Den nye 2025 Orbea Rise – ble vårt ønske oppfylt?

Den nye 2025 Orbea Rise – ble vårt ønske oppfylt?

For noen måneder siden skrev Knut en artikkel om sin drømmesykkel som ikke eksisterte, og hvordan Orbea Rise kunne bli den sykkelen. Nå er nye Orbea Rise her, ble den slik vi håpet?

Shimano EP801 RS+ motor og større batterier

La oss starte med det som kanskje er de mest interessante nyhetene. Motor og batteri! Orbea bruker den samme gamle batteriinnfatningen, men nå med de nye 5,8 Ah cellene. Det minste batteriet har økt fra 360 til 420 Wh mens 540 Wh-pakken er oppgradert til 630 Wh.

Med disse større batteriene må vel 60 Nm RS motorprogramvaren være borte? Ja og nei. Shimano motorer har to profiler. Orbea bestemte seg for å merke dem “RS” og “RS+”. Den første profilen med 54 Nm dreiemoment er nok ganske lik RS-profilen på gamle Rise. Momentet kan justeres i Shimano-app’en, men vi vet ikke hvor høyt det kan settes.

RS+ derimot, tilbyr 85 Nm! Dreiemomentet er like kraftig som på den vanlige Shimano EP801-motoren. Men Orbea sier at maksimal motorkraft er redusert med 100 W. Så, hvis Shimano hevder 600 W, bør RS gen2 motoren være 500 W.

Det er strengt tatt ikke nødvendig å begrense motor-effekten for sykler med 630 Wh, batteriet takler det. Den store fordelen med en litt begrenset motor er at den funker bra med 420Wh batteriet. Du kan velge det letteste konfigurasjonen og fortsatt få en sykkel som nesten er en fullkrafts emtb. En ekstra bonus er at Orbea ikke trenger å holde styr på hvilke modeller som får hvilken programvare. De har tross alt glemt å installere RS-programvaren på enkelte Rise-batcher.


Orbea Rise fra Unaas

    


Sykling på 2025 Orbea Rise

Jeg har ikke prøvd den ennå, men “Rob rides emtbs” har. Den nye EP801 RS+ føles kraftig og Rob tror få vil savne den ekstra effekten. Når man ikke sykler for fullt føles den like generøs som EP801.

Rob veide den letteste Rise SL M-LTD 140mm til 16,26 kg i størrelse XL. Og ærlig talt, det er lettere enn nødvendig for hans type sykling. Den tyngre Rise LT-versjonen føltes mer stabil og mer kjent. En mild emtb trenger ikke å være superlett, kanskje sweet spot’en er rundt 19+ kg? Se Robs video for flere detaljer.

4 forskjellige modeller

Rise-modellene som ble lansert i dag er M-Ltd, M-Team og M10. Som du sikkert la merke til, er det bare 3 modeller. Sykkelen kommer i to varianter, Orbea Rise LT og Orbea Rise SL. De har alle karbonramme, så ingen innstegsmodell M20 eller aluminiumsrammer. Jeg blir veldig overrasket hvis Orbea har bestemt seg for å avvikle de billigere modellene. Sånn jeg ser det, var det de som var styrken til Rise-serien.

2025 Orbea Rise LT M-Team
2025 Orbea Rise LT M-Team

En Orbea Rise med 140 mm vandring

Orbea Rise SL M-LTD og M10 er veldig lik den forrige Rise med 140 mm bakdemper. Jeg liker at Orbea fortsatt tilbyr en Rise med moderat vandring. Kjøreegenskapene til den gamle 140mm/140mm 29er Rise var noe for seg selv. Det lave forpartiet og krankhuset ga god kontakt med stien. Det føltes som jeg fløy lavt og fort over jord og furunåler.

Styrevinkelen er redusert med 0,5* til 65,5* på nye Rise. Avhengig av rammestørrelse, er Akselavstanden økt med 13-24 mm. Krankhushøyden på 37 mm er knapt endret. Kjedestagene har krympet med en halv centimeter til 440 mm. Selv om rammegeometrien er relativt lik, virker den mer moderne.

En Orbea Rise LT M-Team og M10 med mer vandring

Det er godt det kommer arvtagere til de gamle 150/140mm modellene. For meg falt de mellom to stoler, eller kategorier. Å legge til 10 mm vandring og en mer solid gaffel gjorde ikke sykkelen så mye mer kapabel i nedkjøringene. Det ser ut som Orbea virkelig har fikset dette med den nye LT. De øker vandringen til 160 mm foran og 150 bak mens de beholder 29er-hjulene.

Nye Rise LT ser ut som den kan passe bra for de som alltid ønsket en grovere Rise. Styrevinkelen på 64,5* er et bra valg for en kapabel, men likevel manøvrerbar sykkel. Hvis du syntes det er for bratt, sett sykkelen til lav posisjon for 64*. Akselavstanden økes med 2 mm i lav innstilling, og havner på 1.260 mm for en størrelse L-ramme. Hvis du ønsker maksimal “reach”, sett rammen til Høy for 485 mm (størrelse L). Kjedestagene er de samme 440 mm som finnes på SL. Geometrien ser lovende ut for en aggressiv, lettvekts emtb.

2025 Orbea Rise Spesifikasjoner og priser

Artikkelen vil bli oppdatert med norske priser.

Orbea Rise LT M-Team: 139.990 kr
Orbea Rise LT M10: 108.800 kr
Rise SL M-LTD: 149.990 kr
Rise SL M10: 98.800 kr

Min mening

Vår drømmesykkel er en lettvekts fullkraftssykkel med god batterikapasitet til en lav pris. Lett, billig, god rekkevidde og sterk. Ja takk alt sammen. Ikke et originalt ønske, men et åpenbart ett. Orbea kunne ha laget den sykkelen for noen år siden, da de tok i bruk 540 Wh batteriet i Rise. Men det gjorde de ikke, så jeg var ikke sikker på om de ville gjøre det riktig denne gangen heller.

Teknisk sett har de fortsatt ikke gjort det. Motorkraften er fortsatt programvarebegrenset. Men spiller det egentlig noen rolle? Mange av oss vil sannsynligvis være helt fornøyd med denne nye RS+-motoren. Sannsynligvis er den ganske lik den gamle EP8 (800), som alle ser på som en fullkraftsmotor.

Men den nye Rise er ikke billig! Har Orbea planer om å beholde den gamle modellen for de lavere priskategoriene? Jeg gjetter at Orbea introduserer de dyrere versjonene først på grunn av begrenset tilgjengelighet, for eksempel på de nye 5.8 Ah-cellene. Når produksjonen øker, håper og forventer jeg at billigere modeller vil komme. Ønsker du en ny Rise med en gang? Det kan bli vanskelig, den norske importøren Unaas venter inn kun én sykkel før sommeren.


    


Nyheter