Panasonic-motoren finnes kun på et emtb-merke, Flyer. I alle fall her til lands. Vi har syklet Flyer Uproc X 8.70 i noen uker nå. Sykkelen har den nylig oppdaterte Panasonic GX Ultimate motoren. Se videoen under for en detaljert test som viser motorens oppførsel. Eller les videre under.
Spesifikasjoner Panasonic GX Ultimate
Vi har tidligere testet Panasonic-motorer. Vi gjenkjenner motorens oppførsel fra de eldre motorene, men det er noen store forandringer og. De gamle motorene var sterke, men de var også litt store og klumpete. GX Ultimate er en lettere og mer kompakt motor. Q-faktoren, altså avstanden mellom krankarmene, er nede i ganske normale 165.8 mm. Denne 2.95 kg motoren er oppgitt til 95 Nm, det gjør den meget konkurransedyktig på både vekt og kraft.

Motor-oppførsel
Vi sammenlignet Panasonic GX Ultra med Bosch Performance CX og CX Race samt den gamle Shimano EP8 (EP800). EP8 var en behagelig og sterk motor når man tråkker lett i motbakkene og lot motoren gjøre det meste av jobben. Bosch Performance CX og CX Race føles mindre generøse når man tråkker med lav frekvens. Panasonic GX Ultra ligner på EP8, den føles generøs ved lav tråkkfrekvens og med lite kraft i tråkket. Men Panasonic’en er merkbart kraftigere og raskere i motbakkene.

Tråkker man med en kadens på over 80 så kommer Bosch Performance CX og CX Race virkelig til liv, de føles sterke. Når man nærmer seg 100 tråkk i minuttet så begynner kraften i EP8 og GX Ultimate og falle av. Sykler man ved optimal tråkkfrekvens for hver enkelt motor så er EP8 (800) litt tregere. Panasonic’en ved ganske lav tråkkfrekvens, og Bosch CX Race ved litt høyere frekvens er jevnbyrdige i test-klatringen.

På teknisk krevende sti så kan Panasonic’en være litt rykkete ved maks assistanse. Reduserer man motorkraften litt så blir motoren meget enkel å håndtere. Shimano EP8 og Bosch Performance CX er meget enkle å kontrollere med maks motorassistanse. Bosch Race er sammenlignbar med Panasonic GX Ultimate.

«Motor over-run», altså at motoren fortsetter å skyve litt etter man slutter å tråkke, gjør Panasonic GX Ultimate og Bosch Race meget effektive når man har med seg fart inn i tekniske parti. Man kan slutte å tråkke i korte øyeblikk, for å unngå å slå pedalene i bakken, mens motoren fortsetter å skyve. I lavere fart, på vått og vanskelig underlag, kan Shimano EP8 og Bosch Performace CX sykles med mer presisjon. De er enklere å kontrollere i partier med mye start og stopp.
Støy
Shimano EP8 er den mest stillegående av motorene når man tråkker. Og motoren er forbedret når man triller i utforkjøringene, men det er fortsatt noe klaprelyd fra motoren. Bosch-motorene bråker mest i motbakkene, og de rasler i utforkjøringene. Panasonic er sammenlignbar med Bosch i motbakkene, men den er mest stillegående i utforkjøringene. Det er ingen raslelyd fra Panasonic GX Ultimate i utforkjøringene.

Konklusjon
GX Ultimate er en meget kraftig motor, særlig når kadensen er under omtrent 90. Den favoriserer ikke en rask tråkkfrekvens. Man bruker naturlig nok mye strøm om man tråkker rolig og lar motoren gjøre all jobben. Panasonic’en fungerte strålende på våre knusktørre stier, men det finnes motorer som er enklere å kontrollere under krevende forhold. Se videoen over for enda mer detaljer.