er ikke motorisert. Kan du se hvilken? Scott Genius til venstre og Scott Voltage eRide til høyre.

Om Scott Voltage eRide

To av de seks Voltage-modellene heter også Contessa, det betyr at de er dame-spesifikke. Syklene veier fra 17,9 til 19,5 kg. Det er ikke av de letteste i dette segmentet, men det er heller ikke å forvente. Dette er en relativt grov sykkel med en fin og slakk Styrevinkel på 63.9*. De 455 mm lange Kjedestagene indikerer også at Voltage er designet for stabilitet og utforkjøring. Med en lang bakende følger gjerne en lang akselavstand. Den er hele 1.285 mm i størrelse Large.

Scott Voltage eRide geometri

Jeg forventer at den lette Voltage eRide vil være en ganske kvikk sykkel, men den vil ikke være noe i nærheten av Lumen eRide. Voltage ser ut som en grov og stabil sykkel. Og det ser ut til at den vil være på plass i Norge i midten av april. Prisen er mellom 89.990 og 179.990 kr, se bildene under for priser.

Mine tanker

De fleste lette og milde emtb’ene har litt mindre dempervandring. De er designet for å være lette, allsidige, allround stisykler. Scott Voltage eRide er en av få grovere lettvektssykler. Og de er som vanlig ikke billige.

Nyheter