Min første fabrikkbygde emtb var en 2013 Cannondale Tramount. Det var en hardtail med en Bosch Performance 60 Nm motor og et utvendig 400 Wh batteri. Og nå, 10 år senere, ser det ut til at vi er tilbake til utgangspunktet. Den nye 55 Nm Bosch Performance SX har omtrent samme moment og batterikapasitet. Men vekt og størrelse er helt forskjellig. Motor og batteri veier ca 2 kg hver. Se videoen under for alle detaljene og illustrasjon av motorens oppførsel, eller les videre under.
CompactTube 400 batteriet
Noen år tilbake lurte jeg på når batteristørrelsen ville slutte å øke. Når vil fremskritt i batteriteknologi gi oss lettere batteri, ikke tyngre batteri med mer rekkevidde? Svaret på mitt spørsmål er disse lette og milde elektriske terrengsyklene. Bosch har laget et nytt og lett 400 Wh batteri. Det har samme antall battericeller som de vanlige 360 Wh batteriene, men cellene er marginalt større.

Resultatet er drøye 10% bedre kapasitet og en minimal vektøkning. CompactTube 400 veier 2 kg, et 360 Wh batteri veier vanligvis mellom 1,8 og 2 kg. Og det er minst like viktig at dette nye batteriet er kraftigere, det kan levere høyere strøm til motoren.
Bosch Performance SX
Og motoren vet å benytte seg av den økte strømtilførselen. Motorens 55 Nm moment er ikke ekstraordinært. Men når motoren samtidig har god støtte ved høy tråkkfrekvens så blir motoreffekten høy. Bosch oppgir maksimal effekt til 600 watt tilgjengelig ved tråkkfrekvens på 100+ rpm.
Denne 2 kg tunge motoren er mer kompakt enn Bosch Performance CX, det er lettere å designe slanke rammer rundt SX. Motoren er ikke like kompakt som enkelte andre milde emtb-motorer. Noen konkurrenter kan gjemmes i ramma, SX vil sannsynligvis være synlig.


Elektriske terrengsykler med Performance SX vil få de vanlige assistansenivåene; Turbo, EMTB, Tour+ og Eco. Men denne motoren har også blitt utviklet for grussykler, disse har et nytt assistansenivå som heter Sprint og erstatter EMTB-moduset. Sprint skal inspirere rytteren til å holde høy tråkkfrekvens, da får man enkelt tilgang til motorens maksimale effekt. Det finnes også en versjon som kutter motoren ved 45 km/t. Bosch forteller at denne er laget for USA og New Zealand, men jeg tenker at den også kan brukes på de europeiske Speed Pedelec syklene.

PowerMore 250
En motor på 600 W kan selvfølgelig ha høyt strømforbruk. Legger man til den nye rekkeviddeforlengeren på 1,6 kg så får man 650 Wh total kapasitet. Motoren vil trekke strøm fra begge batteriene samtidig. Det er en god løsning fordi det reduserer belastningen på hvert batteri. Redusert strømtrekk betyr mindre varmetap og økt effektivitet.

Bosch Performance SX på stien
Det finnes flere kraftige elsykkelmotorer som er oppgitt til 600 W eller mindre. Betyr det at Performance SX er sterkere? Når man tråkker med høy frekvens så skal den være det. Men den er merkbart svakere ved lavere tråkkfrekvens. Motoren tar ikke hele jobben når man sitter og tråkker sakte og rolig i motbakkene. Man føler seg ikke som en «gratispassasjer» i like stor grad. Kommer man inn i en klatring i et alt for tungt gir så skyves man ikke opp slik en kraftigere og tyngre motor kan. Men SX-motoren gir god hjelp om man velger riktig girutveksling og ikke tråkker altfor sakte. Om man er av den typen som ikke alltid sykler i Turbo så ofrer man ikke mye ved å velge Bosch Performance SX.

Jeg satt motorkraften i Turbo til +4 med Bosch Flow app’en. Denne står til 0 som standard, og den kan justeres mellom -5 og +5. Motoren var fortsatt enkel å kontrollere ved start og stopp i krevende terreng. Dette er ikke den ultimate motoren om man ønsker å sykle utfordrende stier med maksimal motorkraft, den kan være litt rykkete. Men «Turbo» fungerte helt fint på de knusktørre stiene vi syklet. Jeg hadde aldri behov for å redusere motorkraften.
Motoren blir merkbart enklere å kontrollere om man reduserer assistansen til «EMTB». Her er det ingen spor av rykkete oppførsel og sykkelen er meget enkel å kontrollere. Det er fortsatt bra med kraft i Tour+ moduset, men jeg synes ikke det er nødvendig å velge Tour+ for å gjøre motoren enklere å kontrollere. Eco-moduset har ikke mye kraft, her føles motoren veldig gjerrig.

Sammenlignet med andre milde motorer
Apropos «gjerrig». Jeg har plassert disse milde elsykkelmotorene i to kategorier. En kategori er motorer som TQ HPR50 og Fazua Ride 60. Dette er «gjerrige» motorer, man må legge litt kraft i tråkket for å få god effekt av motoren. Man kan ikke tråkke lett og være gratispassasjer i motbakker og på transportetapper. Dette gjør at motorene føles naturlige og kan ha lavt strømforbruk.
Også har vi de «generøse» lettvektsmotorene, som Shimano EP8-RS og Forestal EonDrive. Disse er sterke ved lav tråkkfrekvens, på høyde med full-kraft-motorene. Men effekten faller av når tråkkfrekvensen blir høy nok. De er også mer støyende og synlige i ramma. De gir ikke følelsen av å sykle uten motor, slik en «gjerrig» lettvektsmotor kan.

Performance SX tilhører «generøs» kategorien, selv om den ikke er like sterk som de nevnte generøse motorene ved lav kadens. Til å være en mild motor er den relativt sterk ved lav tråkkfrekvens, og den er virkelig sterk ved høyere turtall. Jeg har enda ikke testet Specialized 2.1-motoren. De virker sammenlignbare på papiret, men jeg vet ikke.
Støy
De «gjerrige» motorene kan være umulige å høre. Slik er det ikke med Bosch Performance SX. Vi hadde ikke anledning til å sammenligne SX direkte mot andre motorer, men mitt foreløpige inntrykk er at den nye motoren er noe mer stillegående enn den kraftige Bosch Performance CX. Det lavere støynivået kan skyldes at SX-motoren er helt ny. Kanskje vil støyen øke noe etter hvert som motoren slites.

Jeg hørte lite støy når jeg tråkket rolig. Men Performance SX inspirerer til høyere kadens, og da øker også støynivået. Lyden er fortsatt ikke plagsom. Akkurat som på Performance CX så hører man en klaprelyd fra motoren når man triller i utforkjøringene.. Jeg vil si at Performance SX rasler mindre, men hvem vet hvordan det er etter en tids bruk.
Konklusjon
Hvem trenger en full-kraft-motor når man får 600 W fra en lettvektsmotor? De tyngre motorene har høyere moment, de kan sykles med mindre egeninnsatas. Men Performance SX ligger ikke langt etter. Sykler man mer aktivt med litt høyere tråkkfrekvens så henger SX-motoren med.

De som også bruker de lavere assistansenivåene ofrer ikke mye ved å velge en Bosch Performance SX over en full-kraft-motor. Fordelen med SX er at det blir færre kompromisser når man designer en ramme rundt en kompakt motor. I tillegg er den ca 30% lettere en de kraftigere motorene. Jeg forventer at det straks lanseres mange interessante sykler med denne motoren. Bosch sier at sykler med Performance SX vil være i salg fra høsten 2023.