2023 Birk e-Furious fulldempet emtb testet

2023 Birk e-Furious fulldempet emtb testet

Vi liker å teste sykler i lavere prisklasser og vi er alltid på jakt etter den billigste elektriske stisykkelen. En sykkel som er god nok til stisykling. Derfor er det interessant å teste Birk e-Furious. En fulldempet stisykkel med 29″ hjul som akkurat nå selges av Birk Sport for 44.910 kr.

Birk e-Furious er rød, en takknemlig farge å fotografere.

Hvor er det spart inn?

Noe må man spare inn på for å lage en billig sykkel. Så hva mangler på Birk e-Furious? Vel, ingen ting. Setepinnen har fjernbetjening for heving og senking av setet, det mangler ofte på de billigste syklene. Joda, hendelen er litt tung, men setet kan justeres. Det viktigste er at sykkelen har en slik setepinne.

En setepinne som kan senke setet er ikke en selvfølge i denne prisklassen, men det er et "must" for oss.
En setepinne som kan senke setet er ikke en selvfølge i denne prisklassen, men det er et “must” for oss.

Motor og batteri

Da har den kanskje et lite batteri? Nei, egentlig ikke. Det avtakbare batteriet er ganske stort med en kapasitet på 630 Wh. Og motoren er den gode og kraftige Shimano EP8 (800). Dette er en sterk og generøs motor, særlig ved lav tråkkfrekvens. Den er også enkel å kontrollere selv ved maks motorkraft. Les mer om motoren her.

Birk e-Furious klatrer godt med Shimano EP8 (800) motoren.

Demping

Rockshox 35 Gold med 160mm vandring er ikke en spesielt dyr gaffel, men det er noe av det beste man får på en sykkel til under 50.000 kr. Dette er en solid og stødig gaffel som tåler tunge ryttere. Den tar unna store slag fint, så lenge de ikke kommer for tett. Dette er imidlertid ikke den mest «smørmyke» gaffelen over små slag fra underlaget.

Rockshox Deluxe Select demper.
Rockshox Deluxe Select demper

Demperen er et godt valg, en Rockshox Deluxe Select som tilbyr 150 mm vandring. Jeg vil si at denne er et steg opp fra gaffelen, den greier det meste. Demperen gir god komfort når man sykler raskt over mindre ujevnheter, og den hjelper bakhjulet med å følge underlaget i grovere terreng også.

Øvrige komponenter

Girsystemet er «bare» et 11-delt Shimano Deore, et meget godt valg. Med 51 tenner på største drev har vi alt vi trenger av både lette og tunge gir. I disse dager er det er vanlig med 12-delte girsystem, men dette 11-delte drivverket er litt billigere, mer robust og mer slitesterkt. Perfekt.

Birk har nok spart litt penger på bremsene. De er ikke merket med produsent og modell, så vi vet ikke hva slags bremser det er. Denne infoen finnes ikke en gang på Birk Sport sine nettsider. Bremsene fungerer helt greit. Men man må ta i litt under hard oppbremsing. Bremsene og dempegaffelen gjør at man kan bli sliten i hendene under lange nedkjøringer med høy fart.


    


Geometri

Styrevinkelen er slakk og fin med sine 65*. kjedestag-lengden, altså avstanden mellom senter av bakhjulet og akslingen til pedalarmene, er 465 mm. Det er forholdsvis langt og bidrar til at Akselavstanden måler hele 1.278 mm. Til sammen sørger dette for at Birk e-Furious er en stødig sykkel på stien. Testsykkelen er størrelse Large, største tilgjengelige størrelse. Vi som måler rett over 180 cm kan like gjerne velge størrelse M, da får vi en litt mer leken sykkel som fortsatt føles stabil.

Hvor drar vi på tur med Birk e-Furious?

Vi har tidligere testet den dyrere Birk e-Furious LTD. Dette var en stødig og trygg sykkel som innbød til fart i utforkjøringene. Den solide Rockshox Zeb gaffelen og gode bremser har mye av æren for det. Sykkelen vi nå tester er ganske lik. Den har samme ramme, dekk og motor.

Den lange Akselavstanden på testsykkelen gir oss selvtillit i utforkjøringene, og vi kan kjøre ganske raskt. Men det er litt mer slitsomt og belastende for kroppen å kjøre fort på sti med den rimeligere e-Furious.

Birk e-Furious i god fart
Birk e-Furious i god fart

Hvor viktig er egenskapene i raske utforkjøringer? Vi tror ikke de er viktige i det hele tatt, ikke på denne sykkelen. E-Furious er ikke laget for enduro-sykling, den er laget for komfortable turer i skog, mark og fjell. Og da innfrir den på så å si alle områder. Man trenger ikke dyr demping og lett girsystem på en god tursykkel.

Tur-sykling, et sannsynlig bruksområde for e-Furious
Tur-sykling, et sannsynlig bruksområde for e-Furious

Birk’en klatrer like godt som alt annet av elektriske stisykler. Rammegeometrien påser at rytteren sitter fint fremme over ramma i motbakkene. Dermed er det enkelt å holde framhjulet på bakken i de virkelig bratte partiene. Den sterke Shimano EP8-motoren er i sitt ess i bratte motbakker med litt lavere tråkkfrekvens.

En sterk og god klatrer.
En sterk og god klatrer

Birk e-Furious i størrelse Large veier 26,4 kg inkludert pedaler. Den er ikke av de letteste syklene, dette bidrar til at sykkelen føles trygg og retningsstabil i utforkjøringene. Men sykkelen er heller ikke unormalt tung. Den er ikke en sykkel som er laget for hopp og lek på skogsstier, dermed opplever vi ikke vekta som problematisk. Birk e-Furious tar seg enkelt frem på alt av stier folk flest kan tenkes å sykle på.


    


Konklusjon – Birk e-Furious

Vi tester ofte stisykler laget for fart eller lek på sti, eller begge deler. Dette er gjerne dobbelt så dyre sykler. Men folk flest herjer ikke på stien, de er på tur. Da trenger de ikke de dyreste syklene med avanserte demping. Kanskje ønsker folket å koble av og trille en tur på stien. Da er en sykkel som e-Furious et godt valg.

Kanskje er man på tur med sekk og telt. Da er fint at e-Furious kan kjøpes med skjermer, bagasjebrett, støtte og lys. Og den har usb-kontakt for lading av eksempelvis mobiltelefon. Men e-Furious er ikke den perfekte sykkelen om du trenger dette utstyret. Da velger man heller søstermodellen Birk e-Furious FS SUV med minst like gode speifikasjoner. Den har lys, skjermer og bagasjebrett – og prisen er den samme!

Orbea Rise fra Unaas
Sykkeltester Tester