Vi har tidligere testet Kenevo. Dette er en sykkel som tar deg både opp og ned grove stier eller sykkel-anlegg. Det har nå kommet en “Super Light” versjon, Kenevo SL. SL utgaven har svakere motor og et mindre 320 Wh batteri. Er den fortsatt en sykkel for bratt terreng, elller er den noe helt annet?

Geometri
Kenevo SL er ganske ulik den tyngre Kenevo-modellen. SL har større hjul, 29″ fremme og bak. Og lettvektsmodellen har ny geometri. Marco Sonderegger, tidligere Product Manager hos Specialized, uttalte for noen år siden at 445 mm er den optimale kjedestag-lengden for en emtb. Og nå kommer de endelig med en sykkel med omtrent de kjedestagene. Kenevo SL sin bakende måler 442 mm, betydelig kortere enn Kenevo. Dette er kort for en sykkel med 29″ hjul.

Kenevo SL har også justerbar geometri, slik den nye Specialized Levo har. Styrevinkelen kan justeres opp eller ned med 1* fra standard-posisjon. Krankhus-høyden står i høy posisjon som standard og kan senkes til lav. Da reduseres styrevinkelen ytterligere, kjedestaglengden øker til 447 mm og krankhus-høyden reduseres med 6 mm. Settes alt i laveste posisjon får man en lang og grov sykkel. Testsykkelen i størrelse S3 får en akselavstand på hele 1269 mm. Styrevinkelen blir oppsiktsvekkende lav med 62,5*. Vi hadde begrenset tid med sykkelen, så vi kjørte den med standard geometri-innstillinger. Altså styrelager i midtre posisjon og kjedestag satt til høy. Styrevinkelen er fortsatt lav, med 63,9*.
Utstyr Kenevo SL Expert

Specialized Kenevo SL Expert har det nest dyreste utstyrsnivået og koster 111.499 kr. For det beløpet får man en meget godt utstyrt sykkel. Fox 38 Performance Elite er en skikkelig god gaffel som tåler harde påkjenninger. Gaffelen er satt opp med 170 mm vandring. Vi finner samme vandring bak. Her sitter det en like fin Fox Float X2 Performance. Girsystemet er også fra de øverste hyller. XX1 er Srams mekaniske toppmodell, dette er et 12-delt gir med 11-52t kassett. Bremser er Sram Code RS, kraftige bremser med 4 stempel i hver kaliper. Dekk er Specialized sine forholdsvis grove Butcher i 29×2,6″ dimensjon. Framdekket er av den mykere gummiblandingen T9, mens bakdekket er den noe hardere og raskere T7.
SL motor og batteri

Det er hovedsaklig motor og batteri som gjør Specialized sine SL-modeller såpass lette. Specialized SL 1.1 motoren oppgis til 35 Nm og er endel svakere enn hva vi er vant til. Når man sykler på flatt terreng med lav belastning så kjennes motoren overraskende sterk. Men når man kommer inn i en motbakke og man lar tråkkfrekvensen falle litt så merker man at dette er en svakere motor. Vi synes SL 1.1 motoren gir overraskende god hjelp, men man mangler kraftreservene som finnes i større motorer. Tråkker man til for å øke farten raskt så får man ikke det ekstra skyvet man forventer. Se vår test av motoren for mer detaljer.
Det er i dag vanlig med over 600 Wh batterikapasitet. Specialized Kenevo SL har kun 320 Wh fra et batteri som sitter fastmontert i rammens underrør. Ettersom motoren er relativt svak, blir rekkevidden likevel ganske god. Og rekkevidden kan økes med et ekstra batteri som plasseres i flaskeholderen. Det er i praksis batteriene som begrenser hvor mye kraft Specialized kan hente ut av motoren. De små batteriene er ikke i stand til å levere samme effekt som et større batteri. Vi liker godt at Specialized tilbyr disse SL-syklene med mindre batteri og motorkraft. De som foretrekker mer motorhjelp velger selvfølgelig Levo eller Kenevo.

Specialized Kenevo SL Expert på stien
Vi opplevde “lillebror” Levo SL som en underholdende og leken sykkel. Den var ikke fullt så stabil i utforkjøringene som de tyngre elsyklene. Og det kan man heller ikke forvente av en lettere og mindre grov sykkel. Spenningen var derfor stor, kan Kenevo SL være kvikk og leken samtidig som den er raskere og mer stabil i utforkjøringene?

Kenevo SL Expert veier rett over 19 kg uten pedaler, noe mer enn Levo SL. Kenevo SL har også litt lenger kjedestag og akselavstand. Likevel oppleves ikke Kenevo SL spesielt mye tyngre eller tregere å håndtere. På flate stier bruker vi lite krefter på å manøvrere sykkelen, eller på å få den opp i lufta. Sykkelen inspirerer oss til å leke og sprette over små hindringer. Vi sykler på en annen måte enn vi vanligvis gjør på en normalt tung emtb.

I motbakkene merkes det godt at Kenevo SL har en svakere motor. Joda, vi får bra med hjelp oppover. Men brattere motbakker er ikke spesielt underholdene, slik det kan være med de kraftigere syklene. Det man ofrer av underholdning oppover, får man imidlertid igjen i utforkjøringene. Også her er Specialized Kenevo SL kvikk og enkel å manøvrere. Samtidig oppleves den trygg og kapabel! Vi opplevde flere ganger at vi kom inn i knotete stipartier med vel mye fart, slik at vi ikke rakk å velge en god linje. Men det var ikke noe problem. Med slak styrevinkel, solid 170 mm dempervandring og store hjul havnet vi sjelden i trøbbel.

Konklusjon
Specialized Kenevo SL Expert er en skikkelig god og inspirerende sykkel. Er man innstilt på at dette ikke er av de morsomste syklene i motbakkene, så tror ikke vi det er mange som blir skuffet over Kenevo SL. Sykkelen tar lekenhet kombinert med trygghet i utforkjøringene til et nytt nivå. Vi både håper og tror at de elektriske terrengsyklene utvikller seg i denne retningen. Både de lette og de tyngre og grovere syklene. Også håper vi at vi snart kan oppleve lignende egenskaper på betydelig billigere sykler.
Video av testen
Spesifikasjoner Specialized Kenevo SL Expert
Pris: 111.499 kr
Vekt: 19,4 kg inkl pedaler
Stem: Alloy Trail Stem, 35mm bar bore
Styre: Specialized Trail, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 30mm rise, 800mm, 35mm clamp
Sete: Bridge Comp, Hollow Cr-mo rails, 155/143mm
Setepinne: X-Fusion Manic, infinite adjustable, remote SLR LE lever, 34.9mm, S2: 125mm, S3/S4: 150mm, S5: 170mm
Frambrems: SRAM Code RS, 4-piston caliper, hydraulic disc, 220mm
Bakbrems: SRAM Code RS, 4-piston caliper, hydraulic disc, 200mm
Bakgir: Sram X01 Eagle, 12-speed
Girskifter: SRAM X01 Eagle, trigger, 12-speed
Kassett: SRAM XG-1295 Eagle, 10-52t
Kjede: SRAM GX Eagle, 12-speed
Krank: Praxis, forged M30, custom offset
Krankdrev: SRAM X-Sync Eagle, 94 BCD, 32t, alloy
Framdekk: Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON® T9 compound, 2Bliss Ready, 29×2.3″
Slanger: Standard, Presta valve
Hjul: Traverse 29
Framnav: Roval, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 28h
Baknav: Roval DT Swiss 370, Ratchet LN, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h
Bakdekk: Eliminator, GRID TRAIL casing, GRIPTON® T7 compound, 2Bliss Ready, 29×2.6″
Seteklemme: Alloy, 38.6mm
Ramme: FACT 11m full carbon, 29″, 148mm spacing, fully sealed cartridge bearings, 170mm travel, geo adjust head tube and horst pivot
Gaffel: FOX FLOAT 38 Performance Elite 29, Grip2 damper, 44mm offset, HSC, LSC, HSR, LSR, 110x15mm, 170mm travel
Demper: FOX FLOAT X2 Performance, 2-position lever, 62.5x230mm
Motor: Specialized SL 1.1, custom lightweight motor
Batteri: Specialized SL1-320, fully integrated, 320Wh
Lader: Custom charger, 48V System w/ SL system charger plug
UI/Remote: Specialized MasterMind TCU, ANT+/Bluetooth®, w/Handlebar remote