2023 Flyer UprocX 8.70 test

2023 Flyer UprocX 8.70 test

Flyer har i mange år hatt et litt uvanlig utvalg av elektriske stisykler. De har tilbudt to modellserier med 140 mm dempervandring, en med Panasonic og en med Bosch-motor. Og det har vært to modellserier med 160 mm vandring. Flyer endret på dette når de introduserte Flyer UprocX. Se vår video-test av sykkelen, eller les videre.

Jeg synes det er litt trist at Flyer valgte å kutte ut Uproc 4 og Uproc 7 med Panasonic-motorer. Ikke fordi Bosch-motoren er dårlig, men fordi Flyer er en av veldig få produsenter som bruker Panasonic. Men det er forståelig, det er greit å differensiere modell-porteføljen sin. Flyer UprocX er en fulldempet stisykkel 150 mm vandring og Flyers modellutvalg ser mer fornuftig ut nå.

Flyer UprocX 8.70

Flyer UprocX utstyr

Vi tester den nest dyreste modellen, UprocX 8.70 til 79.900 kr. En godt utstyrt sykkel. Jeg vil skyte inn at den litt billigere UprocX 6.10 også er meget fornuftig utstyrt. Flyer UprocX 8.70 kommer med fine Mavic-hjul og Onza Porcupine dekk. Dette er første gang vi tester Onza, og hva skal vi si? De fungerte godt, men det var gode og tørre forhold som ikke bød på særlige utfordringer. UprocX har «blandede hjulstørrelser» med 27,5×2,6″ dekk bak og 29×2,4″ fremme.

Vi liker stort sett alle Shimano-bremser med kort bremsehendel, og 8.70 kommer med de gode XT M8120 firestempel-bremsene. Det 12-delte girsystemet er også Shimano XT. Vår testsykkel i størrelse Large har en lang og fin justerbar setepinne med 175 mm vandring.

Fulldempede elektriske stisykler med kraftig motor og et stort avtakbart batteri pleier å veie en del. Flyer UprocX er ganske lett for hva den er. Batteriet integreres på en interessant måte i karbon-rammen. Det bidrar til den relativt lave vekten på 24,8 kg uten pedaler (Large).


    


Motor og batteri

UprocX er tilgjengelig med 630 og 750 Wh batteri, testsykkelen har det store 750 Wh batteriet. Det er ikke «skåret» hull i underrøret for å gi rom til batteriet. Flyer har heller valgt å konstruere et smalt underrør med deksel som skjermer batteriet. Dette er umulig å se fra utsiden.

Batteriintegrasjon

Vi har allerede publisert en test av motoren, les denne for alle detaljer og en sammenligning mot andre kjente merker. Jeg nevner kort at Panasonic GX Ultimate 95Nm motoren gjør UprocX meget rask i motbakkene! Det er kanskje ikke den mest raffinerte motoren når man sykler med maks motorassistanse. Den kan være litt rykkete om det blir mye start og stopp i vått og krevende terreng. Men det er ikke ille, vi hadde tørre forhold og kunne sykle med maks motorkraft hele testperioden.

Panasonic GX Ultimate 95 Nm

Geometri

Vi har tidligere testet Uproc 4 og 7, begge har vært ganske kvikke sykler med 450 mm kjedestag. Det var derfor litt overraskende at Flyer har økt til 460 mm på UprocX, skulle ikke dette være en litt mer leken sykkel enn den grovere Uproc 7 med 160 mm vandring? Styrevinkelen på 65* er passe, men ikke ekstremt slakk. Den gir en ganske kvikk styrerespons. Setevinkelen på 77* må sies å være bratt. Den flytter rytteren fremover. Kombinasjonen av setevinkel og litt lenger kjedestag har sine fordeler.

Flyer UprocX på stien

Flyer UprocX med den sterke Panasonic-motoren er meget god i motbakkene. Rammegeometrien gir en balansert sittestilling i klatringene. Man har god kontroll på fremhjulet selv i meget bratte parti. Sammen med motorkraften klatrer denne sykkelen det aller meste i god fart. Det er vanskelig å rangere sykkelen uten å sammenligne direkte, men vi tenker at dette er den ultimate sykkelen i motbakker.

Fredrik klatrer på Flyer UprocX

Den relativt lave vekten gjør at UprocX er kvikk på flatere sti. Det er lett å holde god fart med den generøse motoren, og den kvikke styringa gjør sykkelen rask på svingete stier. Om man legger litt kraft i tråkket og holder farten oppe så vil litt rufsete stier plutselig føles som flytsti. Dette er en morsom og allsidig stisykkel.

Knut på flatere sti

Flyer UprocX er ganske stabil og trygg i utforkjøringene. Men den henger litt etter de grovere syklene med lenger dempervandring og grovere gafler. Joda, den kan kjøres fort. Men enduro-type syklene byr på litt mer trygghet i raske utforkjøringer.

En mindre grov utforkjøring

Konklusjon

UprocX er designet for å være litt mindre grov. Det betyr at vi holder igjen litt i raske og rufsete utforkjøringer. Men det er ingen ting som holder oss tilbake når vi snur og sykler opp igjen. Flyer UprocX er en mester i motbakkene. Dette er en allsidig stisykkel. Den er god i all slags normalt terreng og plasserer seg litt «under» Uproc 6, som formodentlig tar seg av den mer ekstreme nedoversyklingen. En viktig grunn til at vi liker UprocX er den sterke Panasonic GX Ultimate-motoren. En motor som knapt finnes på andre fulldempede stisykler.


    


Sykkeltester Tester