Den nye Merida eOne-Sixty er endelig her, eOne-Forty også

Den nye Merida eOne-Sixty er endelig her, eOne-Forty også

Den originale Merida eOne-Sixty som ble lansert i 2017 var en revolusjon for meg. Nye kompakte motorer dukket opp og tillot produsenter som Merida å lage rammer med fornuftig Kjedestaglengde og krankhus-høyde. Dette gjorde underverker for sykkelens egenskaper på sti.

Den nye eOne-Sixty er ikke like revolusjonerende, men den bringer mange forandringer. Jeg var sikker på at eOne-Sixty ville bli oppdatert i 2023, men den ble stadig utsatt. Når sykkelen nå endelig lanseres så hadde Cannondale bare en uke i forveien lansert en sykkel med noen viktige likheter.

Som den nye Cannondale Moterra SL har også Merida eOne-Sixty Shimano EP8 (801) motoren. Begge har også «flexstay» bakramme og et nytt 600 Wh batteri som er fastmontert i ramma. Dette medfører at begge syklene er lette til å være en emtb med full motorkraft. Men de er også ganske annerledes. Merida’en er en grovere sykkel med mer robuste komponenter og lenger dempervandring. Se min video av sykkelen eller les videre.

Flex-stays

Om du studerer baktriangelet, ser du at det mangler et svingpunkt og kulelager ved bakakslingen. Det nye designet med fleksible stag kaller Merida for «P-FLEX». Setestag og kjedestag beveger seg ulikt etter hvert som man beveger seg nedover i dempervandringen. Dette er mulig fordi stagene i bakramma er fleksible. Merida forteller at det nye bakhjulsopphenget er mer progressivt slik at det fungerer godt med dempere med store luftkammer og fjær-dempere.

Første del av vandringen bak har over 100% «anti-squat» og «anti-rise», det bør bety at sykkelen er stabil og effektiv når man tråkker. Rundt halvveis ned i vandringen faller anti-squat til under 100% og dempingen blir mer aktiv. Anti-rise er redusert sammenlignet med forgjengeren. Det betyr at demperen ikke låses like mye under oppbremsing.

Man får samme egenskaper for demperen uavhengig av om man velger karbon- eller alu-varianten. Det virker sannsynlig, bakramma utsettes nok ikke for mye fleks slik at materialvalget ikke gjør særlig utslag. Jeg liker flexstay-konseptet, det betyr færre bevegelige deler og en ting mindre å vedlikeholde. Og det reduserer antakelig vekten litt og. Jeg regner med at dette fungerer godt, Merida har tross alt brukt dette en stund på tråsykkelen One-Sixty.

Merida eOne-Sixty rammestørrelser

Man får ikke lenger kjøpt eOne-Sixty med f.eks Large-ramme. Nå heter den Long, en annen heter Short. Merida kaller dette «AGILOMETER sizing». Tanken er at man ikke utelukkende velger sykkel basert på hvor høy man er. Man velger den rammelengden man foretrekker. Høydeforskjellen mellom rammene er ikke veldig stor. XShort rammen er 20 mm lavere enn XLong. Rammens bakende er identisk for alle rammestørrelser mens styrerør, seterør og overrør øker med størrelsene.

Merida valgte en justerbar setepinne der man selv enkelt kan sette maksimal lengde. Dette gjør det enklere å tilpasse en gitt rammestørrelse til syklister av varierende høyde. Merida Team TR II setepinnen kan settes opp med mellom 30 og 230 mm vandring. Det er et stort spenn.

eOne-Sixty geometri

Den nye rammen er som forventet «lengre, lavere og slakkere». Du vet kanskje at jeg foretrekker kjedestag på 445 mm eller rett over. Jeg synes også at 64,5* Styrevinkel er bra på en nedover-orientert stisykkel.

Jeg synes derfor rammegeometrien på eOne-Sixty er meget lovende. Kjedestagene måler 446 mm og styrvinkelen er 64,5*. Rammen i størrelse Large, jeg mener Long, har en akselavstand på 1.266 mm. Det finnes lenger sykler, men dette er en fin lengde for en god nedoversykkel som også vil være god i flatere terreng. Setevinkelen på 78,4* er skikkelig bratt. Videre er kranhuset 9 mm under hjulakslingen. Dette er ikke veldig lavt, men de er ganske sikkert fint, jeg må huske på at vandringen bak har blitt betydelig lenger.

En grov sykkel med blandede hjul-størrelser som kan konverteres

Merida eOne-Sixty har hatt 29″ hjul fremme og et mindre 27,5″ hjul. «Mullet», som de kaller det i utlandet. Med sine 6 mm lenger kjedestag kan eOne-Sixty nå kjøres med 29″ hjul bak. I standard oppsett med et mindre bakhjul har sykkelen hele 174 mm vandring. Det sitter en justeringsmekanisme på toppen av setestaget som reduserer vandringen til 160 mm og gjør plass til 29″hjulet. Vandringen på gaffelen har også økt, opp til 170 mm. Det ser ut til at nye Merida eOne-Sixty er bedre utfor samtidig som den ikke klarer å gi slipp på sin «allsidige stisykkel»-DNA.

Motor og batterier

Den sterke motoren er ganske lett med sine 2,6 kg. Jeg synes den er et godt valg for en lett sykkel med full motorkraft. Den nylig oppdaterte EP8 (EP801) virker også å være ganske driftssikker. Her er mer detaljer om motoren:

Det nye 600 Wh batteriet er fastmontert i ramma. Uheldig, eller for lite, vil noen si. Men dette er ikke overraskende. Karbonversjonen av eOne-Sixty har alltid vært alternativet for den som ønsker en litt lettere sykkel med kvikkere kjøreegenskaper. Man reduserer vekten litt ved å feste batteriet inni ramma. Det er litt forvirrende at det nye batteriet oppgis til 600 Wh kapasitet, men det ser ut til å skyldes nye EU-regler. Batteriet har den nye 5,8 Ah (21700) cellene og den nominelle kapasiteten er 626 Wh. Det er omtrent det samme som på den forrige karbonmodellen, men gjetter at det nye er rundt et halvt kilo lettere.

De som ønsker maksimal rekkevidde, er nok innstilt på å velge en tyngre sykkel med litt mindre inspirerende kjøreegenskaper. Sånn må det nesten bli, mer rekkevidde betyr mer vekt. Derfor er det avtakbare batteriet på 750 Wh kun tilgjengelig på Merida eOne-Sixty LITE-modellen. LITE er navnet på aluminiumsutgaven, som jo ikke er veldig LITE, altså lett. Det finnes en annen løsning for de som ønsker mer rekkevidde, et ekstra batteri som på 360 Wh som monteres utenpå ramma. Jeg har ikke fått pris og vekt på rekkeviddeforlenger-batteriet enda, men det ser ut til å veie 2,3 kg.


    


Merida eOne-Sixty modellene

eOne-Sixty CF og LITE er to av modellene i det Merida kaller «eTRIOLOGY». Prisene varierer mellom 74.999 og 150.000 kr. Vekten starter på 22,2 kg. Syklene dukker opp i butikker i mars og aluminiumsmodellene ankommer først. Jeg ser at modeller som 500/575 og 5000 ikke lenger finnes. Er det lov å håpe at de dukker opp på sikt og drar ned startprisen?

Mine tanker – Merida eOne-Sixty CF og LITE

Elektriske stisykler blir bedre og bedre. Hvordan greier produsentene å lage nye modeller som imponerer, slik den originale eOne-Sixty gjorde? Vel, en sykkel med et forenklet og lettere bakhjulsoppheng er besnærende. En god rammegeometri hjelper mye, selv om det er subjektivt til en viss grad. Jeg tror de fleste vil synes det er spennende når et nytt batteri med 20% høyere energitetthet tas i bruk og. Jeg synes den nye Merida eOne-Sixty ser veldig bra ut. Men Merida trenger en rimeligere modell eller to. Jeg mener at pris var en viktig faktor for at den originale eOne-Sixty 800 gjorde det så bra.

Har jeg glemt Merida eOne-Forty?

Vel, nesten. Den nye eOne-Forty ser kanskje ikke særlig ny ut, men den er kraftig forandret. Sykkelen har nå fått 29″hjul både fremme og bak, samt 150 mm vandring fremme og 143 mm bak. Med unntak av Styrevinkelen på 66,5* er rammegeometrien er helt ny. Både akselavstand og kjedestag er lenger.

Jeg synes den nye eOne-Forty ser mye mer interessant ut enn forgjengeren. Likevel blir den nok ikke denne litt rimeligere sykkelen med god rekkevidde et vanlig syn på norske stier. Her føres kun Merida eOne-Forty 475 EQ til 69.999 kr. Ikke det at det er noe galt med sykkelen, den leveres med alt man trenger på en tursykkel, som skjermer, bagasjebrett og lys.

Nyheter