Bafang M600S motortest

Bafang M600S motortest

Bafang er en av verdens største produsenter av elsykkel-motorer. Men de satser ikke særlig hardt på det europeiske markedet. Mange av deres motorer er ulovlige i Europa fordi de har for høy oppgitt maks-effekt og fordi maks fart kan justeres. Det er flere fordeler med Bafang. Motorene er som regel enkle å vedlikeholde og det er god tilgang på reservedeler til de mest populære modellene.

Bafang M600

Bafang M600S er lovlig

Den norske sykkelprodusenten Elife ønsket en holdbar motor som kan vedlikeholdes på sine sykler. Derfor fikk de Bafang til å lage en lovlig versjon av den kraftige M600-motoren. M600S og M600 er ganske like, de ser like ut, de er like store og like tunge (3,9kg). M600S er oppgitt til 115 Nm motorkraft, dette er 5 Nm mindre enn M600. Og det er flere forskjeller, den lovlige versjonen har forskjellige komponenter innvendig. Blant annet bruker den kompositt-drev innvendig, disse er et godt kompromiss mellom slitestyrke og støy. I tillegg er motor-programmeringen forskjellig.

Bafang M600S kan leveres med forskjellig programvare

Motorens egenskaper

M600 og M600S har samme motorkarakteristikk. Når vi beskriver motorens oppførsel så vil det i stor grad gjelde begge motorene. Vi har laget en video av motortesten, og vi anbefaler at du ser den. Den illustrerer forhåpentligvis godt hva vi forsøker å beskrive. I denne artikkelen gir vi bare en kort beskrivelse av motorkarakteristikken.

Prioriterer kadenssensor

Bafang M600S har både momentsensor og kadenssensor. Dette er vanlig, alle de kjente emtb-motorene i Norge har disse sensorene. Men M600S og M600 bruker sensorene på en litt annen måte, de prioriterer kadenssensoren. Denne sensoren sjekker at syklisten tråkker. Momentsensoren måler hvor hardt rytteren tråkker. Motor-systemet detekterer at pedalene går rundt og at det er noe belastning på dem før motorkraften aktiveres. Den gir da full kraft. Det kan være vanskelig å regulere farten ved å tråkke letter ettersom motoren ikke prioriterer momentsensoren.

Når motoren aktiverer, vil den gå igjennom en oppstartsekvens. Motoren øker kraften og sender sykkelen av gårde. Dette varer noen tidels sekund, uavhengig av om syklisten fortsetter å tråkke. Denne oppførselen gjør motoren vanskelig å bruke på teknisk krevende og glatte stier. Men det har også noen fordeler. Motoren hjelper oss å holde farten oppe over vanskelig terreng.

Kraftig

Dette er en sterk motor som foretrekker en ganske høy tråkkfrekvens. Vi gjør et par tester hvor vi sammenligner den med Bosch Performance CX 85Nm og M600S er betydelig sterkere. Vi kjører blant annet en motbakketest hvor Bafang-motoren bruker 29 sekunder og rytteren yter 75W. Bosch-motoren bruker 31 sekunder og rytteren yter 125W. Både motor-oppførsel og kraft beskrives grundig i videoen over.

Konklusjon

Bafang M600S oppfører seg litt annerledes enn de andre kjente emtb-motorene. Det er ikke nødvendigvis en ulempe, men det kan kreve litt tilvenning. Dette er motoren for deg som synes motorkraft er viktigst. Eller for deg som ønsker en motor som kan repareres og vare i mange år.


    


Produkttester Tester